Trans brake...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja deeäxä, 29.5.2002.

  1. deeäxä

    deeäxä Gearhead

    Tuli tos villi idea... Trans brake käyttöjenkkiin. onko kellään hajua, onko trans braken laittaminen normaali liikenteeseen tarkoitettuun autoon mitään järkeä??? noin niinku meinaan että paljonko TB rasittaa laatikkoa, paljonko joutus uhraa rahaa ja vaatiiko paljon huoltoja... Sais mahtavii liikennevalo lähtöjä!!!

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: deeäxä 2002-05-29 21:19 ]</font>
     
  2. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Mahtavissa liikennevalolähdöissä ei mielestäni ole järkeä ... mutta muistelisin että takavuosina muuan clubilaisemme kokeili kilvissä olleen Vega-farmarinsa (se oranssi, missä lie nykyään?) trans-breikkiä cruisaillessa eikä juurikaan kiitellyt sen mukavuutta ...
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tähän samaan kai voisi jatkaa: mitenkäs Line-Lock on yleensä toteutettu ja saako sellainen olla katuautossa..?
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tähän samaan kai voisi jatkaa: mitenkäs Line-Lock on yleensä toteutettu ja saako sellainen olla katuautossa..?
     
  5. elky

    elky Gearhead

    No line-lock on toteutettu siten että etujarruille menevään jarruputkeen tulee venttiili, joka jättää eteen jarrupaineet. Miksi sellainen pitäisi olla vain kadulla käytettävässä autossa? Olen nimittäin sitä mieltä että kuminpoltto on teinien hommaa eikä kerro mitään auton moottoritehosta tai voimavaroista. Eihän takapyörien sudittamiseen jarrulla avustettuna tarvita kuin vanha väsynyt Hiace missä on lukkoperä!
     
  6. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Joo, kuminpoltto on keskenkasvusten ja pellejen hommaa. Jos on voimaa ei tarvi kun tuupata kaasua kunnolla ja viivaa syntyy, ilman jarrua. Ja jos ei ole voimaa niin ei sitten tarvi esiintyäkään. Slicksien lämmitys kisoissa on sitten erikseen.

    Line-lockiin on kaksikin tapaa, toinen tukkii takajarrupiirin jolloin renkaanlämmitys onnistuu jarrulla paikallaan pitäen, manuaaliautoissa yleensä lukitaan etujarrut päälle niin ei tarvi pelata polkimien kanssa.

    Joku kymmenen vuotta sitten jäi yks Torino konttorille syyniin, inssit meinasi että se ei sieltä lähde ennekuin line-lock venttiili löytyy. Olivat nähneet jossain renkaan pyörivän ja raukat luulivat että se ei onnistu ilman venttiiliä.
     
  7. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Trans brake katuautossa ei todellakaan oo ihan parhaita ideoita. trans braken käyttövaatii trans brake turbiinin, se on vahvempi kun tavallinen. Tavallinen turbiini kuolee breikkiä käytettäessä muutamassa viikossa. Breikillä lähtö on tosi väkivaltainen, ja se vaatii, että muu voimansiirto pystyy ottamaan rasituksen vastaan. Breikkiä vasten on myös helppo "sulattaa" laatikko jos liikkeellelähtöä joutuu venaamaan vähänkään pidempään. Siinä ku on läpät levällään, niin ne tehot ei katoo mihinkään vaan muuttuu lämmöksi, ja nopeesti. Siitä syystä mm. kauden eka drag kisa keskeytettiin viime sununtaina koska lähtökuusen alastulon viiveestä ei ollut varmuutta.
     
  8. deeäxä

    deeäxä Gearhead

    eli sen idean voi haudata... heikki kirjoitti et trans breikki ei ollu cruisatessa mukava käyttönen. vaikuttaako TB sitte ihan tavalliseen cruisailuunkin "epämukavasti"??? luulin, et sitä voi käyttää vain halutessaan.
     
  9. timppa

    timppa Gearhead

    Niin ja voihan sitä leikkiä ja käy niinkuin sille "Dasselle" viime syyskuun cruisingissa Helsingissä... paloi polttosuoralle koko pa'ka...

    Mitenkäs Cruisingeissa nuo katukäytössä olevat muskeliautot ja muut jenkit polttaa kumeja poksaukseen asti pysyen lähes paikallaan?
    Ainakin minun logiikallani poltettaessa autolla ilman jarruja mentäisiin aluksi "hitaasti" eteenpäin ja sitten kun renkaat saa kunnolla pitoa, niin sitten mennään eteenpäin ja vauhdilla...
     
  10. fisu

    fisu Gearhead

    pilateemasta pikkuiset lukkopihdit ja takajarruletkuun kiinni :grin:
     

Kerro tästä muillekin!