Totuus moottorien virittämisestä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja C5_Z06, 8.1.2020.

  1. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    44. "Kolme hyvää vinkkiä"

    Viikko sitten perjantaina oli aivan mahtava fiilis. Pääsin lähtemään korjaamolta hieman etuajassa ja olin Kauhavalla jo neljän aikoihin, joten ajoin suoraan lentokentälle ja kas, siellähän oli kiihdytyskisat menossa. Ilma oli vielä aika lämmin ja olin tietysti matkassa pitkät shortsit jalassa. Eikä takkia tietenkään. No, kylmä ei ollut, ainakaan mielestäni, vaikka päivän aikana Seinäjoella oli tullut pipopäisiä mummoja vastaan.

    Just sopivasti oli doorslammereiden ja nitropyörien aika vetäistä neljänneksestä ainakin osa matkaa. Olihan niitä aivan mahtava kattella.

    Viikon parin sisään oli ollut taas monenlaista laitetta säädettävänä. Tämä iki-ihana Roush 427 esimerkiksi, jossa oli kaikkea muuta kuin vakiomoottori...:

    [​IMG]

    ...ja eräs viidennen generaation Camaro singleturbolla. Kummassakin oli haasteita kombinaation kanssa. Camarossa bensanpaine tipahti melkein 2 baaria vetojen välillä, joka jo sellaisenaan tarkoittaa sitä, että säädöt jäi sitten siihen siltä osaa. Mussessa taas MAFfi pohjasi 5000 kiekan kohdalla ja kun potentiaali olisi ollut jonnekin vähän alle 8000 kiekan kohdalle, lopetettiin senkin säätö sit siihen.

    Niin, ne on niitä vinkkejä jota yritän antaa autojen rakentajille, eli mitä pitää parantaa että säätämistä ja dynottamista voidaan jatkaa. Camaron tapauksessa rakentaja paranteli bensapuolta ja muutamaa päivää myöhemmin uusilla virityksillä bensanpaine pysyi siellä missä pitikin ja turbon potku olikin melkoinen eli alunperin 400 hv L99 puski toista tuhatta nyyttonia keskikierroksilla, jonka huomasi ihan dynossakin autossa istuessa. Ihan makea peli, kieltämättä.

    Sitten eurolaite. Erään Bemarin laihalle menoa ihmeteltiin aika pitkään, kunnes vein auton erään tutun luo ja sanoin että tehdääs vähän savutestausta. Koska tässä autossa oli mielestäni alipainevuoto jossain, mutta me vaan ei löydetty sitä meidän korjaamolla normaalein konstein. Ja olihan siinä sellainen, vaikka meidän asentajat väitti ettei voi sellaista olla. Mutta minä pidin pääni ja olihan siellä. Videosta ehkä näkeekin.

    https://youtu.be/705cd6BO3N0

    Aatteleppa sitä.

    ***

    To be continued...
     
    stinnes, isalmela, Dataviilaaja ja 1 muu tykkäävät tästä.
  2. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    45. "1954"

    Vuodesta 1954 on jo pieni ikuisuus. Ensimmäinen Corvette esiteltiin noihin aikoihin, vai oliko se jo vuoden 1953 puolella, no samase. Lasikuitupulkka oli siis syntynyt, mutta oli sille kilpailijakin jo vuonna 1954 ja se ei ollut Thunderbird, vaikka olikin varustettu Fordin moottorilla. Kaksipaikkainen lasikuituinen urheiluauto. Jollaisen isäni oli ikuistanut samana vuonna.

    Totanoinsiis mitäh?

    No, ensinnäkin minä sain tietää asiasta vasta 67 vuotta myöhemmin. Siitä lisää pian.

    Vuonna 1954 Wikipedian mukaan Suomen hallitus totesi sotatilan Saksan kanssa päättyneen. Lenita Airisto valittiin Suomen Neidoksi. Vietnamin sota alkoi ranskalaisten johdolla. Yhdysvaltain silloinen presidentti Eisenhower esitteli dominoteorian. Neuvostoliittolaiset hävittäjät tulittivat Lapissa Suomen ilmatilassa jenkkiläistä vakoilukonetta. Väinö Linnan Tuntematon Sotilas julkaistiin. Ja laitetaan vielä lopuksi että lihan säännöstely päättyi tuolloin Englannissa.

    Isäni meni armeijaan vuonna 1953. Tuohon aikaan oli ilmeisesti aika tyypillistä, että Sotkusta ostettiin sotilaan päiväkirja tai vastaava, johon sai sitten kirjoitella tai piirrellä mitä halusi. Isällänikin oli tällainen:

    [​IMG]

    Isästäni ja kahdesta muusta nuoresta miehestä on olemassa mustavalkovalokuva jossa he ovat 50-luvun vaihteen Ford Customin ympärillä. Se saattoi olla samanlainen kuin tämä, isäni sotilaan päiväkirjaan piirtämä ja jossa on päiväys 25.11.1953:

    [​IMG]

    Tämä lienee italialainen ja väristä voi päätellä merkin. Päiväys näyttäisi olevan 26.12.1953:

    [​IMG]

    Tätä en tunnista, lieneekö edes jenkki vaan itärajan takaa?:

    [​IMG]

    Mutta sitten tämä. Merkki ja malli on ilmiselvä. Tässä autossa nimittäin etuovet mahtuvat etulokasuojan sisään; asia joka näkyy myös kuvan auton mittasuhteissa. Liukuovet siis:

    [​IMG]

    Kaiser Darrineita valmistettiin vain vuonna 1954 ja alle 500 kappaletta. Kuva autosta on varmaankin ollut jossain sanoma- tai aikakauslehdessä, josta isäni on sen sitten kopsannut päiväkirjaansa.

    Jotenkin jännää, että olen ihaillut juuri tuollaista Kaiser Darrinia 2000-luvun alussa Kaliforniassa asuessani:

    [​IMG]
    [​IMG]

    Olisi vielä jännempää, jos tämä kyseinen yksilö olisi ollut juuri se sama lehdistöauto, jonka valokuvia jaettiin tiedotusvälineille, joista Suomessa isäni sen kopsasi intissä joskus alkuvuonna 1954. Ja silloin muuten isäni mukaan intistä oli päässyt peräti kahteen kertaan lomalle 11 kuukautta kestäneen palvelusajan aikana.

    Aatteleppa sitä.

    ***

    To be continued...
     
    Muokattu: 13.10.2021
    stinnes, Kustom STW, -Skeletor- ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Saas nährä näkyykö kuvat yllä?
     
  4. leemu

    leemu 3rd gear

    Ei näy:(
     
  5. hmr66

    hmr66 3rd gear

    ei näy
     
  6. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Nyt näkyy.
     
    isalmela tykkää tästä.
  7. Sanoisin Kaiser:

    [​IMG]
     
  8. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    No niinpä onkin!

    Makes perfect sense.

    Eräällä tutulla on vuosikymmeniä wanha erään harrastajan satasivuinen leikekirja, josta löytyy suomalaisista lehdistä napsittuja autokuvia, mainoksia, juttuja ja niin edelleen. Kuvat ovat olleet skannattuna eräällä palstalla, mutta ilmaiskuvapalvelu on ne hukannut. Täytyypä kysäistä kaverilta, jos siellä olisi Kaisereista kuvia 50-luvulta. Nice!
     
    Muokattu: 14.10.2021
  9. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Laitetaanpa kyselyä tähän ketjuun kun autosta on tulossa tarinaa myöhemmin tänne samaan ketjuun.

    Asiakas haluaisi lisää potkua Challengerinsa Hellcattiin ja jotain Demonin osia on jo katsellutkin. Itselleni ei nämä Dodgen suurtehoversioiden erot ole oikein tuttuja. Näistä voisi joku kommentoida tänne.

    Viriosista pienempi hihnapyörä on käsittääkseni suunnitteilla ahtopaineen lisäämiseksi. Samalla suuttimet jäävät ilmeisesti pieneksi, joten joko Demonin vakiosuuttimet, tai sitten Injector Dynamicsin suuttimet, jolle vakion PCM:n tarvitsema data on tarjolla.

    Hieman kylmemmät tulpat, varmaan jotkin Briskit olisivat mahdollisesti tarpeelliset.

    Tuleeko muuta mieleen? Vakion bensasysteemin riittävyys? Tartteeko esim. Kenne Bellin jännitebuusterin tai vastaavan?

    Moottori on uudehkossa autossa, joten vakioboksia säätämällä mennään.
     
  10. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Käsittääkseni Redeye/Demon on tupla bensapumput, kun Hellcat on vain yksi.
     
  11. hzemax

    hzemax Gearhead

    Nyt en ees tiijä , että kumpi noista on se kukkulan kunkku, mutta bensaa ne kumpikin imuroi.
    Eikö se bensapumppu pitäs olla RIITTÄVÄ kuhunkin aplikaatioon?

    Nitrovehkeet vie vitusti , muut vähän vähemmän, HUH?
     
  12. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Lieneekö tottakaan, että aikanaan uudessa 426 Hemi Chällengerissä on ollut vain 90 päivän / 3kk tehdastakuu?

    Näin Jay kertoilee linkin videossa, jossa Hellcatista kerrotaan lisää...:

     
  13. XJR

    XJR 2nd gear

    " Demon’s fuel system does differ from the standard Hellcat’s in that it has two fuel pumps, larger injectors, and higher rail pressure. "

    Suuttimet: Hellcat 600cc @43PSI
    Demon 700cc @43PSI

    BAP:ia käytetään usein reilummin kulkevissa Hellcateissa. Riittää aika pitkälle jos ei nyt halua vakiopumppuun koskea. ID1300 monella jos E85.
     
    Vermilion tykkää tästä.
  14. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Tehon tekijöissä eroja:
    Hellcatissa 2.3L ahdin,
    Redeyessa 2.7L ja
    Demonissa 3.0L.

    Sekä Demonissa ilmastoinnissa mag.venttiilin takana sivuhaara jossa lämmönvaihdin välijäähyttimen vedelle.
     
  15. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Hellcat on myös perinteinen boksi/paneeli ilmansuodatin, kun Redeye ja Demon on "avoin" laatikko, mikä on eristetty konepeltiin ja sisältään ovaalimallisen suodattimen.
     
  16. tero79

    tero79 3rd gear

    Riittääkö polttoainelinjan koko/halkaisija??
     
  17. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Luulis linjat olevan senverran ylimitoitettu että joku 100hp kasvuvara on
     
  18. XJR

    XJR 2nd gear

    "
    Dodge Demon Specs
    To build the world’s fastest production car, Dodge started with a new block. A giant supercharger now displaces 2.7 liters and is chilled by an intercooler along with a shot of cool air from the A/C. This allows the boost to reach 14.7 pounds at launch."

    Hellcat: 2.4 IHI Twin-screw
    Demon: 2.7 IHI Twin-Screw

    Välityssuhde kummallakin sama.
     
    Muokattu: 18.10.2021 klo 16:28
  19. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Miten minä saatoin noin muistaa ahtimien koot väärin.

    Ai se on kylmää ilmaa mitä siitä ilmastoinnista otetaan

    Ei pidä uskoa mitä ekana Google vastaa...

    Näin siitä sanoo Dodge:

    "The SRT Hellcat’s intercooler system is composed of a
    separate low-temp cooling system with dual water-to-air intercoolers and a high-flow variable-speed electric water pump.

    The SRT Demon engine is equipped with a separate low-temp cooling system with dual water-to-air intercoolers and a high-flow variable-speed electric water pump. In Drag Mode, the SRT Power Chiller™ liquid-to-air intercooler chiller system is activated and redirects air conditioning refrigerant to chill the intercooler coolant. When engine is shut down a radio-selectable After-Run Chiller system turns on radiator fan and intercooler water pump to reduce intercooler coolant temperature."

    Meinasin kerran ostaa tollasen chillerin, osanrokin sille minulla on. Tein sit kuitenkin vähän erilaisen systeemin omaani.
    Samaa osaa käytetään FCA-groupin toisessa autossa ihan eritarkoitukseen. Hintakin on alhaisempi.
     
  20. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    46. "Pontiac Trans Am vuosimallia 1985"

    Yleensä asiakkaan tullessa korjaamollemme ei hän ensimmäiseksi ala esittelemään itseään. Muutenkin itselläni on niin tolkuttoman huono nimimuisti, että en kahden sekunnin päästä enää kuitenkaan muista mitä olin juuri kuullut. Joten se nimistä. Mulle riittää näissä hommissa rekisterinumero; sillä saa kaiken tarpeellisen selville ja myös toki nimen ja osoitteen.

    Harvemmin kuitenkin asiakkaan ensimmäiset sanat ovat näinkin yllättävät: "minä vuonna Jukka on syntynyt?".

    Ihmisen aivot toimivat hätätilanteessa äärettöman nopeasti ja kun kyseinen Jukka oli varmaankin velipoikani ja koska hän on asunut ulkomailla jo reilun neljännesvuosisadan ja koska lähettyvillä on eräs isohko teollisuusyritys, jonne meillä on sopimushinnat huolloille ja jossa samassa firmassa velipoikanikin on töissä, vaikkakin siis Saksan konttorilla, täytyi asiakkaankin olla samasta firmasta. Vastasin sitten että vuonna 1960.

    Juteltiin sitten hetki ajan nopeasta kulumisesta ja sen jälkeen asiakas kertoi omistavansa 1985-vuosimallin Pontiac Trans-Amin ja että mitä mieltä olen teepeeiin suuttimista ja onko niissä piraattiversioita ja mitähän ne maksaa. Sanoin että vilkaistaas Rockautosta ja samalla kun etsin nettisivulta oikeaa vuotta ja mallia niin sanoin että eikös teebeeii ole kahdella suuttimella. Asiakas vastasi että eikun kahdeksalla ja se on siis teepeeii. Alkuperäinen ACDelcon suutin taisi olla reilut 50 taalaa kappale ja verot ja tullit ja rahti päälle kertaa kahdeksan on jo aika paljon.

    Keskustelu jatkui sitten 1985-mallin boksista ja että vähän uudempi olisi kait parempi ja EGR:llekin pitäis tehdä jotain ja niin edelleen. Juteltiin vielä hetki eräästä säätämästäni Trans Amista jossa oli 90-luvun puolenvälin LT1-pohjainen tekniikka mutta LS-moottorin ohjain ja johtosarja. Jotain muutakin siinä joristiin ja sit asiakas lähti toivottaen hyvää päivänjatkoa.

    Illalla vasta juolahti mieleen, että usein kun LS-moottoreita viritetään enemmän, jäävät vakiosuuttimet tarpeettomiksi. Ne riittää sinne vähän yli 400 hepan paikkeille ja ei niillä oikein suurta arvoa ole. LS-moottorin vikaantuneita vakiosuuttimia ei ole vielä koskaan tullut vastaan; toki en kiistä etteikö nekin menisi joskus rikki, mutta ylipäätään 8 vakiosuuttimen sarjasta ei paljoa rahaa saa. Taitaa olla ittellänikin ainakin 1 setti, jossei enemmänkin varastossa.

    Pikaisen googlailun jälkeen LS1:n suuttimet voisivat tosiaan käydä TPI-moottoriin. En kovin tarkasti tsekannut, olikohan pituudessa vähän eroa ja jotkut olivat kompensoineet sitä tuplilla o-renkailla. Tuotto on eri kuin vakiossa TPI:ssä, mutta arvojahan voi muokata moottorinohjaimessa.

    Ongelma on nyt vaan siinä, että en tiedä hepun nimeä, enka auton rekkaria. Sattumoisin tänään kävi samasta firmasta toinenkin asiakas, eikä hänkään osannut suoralta kädeltä nimetä kuka mysteeriasiakas olisi voinut olla.

    Mutta ehkä viesti tavoittaa tämän ketjun kautta. Hän kun kertoi lukeneensa näitä tarinoita.

    Aatteleppa sitä.

    ***

    To be continued...

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    isalmela tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!