TPS-anturin mittaminen Quadrajetissä..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Denny Crane, 8.8.2006.

  1. Denny Crane

    Denny Crane 1st gear

    Siis mulla on se uusin 4 barrel E4ME-E4MC Rokkari, josta matolaatikon mukaan TPS-sensori on paskana..

    Millaista feediä volteissa sen pitäisi antaa tyhjäkäynnistä WOT-tilaan.. Siis varmistaisin onko johto/ liitos paskana vai anturi?

    Sama homma muissa tietsikka kaasareissa myös..
     
  2. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    En muista sitä tarkkaan mutta jotain 0,5-5 Volttiin, 5V. läppä auki, pääasia on että jännite on tasaisesti kasvava ettei katkoja tai yhtäkkisiä heittoja jokka sotkee tietsikan...tai ei sotke vaan saa sen tulkittemaan että TPS liikkuu vaikkei liikkuiskaan ja muuta...
     
  3. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kannattaa mitata ensin vastus ohmimittarilla (auto sammuksissa, johto irti) liittimen keskinavan ja ylemmän ja alemman nastan väliltä vuorotellen. Vastuksen kuuluu kasvaa tasaisesti toiseen suuntaan ja pienentyä toiseen, jos pätkäisee välillä, niin anturi on rikki. Näitä näkee usein.

    Jännite mitataan yleensä tyhjäkäynnissä keskinavan ja alimmaisen navan väliltä ja on ilmoitettu anturin mukana tulevassa lapussa moottorin VIN koodin mukaan. Oma lappu on tallilla voin katsoa lukeman jos ilmoitat moottorin tyypin ja anturisi on ehjä.

    Jännite on tyhjäkäynnissä jotain 0,48-0,60V moottorin tyypin ja mittaustavan (kaasuasento) mukaan ilmoitettuna.

    Säätämiseen tarvii irrottaa se kiihdytyspumpun vivun akselin vieressä oleva alumiinitulppa ja tehdä/hommata sopiva säätöavain.
     
  4. PauliP

    PauliP 1st gear

    Ai niin, jos TPS-johdon irrottaa auton käydessä, niin vikaoodi jää muistiin vaikka anturi olisi ehjäkin. Eli tällöin akunnapa hetkeksi irti niin että muisti nollautuu. Jos on rikki, niin koodi tallentuu uudelleen.

    Tämä vaikuttaa useissa tapauksissa myös vaihteiston turbiinilukon toimintaan. Tietokone päättelee vääränlaisen ajotilanteen.
     
  5. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    No niin, noinhan se oli. Säätövastus kun se on niin saa sen mitattua ilman että kone on käynnissä. Juu se säätö, siin pitää vissiin porata se säätöruuvi ensteks esiin ja sitten oikein pieni ja pitkä torx sopii sinne ruuviin. On sekin hankalaks tehty.

    Edit: nyt kun löysin hyvän kuvan Quadrajetistä niin laitan tännekin, se säätöruuvi on kuvan nro 62, se porattava tulppa näkys olevan päällä nro 61...
     
  6. PauliP

    PauliP 1st gear

    Se säätäminen on todella hankalaa. Siinä on kuusiokantaruuvi ehkä jotain 3mm kannalla. Itse olen tehnyt säätötyökalun jarruputkenpätkästä, ensin viilaamalla tarpeeksi ohutseinämäiseksi että mahtuu reikään ja sitten kevyesti naputtelemalla ruuvin päähän sopivaksi.

    Se tulppa voi irrota poraamalla siihen pienen reiän ja kiertämällä sopivan peltiruuvin siihen reikään, saattaa joskus onnistuakin. Muutoin täytyy vaan kaivella tulppa irti poraamisen jälkeen.

    Lopuksi uusi tulppa (tai tiivisteliimaa) lukitsemaan ruuvi paikoilleen.
     

Kerro tästä muillekin!