Transportin mittarivalot ja sähköt yleisesti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja transport01, 10.1.2006.

  1. transport01

    transport01 3rd gear

    Auto on Chevrolet transport vm 01. Ja pitäisi alkaa tutustumaan autoon lähemmin. Aikaisempaa kokemusta amerikkalaisista ei ole, mutta tapana on ollut tehdä aina kaikki itse, en ajatellut tämänkään kanssa tehdä poikkeusta (ainakaan heti alkuun). Ajattelin kysäisätä muutamaa asiaa, ettei tule rikottua mitään turhan tietämättömyyden takia.

    Mistä ko autoon vaihdetaan mittariston ja lämmityslaitteen säätimen valaistuksen polttimot helpoiten? Mitä pitää tai kannattaa purkaa? Onko polttimot vakiokamaa tarvikeliikkeeissä, vai tarvitaanko joku muu paikka niiden hankintaan?

    Saakohan keskuslukkoon kauko-ohjausta lisävarusteena?
    Entä hälyttimen asentaminen ko. autoon? Mahtaako mistään löytyä merkkikohtaisia ohjeita? Onkohan valmiita liittimiä jossain, vai pitääko kaikki liittää johtosarjoihin. Entä onko suosituksia mikä hälytin sopii parhaiten ko autoon? Olen ajatellut mahdollisesti Defaa tai Cobraa.

    Entä mistä saisi kytkentäkaaviot ko. autoon. Kytkentäkaaviosta voisi olla iloa hälytintä asennettaessa, ettei tarvis ihan kaikkea arvata :) "vuosimallista" en ole täysin varma. Ulkonäkö vastaa 01-> malleja, auto on otettu käyttöön 01 kesällä. Onko sähköihin tai autoon yleensä tullut mitään merkittäviä muutoksia välillä 01-02.

    Mahtaakohan ko. autoon olla olemassa korjauskäsikirjaa?
     
  2. Jza

    Jza Double Gearhead

    Haynesin englanninkielinen opus löytyy hyllystä. Luovun siitä tarpeettomana kympillä+mahdolliset postikulut, mikäli kiinnostaa. Tuo näkys kattavan vuosimallit -97-01.

    Perinteisesti Konte varmaankin jatkaa tästä :D
     
  3. PK

    PK 1st gear

    No pelkkä keskuslukon ohjain löytyy esim VDO merkkinen ja käy kyllä jenkkeihinkin ( kaksi oon asentanut) VDO:ssa on mielestäni paraimman mallinen ohjain ja niitä tulee kaksi aina sarjassaan hinta n. 120 euroo.
    VDO:n voi myös laajentaa hälyttimeksi minimissään sijoittamalla rahaa sireeniin.

    Hälyttimen asennuksella pääsee samalla tietenkin keskuslukon ohjaukseen, mutta joutuu sijoittamaan vähän enemmän rahaa.

    Defan ja Cobran hälyttimistä ei ole kyllä hyviä kokemuksia. Työmaan autot on perinteisesti varustettu ko. härpäkkeillä ja kaikenlaista mystistä vikaa on ollut (vai johtuneeko käyttäjistä :oops: ) Lisäksi kaikkiin ei ole jostain syystä tullut mukaan kuin yksi ohjainyksikkö. Monesti myös ohjaimen muoto on ihan m****u (toki makuasia)

    Itse tingin joku vuosi sitten yhteen omaan autoon mukaan Laserlinen hälyttimen n.240 euroo maksavan ja asensin sen itse ja pelasi todella loistavasti. Sisätutkan virittämiseen kannattaa käyttää vähän aikaa niin ei tule vikahälytyksiä.

    Halvemmallakin varmaan löytyy laitteita, mutta onko yhtä laadukkaita?
     
  4. Konte

    Konte 1st gear

    Jatketaan sitten, perinteisesti Jza :D

    Korjauskäsikirja on aika ehdoton - Haynes kattaa suurimman osan tarpeista. Alkuperäinen GM-korjaamokäsikirja on herkkua, mutta vaikeahko saada (kannattaa kysellä www.samilassila.com). Alkuun kannattaa vaikka Jzalta ostaa tuo Haynes pois - siinä on melkoisen kattavat kytkentäkaaviotkin.

    Mittariston valoja en ole vielä joutunut vaihtamaan. Lämppärin/ilmastoinnin polttimoita ei ole tarkoitettu vaihdettavaksi vaan koko paketti vaihdetaan (älytöntä!). Siispä tilasin 12V 40mA/80mA polttimoita Elfasta (melkein kaikki polttimot on näitä, myös radiossa) ja juottelin uudet tilalle.

    Konsoli irtoaa parilla ruuvilla alareunastaan ja yläreunassa on pari klipsiä. Sen jälkeen radion sekä ilmastoinnin ohjausyksikön ruuvit on tarjottimella. Ilmastoinnin yksikön takana on paineilmaletkujen (läppien ohjaus) liitin, joka kannattaa irrottaa ja kiinnittää huolella. Yksikön piirilevy irtoaa etuosasta muutamalla ruuvilla ja polttimot on esillä.

    Samantapaisia tarinoita kattokonsolin, ovien, ratin etc kytkimien polttimoiden vaihdosta (niitäkään ei ole tarkoitettu vaihdettavaksi, merkkikorjaamon huomautus :-? ). Mittarivalot ovat ainoat, joita ei vielä ole tarvinnut vaihtaa... kestäispä kesään 8)
     

Kerro tästä muillekin!