trailerin veto kuorma-autolla ??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja sportfury59, 19.7.2005.

  1. sportfury59

    sportfury59 Gearhead

    mites jos vedän n.2300kg painavaa lastia kuorma-autolla (esim.iso pick tai vani) saako vetää pelkällä c-kortilla vai tarviiko jonkun erikoiskortin?.painoa olis varmaan yhteensä 4500kg paikkella.
     
  2. Mano

    Mano 1st gear

    Muistaakseni kuorma-autolla saa ilman E-korttia vetää 750 kg
    Korjatkaa jos oon väärässä
     
  3. Entäpäs pikku E:llä? Siis pakulla ja HA:lla saa kiskoa vetoauton painoista / pakussa kokonaispainoista traileria.. Eli itselläni pakulla ja pikku E:llä pakuni kokonaispainon 2500 kg..

    Mitäs sitten saan kiskoa kuorkilla, kun toi C-korttikin on. Sen tiedän, että 750 kg saa kiskoa pelkällä C-kortilla, mutta häviääkö pikku E:n veto-oikeuskin kuorkin ratissa??

    Tuntuisi hassuilta, että pakun ratissa saa kiskoa 2500 kg, mutta kun hyppää C+ Pikku E kortilla kuorkin rattiin, niin ei saisi enää kiskoa kuin 750 kg??
     
  4. gremlin

    gremlin Gearhead

    Nyt on tullut uusi kortti luokka, olisko ollut C1E, tai joku semmonen. Tarkotettu kevyille kuarma-autoille ja karryille, en muista kilo rajoja. Soita johonkin autokouluun tai pitas se varmaan katsastus kontteriltakin saada infoa. Kaveri ajo semmosen ko silla on Ford vani (KA) ja 4000kg karry.
     
  5. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Juu C1E kortilla saa ajaa ajoneuvoyhdistelmiä 12 000 kiloon saakka, kuitenkaan veto-auton kokonaismassa ei saa ylittää 7500 kiloa.
     
  6. sportfury59

    sportfury59 Gearhead

    eli auto on ford f-150 pick up kuorkki ja sillä saa vetää 3400kg
    perään tulis autotraileri ja 1850kg amerikan romua(galaxie).
    eli tää yhdistelmä vaatii sitten ilmeisesti sen c1e kortin jotta saa laillisesti vetää??
    jos näin on niin täytyypä alkaa metsästämään tuon kortin omaavaa henkilöä kuskiksi..vapaa ehtosia??pori-jyväskylä-pori
     
  7. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Taitaa löytyä helpommin sellainen kuski jolla on ehta E-kortti. Niitä on puollustusvoimatkin jakanut harvoille ja valituille, siksi itsekkin jäin aikoinaan ilman. :oops:
     
  8. Käkö

    Käkö Gearhead

    Mene käymään katsastuskonttorilla, ton C1E:n ajaminen ei ole niin vaikeata kuin luulis, sullahan on jo kalustokin sitä varten = pikkis ja traileri missä on galaxie päällä...

    Niin ja tietysti jos toi sun pikkis on automaatti niin korttiin tulee merkintä C1E myönnetty erityisehdoin; Kuorma-auton oltava automaattivaihteinen.
     
  9. Just eilen oli aiheesta puhetta....Vanillani (g30 kuorkki) saa rek.otteen mukaan nyhtää 3500kg ja se on jopa vaivattoman tuntuista , mutta nykyään korttini ei riitä! C ja pikku e on kortissa eli saisin vetää vain 750kg tai sitten pitää vaihtaa veturi pienempään ja sit on muka turvallisempaa , voi vittu näitä meidän lainsäätäjiä!!!!! :mad: Ja saahan sitä näköjään syytää rahaa autokouluihin vaikka joka vuosi kun lait ja niiden tulkinnat muuttuu ,rahastusta sanon minä!
     
  10. calkemp

    calkemp 3rd gear

    Tuli mieleen,et millä noi vetopainot on arvottu kun mun g30 vanilla ei saa vetää kuin 1600kg ja on kuorkki?Niin kortissa kyllä on "kaikki" aakkoset.
     
  11. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Jos nyt mutulla pitää vastata, niin kevyillä kuorma-autoilla saa vetää kokonaispainonsa painoista kärryä. Kannattaa tietysti selvittää miksi otteessa on noin pieni kytkentämassa.
     
  12. sportfury59

    sportfury59 Gearhead

    no asia on niin että multa puuttuu tuo c-korttikin..mutta parilla kaverilla olis pelkkä c-kortti.
    foortti on manuaali niin ei tulis mitää merkintöjäkään..
    ja foorttikin on kaverin...ei edes oma...
     
  13. Nappula

    Nappula Gearhead

    En kehoita ketään rikkomaan pyhää lakiamme mutta jos ei koko ajan vetele kärryä niin voihan tota lakia vähän soveltaa maalaisjärjellä eli eikun kärri perään vaikka oliskin vaan C kortti. Mutta jostain tulee se sattuma että juuri silloin miliisi haluaa tarkistaa ajooikeutesi
     
  14. pantera

    pantera Double Gearhead

    tata aihetta on kasitelty ennenkin, ite kavin ajamassa C1E C kortin muutama vuosi sitten ja KA'lla. saa vetaa alle 750kg karria ilman e'ta
    C1E C kortilla saa ajaa yhdistelmaa joka on max 12t vetoauto max 7,5t ja
    KARRYN KOKONAISPAINO EI SAA YLITTAA VETOAUTON OMAAPAINOA.

    Eli jos veturina on esim suburban tai uudehko vani ei silla saa vetaa C1E C kortillakaan 3500kg karrya koska auton omapaino ei riita, Vaaditaan tallaiselle yhdistelmalle iso E
     
  15. TeuvoSlam

    TeuvoSlam Gearhead

    Tääl vekaral ollaa just keräämäs lähtöjä ja kilometreja E-korttiin...
     
  16. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    Menee off topic mutta:

    Jos "syvässävetelässä eikun etelässä" on tollasia kuljetus ongelmia, niin k&k-palvelu pelastaa.. Y-tunnusta ei vielä ole mutta vireillä. Vkl voin ison e:n kans lähtee kuskiksi. Myöhemmin löytyy vaijerivaihtolava F12 lainaan..

    Tämä ei ollut vielä mainos, sekin tulee kyllä kunhan saan sivut tehtyä.
     
  17. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Täyttä faktaa jota vain eivät kaikki ajotutkintoja ajattavat katsastusmiehetkään eivät muista. Hulluinta pykälässä on jos samanlaista 3500 kilon kärryä vetää vaikka henkilömaasturilla jossa 3500 kg koukku, siihen riittää B1E kortti. Veto-autojen omamassat voivat hyvinkin olla samat, silti toinen vaatii E-kortin ollakseen turvallinen yhdistelmä. :eek:

    Suomessa ja euroopassa taitaa olla hyvin vähän jenkkilaitteita myynnissä joiden massat (oma/ kokon.) ovat luokkaa 3500/7400 kg?
     
  18. pantera

    pantera Double Gearhead

    Joo Omituinen on taas ollu lainsaatajan jarjenkaytto tassa painoasiassa:mad:
    Olisivat edes laittanut etta auton kokonaispaino= karrynkokonaispaino niin ei olisi tata ongelmaa syntynyt naiden jenkkivetureiden kanssa.
    Itse jouduin nostaan vetoauton omaamassaa ( Chev.CrewCab Dually) 500kg
    betonimotikalla jotta paastiin yli 3500kg omanmassan
    Autohan on 10000lbs kokonaipainoinen joten laimaaraaman betonimoykyn jalkeen jai vajaa tonni kantavuutta.
    Tulevaisuudessa auto on tarkotus varustaa niin suurella tankilla ja varusteita lisaamalla etta betonista paasee eroon :odroll:
    Ei voi muutkun taas sanoo kerran et voi ristus naita autoasioita tassa armaassa isanmaassa :mad: :rotfl:
     
  19. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Jollain tikkataulu tai muulla arpavälineellä noi painot taitavat määräytyä lakiteksteihin? :-?

    Liekö sitten vain ahneus (käyttövoimavero) siinäkin takana, ettei kuorma-auton kokonaispainoa saa enää ilman perusteltua syytä pienentää. Itsellä kun tuo 6000:sen kokonaispaino on 7900 kg, niin 401 kg on liikaa C1E:hen. Omapaino siinä on 4200kg. Jossain kohtaa tulkitaan paperissa olevia massoja, toisaalla taas puntarilla mitattavia painoja :eek: . Mahtavaa :soosoo:
     
  20. SamiL

    SamiL Gearhead

    Ajattele asian valoisia puolia: 8000 kg:n kokonaispainon kohdalla vakuutusmaksu hyppää ylöspäin. Minulla Internationalin kokonaispaino on 8030 kg....
     

Kerro tästä muillekin!