Trailblazer/Saab 9-7X Awd nelivetotekniikka?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa '4x4', aloittaja kemsu, 29.11.2021.

  1. kemsu

    kemsu 1st gear

    Löytyisköhän tätä kautta tietäjää. Tuli hommattua tuommoine Chevypohjainen ns. neliveto Saab 9-7X LS1 koneella tietäen että kyseessä enemmänkin takavetoauto jossa ns. neliveto ominaisuus. Tämä kyllästyneenä VAG ongelmiin ja aikaisempiin hyviin kokemuksiin GMC Subbasesta. Verrattuna aikaisempiin työsuhde Haldex Nelikko Skodiin, joissa neljännen sukupolven Haldexsysteemi, niin ei oikein samalla viivalla olla neliveto ominaisuuksien suhteen, puhumattakaan Torsen lukollisista Audeista.
    Viive etupään kytkeytymisessä on iso, kurvissa käytännössä ollaan jo kivassa sladissa ennenkuin etupäähän kytkeytyy veto.
    Nyt kysymys Tietäjille: olisko jossakin saatavilla korjaamokäyttöön tarkoitettua manuaalia, missä on juurta jaksain kerrottu järjestelmän toiminta sähkö-, hydrauli- ja mekaanisine kaavioineen? Kiinnostaisi kovasti muutta tuo järjestelmä esim siten, että kytkimestä pelkkä takaveto/AWD ja sitten neliveto kiinteäksi. Mutta sitä varten pitäisi tietää tarkemmin järjestelmän sielunelämä, ettei esim korvenna öljyjä, kytkinpakkaa nelivedolle yms. Kiitos etukäteen.
     
  2. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Siellon minusta monilevykytkin joka ohjaa vedon ketjulle ja sitä kautta etukardaanille:

    https://www.esaabparts.com/viewparts.php?searchpart=1&section=841712203
    https://www.esaabparts.com/viewparts.php?searchpart=1&section=841711502
    https://www.esaabparts.com/viewparts.php?searchpart=1&section=841715490
    https://www.esaabparts.com/viewparts.php?searchpart=1&section=84171519

    Eipä siitä taida oikean keskitasauspyörällisen nelivedon veroista saada millään, enkä menisi tuota jatkuvaksi jumittamaan, mutta voisiko jostain saada softamuutoksen?
     
  3. kemsu

    kemsu 1st gear

    Kiitos. Tällähän pääsee jo alkuun. Tuota kitkalevypakkaa epäilinkin systeemiksi. Liekköhän osapuilleen sama pinnoitus kun LSD pakoissa? Eli väärällä öljyllä polttaa pakat. Liekköhän tuossa käpälässä säätömahdollisuutta? Epäilemättä pänninki löystyy ijän ja käytön myötä.
    Joo ei varmaan kestä toi servo pitää jatkuvasti päällä, lie suunniteltu vain ajoittaiseen käyttöön.
     
  4. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

Kerro tästä muillekin!