Totuus moottorien virittämisestä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja C5_Z06, 8.1.2020.

  1. hzemax

    hzemax Gearhead

    Eikäku, meinasin ainoastaan" yrittää virittää tollasta museo 361 v8 mottia.
    Pelkkä imarin vaihto tuntu tekevän huimasti eroa.

    Kannethan noissa on kaikissa samat 361-413 . Eli pikkumoottorin kannet virtaa samat, ko isonkii.
     
  2. hzemax

    hzemax Gearhead

    Porttasin toki omat kanteni, että liikkuu vanha chrysleri, tarvittaessa, lisäaineistettuna toki.
     
  3. hzemax

    hzemax Gearhead

    Onkohan kukaan kuullu Leppäsen veljeksistä mitään, ko ei niitä kotona tunnu olevan.
     
  4. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    48. "Onnistuu periaatteessa"

    Asiakas kävi äskettäin kyselemässä erään letukan säätämisestä. Kerroin että eiköhän se onnistu...ainakin periaatteessa.

    Ja just sitä periaatetta aloin saman päivän iltana pähkäilemään.

    Haasteena on se, että tilanteessa jossa yksi maailman suurimmista autonvalmistajista eli GM nostaa kädet pystyyn ja toteaa, ettei riittävän isoja suorasuihkutus-polttoainesuuttimia vaan kertakaikkiaan saa mistään, niin laitetaanpa suorasuihkutuksen rinnalle imukanaviin suihkuttavat suuttimet.

    C7 ZR1:n moottorissa juuri näin on tehty.

    "The 2019 LT5 has 16 fuel injectors, eight large primary cylinder injectors that it shares with the LT4, and eight smaller injectors that spray fuel into the intake ports from the base of the supercharger housing. The engine normally runs on the direct-injection system with the port injectors providing additional fuel only when the DI system cannot keep up with demand. The PFI system is supplied by the fuel tank's electric pumps at a pressure of 58 psi and for fuel injected directly into the cylinders delivery pressure in increased to 2,900 psi by a high-pressure pump. This mechanical pump is driven by an extra lobe on the camshaft in the same location as the Gen I cam's distributor drive pinion and was first used on the 2014 naturally aspirated LT1. This pump was bored and stroked to increase its capacity for the supercharged LT4, and now the LT5."

    [​IMG]

    https://www.motortrend.com/features/gritty-details-chevys-new-755hp-lt5-powerhouse/

    No nyt sitten mennään sillä suunnitelmalla, että tähän kyseiseen autoon tulee hieman vastaavasti 16 polttoaineensuutinta.

    Ja kaksi moottorinohjainta.

    Siis samaan moottoriin kaksi moottorinohjainta. Jotka eivät tiedä toisistaan mitään. Priceless.

    Aatteleppa sitä.

    ***

    To be continued...
     
    sepi-ukko ja isalmela tykkäävät tästä.
  5. Aattelin. eikö Fueltech ohjain ja semmoset suuttimet mitä isot pojat käyttää... vai onko pakko säilyttää näissä nykyvehkeissä auton muiden toimintojen takia oma moottorinohjain tietohärpäke?
     
  6. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Käytännössä näin uudessa katuautossa/katurekisterissä/katsastuksissa on se vakioboksi oltava, monestakin syystä. Erilaiset ohjainlaitteet juttelee keskenään ja ilman vakioboksia tuloksena on jumalaton litania vikakoodeja ja käynnistyksenesto tinttailee helposti, joten ei oikein ole vaihtoehtoa.

    Motec ehkä olisi jossain vaiheessa saatavilla riittävillä lisäpalikoilla. Mut siinäkin tapauksessa kaikki väyliin menevät datat pitää olla koodattuina (mittaristo, ABS/ESP jne.).
     
  7. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Tässä näkyy toi tuplasuihkutus-systeemi eli ylempänä imusarjasuuttimet ja alempana suoraan palotilaan suihkuttavat suuttimet:

    [​IMG]
     
    Roger that tykkää tästä.
  8. fmila

    fmila Gearhead

    Tohon täytyy vastata, et on. Juha L. käveli viime kesänä Malmilla vastaan ja kyseli muistatko ja mitä kuuluu muuten. Tälläkin kertaa vain ääni paljasti persoonan. Siinä hetki muisteltiin vanhoja. Kas kun hengailin samalla kylällä heidän kanssaan joskus reilu 40 vuotta sitten. Oli pakko kysyä Juhalta, et onko siinä perää, et "sain heidät sytytettyä drag racingin pariin" joskus Vappuna 1979?? Eipä siihen paljoa tarvittu ja aikakin oli siihen otollinen. Juha myönsi, et näin tais käydä. Kävin nääs pienellä kiireisellä koeajolla kun olin vaihtanut M20:n omaan pulkkaani ja sitä piti päästä heti kokeilemaan, vaikka ilman pakoputkistoa ja konepeltiä. Sen myötä T:birdin FE hyppäsi Mustangin nokalle ja heidänkin historia alkoi Räyskälästä. Itse olin jo Keimolassa menettänyt "poikuuteni".

    Sorry Pekka off topicista, jatka toki. Sun juttuja on ilo lukea:):)
    t. AM
     
    sepi-ukko ja hantta tykkäävät tästä.
  9. OK. Näin aattelinkin, mutta kun nämä on meikäläiselle outoa aluetta, ajattelin kysyä.
    Se on selvää että seuraava oma kovetumpi vehjes tulee olemaan joku tuommoinen nykymoottorinen auto.
     
  10. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Eipä siinä mitään. Mukavaa että tällä hiljakseen hiljentyvällä palstalla on vielä kirjoittajia ja kommentoijia.

    Tiedät näköjään etunimeni. Kännykässäni saattaa jopa olla puhelinnumerosi tallessa. Jonkinlainen muistikuva nimittäin on, että olisimme jutelleet puhelimitse joskus anno 2008...2009 kun kyselit jotain, olisiko ollut LS-moottoreihin liittyvää.

    Sulla oli muistaakseni -67 Camaro joka oli ollut jo aivan liian pitkään tallissa takaisin projektina ja oliko joku merkkipäiväkin lähestymässä ja kaverit vihjaili josko se pian tulisi taas takasin ajoon.

    Nimeäsi ei löydy kännykkäni puhelinluottelosta, mutta auto saattaa löytyä. Siitä logiikasta pian lisää.
     
    Muokattu: 3.12.2021
    sepi-ukko tykkää tästä.
  11. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    49. "Nimet kuuluvat hautakiviin"

    Yhdysvaltalainen näyttelijä ja ohjaaja Clint Eastwood taisi aikanaan tokaista otsikon mukaisen lauseen jossain warhaisessa italowesternissä. No ne leffat on niin wanhoja, että edes vanhat pierunrippeetkään eivät niitä juurikaan muista, saatikka haista.

    Mutta jotenkin just tästäkin juteltiin Vatasen kanssa tässä muutama päivä sitten.

    Kerroin nimittäin sille rojektista jossa yhtä moottoria tulisi ohjaamaan kaksi moottorinohjainta, jotka eivät toisistaan tiedä mitään. Kysyin Vataselta puoliksi pilaillen että keneltäköhän kysyisin neuvoa säätämiseen ja sehän tokas' että "no jakomieliseltä tietenkin" ja nauraa hekotti minkä kerkes ja lisäs viälä että "aatteleppa sitä".

    Sekös nauratti itseänikin.

    En nyt varsinaisesti neuvoja olisi kaivannutkaan, varsinkaan jakomieliseltä. Mutta se mikä juolahti mieleen oli se, että yleensäkin säätämieni autojen omistajien nimet jää usein taka-alalle. Jatkoin sitten kertomalla miten kännykässäni lienee muutama sata autoharrastajan puhelinnumeroa ja suurin osa ilman nimeä.

    Tai tavallaan ilman nimeä.

    Onhan siellä vaikkapa "Cor-Turku" tai "Cor-LS3-Rovaniemi" tai "Mus-GT500-Tre" tai "55BelairLS2" ja niin edelleen. Mutta ei siellä niitten ihmisten nimiä ole.

    Kun on niin huono nimimuisti muutenkin.

    Se auto kun jää jotenkin paremmin mieleen.

    Aatteleppa sitä.

    ***

    To be continued...

     
    A.J., chevy 2, sepi-ukko ja 1 muu tykkäävät tästä.
  12. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Juurikin kun tästä siinä sun kanssa naureskeltiin niin jaoin tapahtumaa että mullakin puhelimessa saattaa olla auton tietoa lyhyesti mutta sitä NIMEÄ ei vahingossakaan.

    Esim Blower -Shoebox sai vasta hetki sitten nimen lisäksi..Joka kerta kun ollaan puhuttu niin sanoo tietenkin nimensä mutta jää se muuttamatta puhelimeen.
    Mähän oon oikea katasrooffi päivänmäärille ja nimille.
    Jos mulle sanoo että tuu Viikolla 24 keskiviikkona klo12 niin ihme on jos osun oikeaan


    :D

    Tai jos joku kertois "Ookko nähny Korppisen Peran autoa?"niin varmaan kattoisin mietteliäänä mutta kun lisäys "sellanen Sähkön Sininen GM A-body Cowli-pahkalla,häijyn kuuloinne motti ja manuaalilla" niin etusormi nousisi ilmaan ja kulmakarvat kohoavat 2cm ilman botoksia merkikisi että bensalla ja tinnereillä pehmenny aivomassa sai juuri protoni kipinää....

    Anteeksi vaan kaikille jotka pistoksen tunsi,EI OLE henkilökohtaista. :D :D
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  13. fmila

    fmila Gearhead

    Ei Pekka, en oo vakavissani LäSää miettinyt oman Camaron nokalle ja kyllä -67 se on ja ollut mulla reilusti yli 40 vuotta. Oli myös pitkään tallissa pölyttymässä, kun taloudellinen tilanne oli sen verran tiukka ja perheen hyvinvointi meni sen edelle, vaikka mun ja Camaron suhdehan on paljon pidempi kuin monen (ja myös mun) avioliitto;). Nyt on toki ollut joka kesäisessä liikenteessä jo 15 kesää "museomoottorin" voimin. Tuo tuli tehtyä muiden hylkäämistä romuista joskus 80-luvun alussa, viimeisen kisakauden jälkeen. Freesasin sen vain uusilla männillä ja muilla "huolto-osilla", sekun sattuu olemaan "aito" 350 SS-kone vuodelta -67 sattumoisin. Mielessä on toki tehdä hieman erilainen SBC ku yleensä, mutta eläkeläisen kukkaro tuntuu pysyvän tyhjänä aina vaan.

    Juu, mulla sama "tauti", en muista kauheesti nimiä, enkä enää puhelin numeroitakaan. Työaikani, liki 50 vuotta, vietin meluisissa ja käryisissä korjaamoissa, siitä n 40 vuotta Pekan tavoin asiakaspalvelussa. Moi moi tuttuja riittää kyllä, mutta ainakin puolet on "nimettömiä" mulle, autot kyllä muistan.

    Pekan kanssa tavattiin joskus kauan sitten, tilannetta en enää muista. Puhuttiin jostain vanhemmasta kilpurista, oisko ollut Lola T70???

    Laitan numeron YV;nä. Voit pirauttaa jos on Stadin päässä joskus "luppoaikaa" junaa odotellessa o_Oo_O.

    Voin sitten kirjoitella tänne vaikka siitä erilaisesta viri SBCn synnystä kun (jos) se tulee mahdolliseksi. Kuitenkin ilman turboa:)

    t. AM
     
    sepi-ukko tykkää tästä.
  14. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    50. "Lorun loppu"

    No niin, alkaa olemaan aika jättää hyvästit. Joskus päätin, että kun 200.000 kertaa tätä ketjua on vilkaistu, niin se on sitten siinä.

    No nyt on.

    Kaikki loppuu aikanaan ja kun äiteemuori soitteli alkuviikosta aamusta ja kertoi että sydänkohtaus oli tullut neljä kertaa yön aikana, vastasin että tuun käymässä ennenkuin lähden töihin. Kuten sitten teinkin ja seuraavana päivänä jouduin jo moittimaan kertomalla ettei sydänvikaisen pitäisi tehdä lumitöitä, sain kuulla esitelmän siitä, miten lumityöt tehdään oikein.

    No se siitä.

    Eilen perjantaina asiakas soitteli ja kertoi saaneensa autoonsa talvirenkaat mutta että niissä on nastat ja onnistuisiko meillä kesärenkaitten vaihto vanteille, 'notta saataisiin dynolukemat ennen ja jälkeen virityksen. Kerroin ettei meillä ole rengaskoneita....kunnes samantien muistin, että naapurin Antillehan tulee 3000 hepan kapasiteella oleva napadyno jouluaattona tuohon naapuriin.

    Monenlaisia joululahjoja siis. Jonkin lorun alku sekin.

    Oma tuplaturbo-LS6 on edelleen korjaamolla levällään. Koneistustyöt on tehty, flex fuel -kykyinen P59-boksi on odottamassa, samoin kuin melkein kaikki muut palikatkin. Pitäisi vaan jaksaa tulla takaisin työpaikalle viikonloppuisin. Ja se Vatasen männänrengasviilapenkkikin on ollut nyt varmaan yli vuoden lainassa...

    No, jossain vaiheessa sitten. Päivittelen vaikka tänne sitten.

    Takaisin äiteemuoriin. Wanhukset olivat hoitolomalla ja siivosin niitten taloa, jolloin tällainen kortti tuli vastaan:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Aatteleppa sitä.

    ***

    The end
     
    Kustom STW, sepi-ukko, hmr66 ja 13 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Kiitos Pekka jutuista! Toivottavasti alat uudestaan jostakin HiTech aiheesta.

    Wanhalle OEM Rochester / Carter / Holley / Weber virittäjälle (minulle) tuli paljon uutta tietoa. Kiva oppia uutta vaikken koskaan tarvitse tehdä.
    Opiskelin tosin ekan mekaanisen Motec'in kun aloin niitä tuomaan maahan, ja pari muuta (HKS & TRD) mekaanista ja pari ECUa mutta siinä kaikki. Weberien virityksestä kun sai 3x enemmän Jenkeissä kuin ECUn map'pingistä! Onneksi, kun tieto/taito ei riittänyt ja ilman penkkiä map'ping on mahdotonta.
    Kunnioitus kaikille, kuten sinulle, joka jaksaa ja kykenee pysymään mukana kehityksessä jossa OEM toiminnat "häiritsee" jokaista muutosta. Yksi virhe ja kone POKS!

    PS. Onko tämä sinun uusin passion? https://www.iisakkijarvenpaa.fi/us/story
     
    sepi-ukko, timopajala ja SS-454 tykkäävät tästä.
  16. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Eiköhän sitä juttua tule taas lisää piakkoin. Uudehkot Fordit ja Moparit tällä kertaa fokuksena.
    Vanha juttu jo. Mukavaa oli mutta aikansa kutakin.
     
  17. studio57

    studio57 Gearhead

    mulla ss454 pickupissa 2x ohjainta, holley ohjaa polttoainetta ja mega suorasytkää. Ois toki onnistunut yhdelläkin mut holley oli päättänyt hinnoitella sytkäkanavat niin et hinnassa ei ollut enään järkeä kun niitä halus 8kpl.

     
  18. Mikä tuo Holley on? Sniper?
     
  19. studio57

    studio57 Gearhead

  20. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Varmaan ihan ookoo valinta; kummallekin boksille oma roolinsa.

    Corveten tapauksessa haasteena on mm. se, että kummatkin boksit ohjaavat omia suuttimiaan toisistaan riippumatta. Ja se, että suorasuihkutuksessa suihkutusaika ei oikein saisi mennä päälle 5.5 millisekunnin. Jos MAF eli ilmamassamittari on käytössä, vakioboksi nostaa suihkutusaikaa yli tuon 5.5 millisekunnin vaikka toinen moottorinohjain ohjaa toista settiä suuttimia. Ja tämä toinen ei taas tiedä MAFfista tuon taivaallista.

    Voi olla että vakioboksi muutetaan Speed Densityyn eli MAF otetaan ohjelmallisesti pois käytöstä ja VE:stä tehdään yläpäästään lättänä... Ja se toinen boksi sitten aktivoidaan niin että seos saadaan kohdalleen "puuttuvalle" osiolle.

    Kuulostaa monimutkaisemmalta kuin ehkä onkaan. Vaikea sanoa kun en ole koskaan moista setuppia säätänyt.

    Aatteleppa sitä. :)
     
    LPV ja sepi-ukko tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!