TRAFI? Poikkeuslupaa odotellessa.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Kolmekakkonen, 6.11.2012.

  1. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead


    Näin uskoinkin, kiitos.
     
  2. sickb0y

    sickb0y 1st gear

    Itse laitoin hakemusken 2011 alkuvuodesta ja nyt on meenyt vuosi ja en ole saanut lupaa vieläkään...
    soitin viime perjantaina ja sain vastaukseksi että viime vuoden lappuihin ei ole kukaan täälä koskenut...soitin tänään uudestaa "esimiehelle" ja ei vastannut puhelimeen jäitin soittopyynön ei tullut soittoa
    Olen myös laittanut sähköpostia ja jättänyt soittopyyntöjä niihin koskaan vastausta saamatta
    Soitan keskiviikkona oikeusasiamiehelle ja kysyn kuinka asiassa pitää toimia.
    Tuosta trafin toiminnasta ensin tuli mielikuva että siellä on oikesti kiire...mutta kyllä ne pitää tyhmänä ja pilkkanaan näissä lupa keskusteluissa.
     
  3. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Trafi ei ole varsinainen ongelma, vaan lainsäädäntö. On aivan älytöntä, että jossain Trafissa edes mietitään jonkun yksittäisen kansalaisen autonrakentelusuunnitelmia. Verovaroista palkkaa saava virkamies miettii työkseen, saako kansalainen Virtanen laittaa itse tekemänsä korin tälle vanhalle autonalustalle vai ei. Ei heti tule mieleen vähemmän tuottavaa työtä.

    Englannissa tavallinen katsastusmies voi tehdä päätöksiä, joista Suomessa vaaditaan EU-tyyppihyväksyntä. Tähän suuntaan asioita pitää ajaa. Lait muuttuvat aloitteilla, eivät itsestään. Lakimuutokset ovat avain parempaan autoharrastuskulttuuriin. Pidetään se kirkkaana mielessä. Lobbaamisella voi saada joskus jotain aikaan. Joku siellä eduskunnassa voi kuunnella jopa autoharrastajaa.
     
  4. sickb0y

    sickb0y 1st gear

    No kyllä se trafi melkoinen ongelma on koska saman mallisiin ja vuotsiin autoihin toisella eri vaatimukset kun toisilla...kone ja runko kaikissa sama.
    Toinen saa laitaa hairpinnit toinen ei toisella saa olla alle 70 lukunen 150 hp kone toisella yli 70 lukunen ja alle 140hp..minusta tuo on ongelma??
    Jokainen auto käsitellään yksilöinä vaikka trafi ei myönnä lupaa kuin aivan minimaalisella osa haarukalla
     
  5. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Nimenomaan. Jokainen tapaus arvotaan erikseen ja huonoilla lähtötiedoilla. Pitäisikö Trafiin palkata lisää työvoimaa käsittelemään anomuksia? Ei, vaan autonrakentelua pitäisi helpottaa lainsäädännöllä. Suomessa itsevalmistetun helikopterin tekeminen on helpompaa kuin auton.
     
  6. Holley

    Holley Gearhead

    Suunta on vaan mennyt toisin päin ymmärtääkseni. Aikanaan todettiin esimerkiksi mallisarjoista paljon laveammin, että sama runko, vaikka olisi eri merkkinen auto tai vähintään vuosimalliväli samalla autolla - ihan kuten oikeasti asia on - kelpaa. Koska tulkinta on Trafin vaatimuksesta nyt tiukempi, ainoa vaihtoehto on laittaa Trafille hakemus - joka jätetään käsittelemättä.
    Että siitä vain hakemaan poikkeuslupaa esim., vm. 1975 Corvetelle 250 hv pikkulohkolle...
     
  7. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Trafi tekee omaa politiikkaansa jättämällä hakemuksia käsittelemättä. Virkamies ottaa tuomiovallan, joka hänelle ei kuulu. Sekä Trafin että harrastaja-autoilijoiden etu on loppujen lopuksi sama. Mitä vähemmän autonrakentelussa tarvitaan poikkeuslupia, sitä helpommalla kaikki pääsevät. Katsastusmiehille enemmän valtaa...
     
  8. z 900

    z 900 Gearhead

    POIKKEUSLUPAHAKEMUS

    FORD 1938 H-AUTON VALM.NRO MOOTTORINVAIHTO.

    MALLISARJAN TEHOKKAIN MOOTTORI 85 HV TILAVUUS 3,63 LITRAA
    PAINO 525 lbs=238 kg
    AUTOON TULEVA MOOTTORI CHEVROLET 305 CID 5.0L VM 1983
    TEHO 150 HV PAINO 575 LBS=261 KG
    MOOTTORINVAIHDON TAKIA AUTOON TEHTÄVÄT MUUTOKSET:
    UUSI SARJAVALMISTEINEN LEVYJARRUSARJA ALKUPERÄISELLE
    ETUAKSELISTOLLE TARKOITETTU.
    TEHOSTETTU KAKSIPIIRI JARRUJÄRJESTELMÄ,KYSEISEEN MALLIIN
    TARKOITETTU.
    ETUAKSELISTON TUENTA MUUTOS NELILINKKI TUENNAKSI.
    RUNGON ULOMMAISET U-PALKIT VAHVISTETAAN HITSAAMALLA
    NELIÖPROFIILIKSI 3mm TERÄSLEVYSTÄ,LEVY SOVITETAANU-PALKIN SISÄÄN PARHAAN TUKEVUUDEN SAAVUTTAMISEKSI.
    TAKA-AKSELISTO VAIHDETAAN CHEVROLET MALIBU 1964,
    HYVÄKSIKÄYTTÄEN MALIBUN YLÄPALKKI KOKONAISUUDESSAAN
    JOTENKA JOUSIEN SEKÄ ISKUNVAIMENTIMIEN SEKÄ YLÄTUKIVARSIEN
    KIINNITYKSET PYSYVÄT TEHDASTEKOISINA,AINOSTAAN
    ALATUKIVARSIEN ALKUPERÄISET KORVAKKEET JOUDUTAAN
    KIINNITTÄMÄÄN RUNKOON UUDELLEEN,YLÄPALKKI HITSATAAN
    KOKONAISUUDESSAAN SAMALLA TAVALLA KUN SE ON OLLUT
    MALIBUSSA,ALATUKIVARREN KIINNIKKEEN RUNKO-OSA TEHDÄÄN4mm TERÄSLEVYSTÄ.
    ISKUNVAIMENNUS TULEE ETEENKIN NYKYAIKAINEN
    NESTETYYPPINEN,
    OHJAUSVAIHDE VAIHDETAAN GM SAGINAV TYYPPISEEN,
    TEHOSTETTUUN SIMPUKKAAN,VAIHDOSSA HYVÄKSI KÄYTETÄÄN
    TARKOITUKSEEN SARJAVALMISTETTUA ADAPTERIA.
     
  9. z 900

    z 900 Gearhead

    Tuollaisen hakemuksen tein aikoinaan.liitteenä oli kaikki vaihdettavien osien varaosanumerot sekä speedwayn pdf asennus kuvat lupa tuli noin neljän kuukauden kuluttua.Runkoon tehtävät muutokset tein pahvimalleista joista otin sitten kuvat.
     
  10. sickb0y

    sickb0y 1st gear

    no tuo hakemus on kaikilla melkolailla samanlainen kuvat pitää olla vaihdettavista osista ei tuo hakemus sitä asiaa nopeuta.
    millon laitoit hakemuksen?
     
  11. z 900

    z 900 Gearhead

    Kyllä tuosta mun lupahakemuksesta on muutama vuosi.Systeemit on voineet muuttua.Ensimmäiseksi soitin trafille ja esitin suullisesti aikomani muutokset ja tiedustelin onko jotain mitä ei missään tapauksessa hyväksytä omassa hakemuksessa , annettiin ymmärtää että kokonaisuus vaikuttaa asialliselta,sen jälkeen tein hakemuksen.Soittelin kyllä sen jälkeen muutaman kerran asian perään.Tärkeintä mielestäni on ilmoittaa
    mahdollisimman tarkasti käytettävät osat varaosanumeroineen.
    Kyllähän se tietysti närästää kun toisissa laitteissa on muutoksia mitä ei ole välttämättä mahdollista tehdä itse ja kuitenkin niitä on katsastettuna liikenteessä.[​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]
     
  12. z 900

    z 900 Gearhead

    [​IMG][​IMG]Tällaisia kuvia ja osalistoja liitin hakemukseen.
     
  13. z 900

    z 900 Gearhead

  14. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    eikö täällä ole myös alan lehtimiehiä paikalla? eikö vois yrittää tehdä lehtijuttua ja jos asia ei edisty niin vuotais "isompiin" lehtiin? mutta ei niin, että vaarannetaan kaikki koneen ym vaihdot vaan lähinnä puututtais trafin työpulaan/osaamattomuuteen?
     
  15. ratrodreoster

    ratrodreoster 1st gear

    Oot asiassa oikeassa,mutta eikös näitä harrastekerhoja oo tämänkin ov etusivun valikossa jokaiselle merkille omansa. Eikös noilla jäsenmaksuilla saisi edes yhdeltä yhdistykseltä apua.
     

Kerro tästä muillekin!