Tremec Tr6060 kytkimen painelaakeri ei kestä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Vide, 12.7.2024.

  1. Vide

    Vide 1st gear

    Eli 2013 camarosta lainattu Tremec on LS2 perässä ja kytkimenä on McLeod RST, jossa alunperin oli 2kpl massalevyjä. Pari vuotta sitten vaihdettu toisen massalevyn tilalle 6-lapainen sintterilevy. Tämän jälkeen on alkanut ongelmat painelaakerin kanssa. Kaksi ensimmäistä painelaakeria kesti useamman tuhat kilometriä. Nyt painelaakeri vikisee taas ja kilometrejä on tullut sille vasta 3000. Ensimmäisellä kerralla kun laakeri alkoi vikistä, kesti alle tuhat kilometriä, kunnes laakerin takana oleva muoviholkki oli muhjuna ja mäntä ulkona sylinteristä. Seuraavalla kerralla ymmärsin purkaa romut aiemmin ja vain laakeri oli entinen. Nyt on vielä vehkeet läjässä ja tutkimatta, miltä laakeri tällä kertaa näyttää...

    Laakereina on ollut SKF:n tekeleet. Kierroksen rajoitin on 7000rpm ja kyseessä katuauto, eli suurimman osan ajasta mennään alle 3000rpm. McLeodin mainospuheiden mukaan kytkimen ei pitäisi olla jäykempi käyttää kuin alkuperäinenkään asetelma.
    Viimeksi kun laakerin vaihdoin, niin vaihdoin laakerin ja männän välissä olevan holkin alumiiniseen omavalmisteeseen. Alunperinhän holkki on muovinen ja näissä on ilmennyt kai kestävyysongelmia joillain... holkista tehtiin vähän lyhyempi (muistaakseni 2mm) kuin alkuperäinen, ettei kytkin varmasti jää kantamaan poljin ylhäällä. Alkuperäisellä holkilla jäi ihan siihen rajoille kantaako vai ei. Laakerihan pyörii kuitenkin koko ajan kun on jousella painettuna kiinni asetelmassa.

    Onko jollakulla ajatuksia, mistä moinen ongelma voisi johtua tai millä konstilla tuon saisi kestämään?
     
  2. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Saattaa olla vain nykysien laatua, tehtaalla säästetään kaikesta etenkin rasvasta laakereissa ja nivelissä.
     
  3. Procharged Vette

    Procharged Vette Gearhead

    Epäilen että ongelma sinulla on se omavalmiste metallinen holkki. Metalli metallia vasten tarttuu kiinni eli jumittuu.

    Mulla yhdestä painelaakerista puuttui liukuholkista muovi ja se jumittui niin että levy luisti. Oli Vetten ZF joten hieman erilainen koska haarukalla liikkuu laakeri, mutta osoitti sen että muovinen liukuholkki toimii.
     
  4. mopsiboy

    mopsiboy Gearhead

    Terve. Kytkimen tyhjän liikkeen tarkoitus on irrottaa painelaakeri, jottei se pyöri paineasetelman mukana. Se painelaakerin jousi pehmentää painelaakerin kytkentää paineasetelmaan. Jos se pyörii mukana, on kytkin/paineasetelma vääränlainen tai kytkimen vivustot on jotenkin väärin. Näin aikanaan opetettiin autoasentajalinjalla. Painelaakerin sai tuhottua, kun otti tavakseen lepuuttaa vasenta jalkaa vapaaliikkeen loppuun asti kuitenkaan painamatta kytkintä yhtään.
     
  5. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Noin vielä joskus 60 luvulla, mutta sitten on jo lähes joka merissä olemaan hyrdaulinen kytkin automaattisesti säätyvänä. Niissä kaikissa pysyy lakeri kosketuksessa jatkuvasti.
     
  6. Procharged Vette

    Procharged Vette Gearhead

    Hyvä esimerkki on c4 vette zf laatikolla. Siinä laakeri on asetelmassa kiinni ja toinen puoli haarukassa kiinni. Laakeri pyörii aina kun kone käy. Kovin huono laakeri ei tuossa kauan kestäisi. Työsylinterissä on myös jousi joka aiheuttaa esijännityksen laakeriin. Vetten erikoisuus on vielä asetelman käänteinen toiminta eli laakeri vetää asetelmaa taaksepäin. Tehdas väitti että tällä saavutettiin suurempi puristusvoima ja pienempi poljinvoima.
     
  7. Vide

    Vide 1st gear

    Sain purettua vehkeet levälleen ja syykin taisi nyt selvitä laakerin kesto-ongelmalle. Onneksi en ajanut autolla pitempään äänen kuulumisen alettua, niin osat oli vielä siinä kunnossa, että niistä sai jotain selville.
    Laakerin ja työsylinterin välissä on siis kierrejousi, joka painaa laakerin asetelmaa vasten. Laakerin ja jousen välissä on ohut, noin 0,5mm paksu peltinen osa, mitä vasten jousi painaa. Pelti taas nojaa holkissa (tässä tapauksessa homemade alumiiniholkki) olevaan olakkeeseen. Olake on muutaman millin levyinen ja erottaa pellin ja laakerin toisistaan. Nyt oli käynyt niin, että tuo ohut pelti oli antanut jousen kuorman alla periksi ja pelti pääsi ottamaan laakerin ulkokooliin kiinni. Tämän seurauksena laakerin takapuoli, eräänlainen suojapelti, oli kulunut puhki ja laakerin kuulat näkyivät jo. Jos autolla olisi ajanut pidempään, olisi laakeri rikkoontunut melko pian ja kaikki laakerin ympärillä olevat osat olisi ollut siinä kunnossa, ettei vaurion juurisyytä olisi voinut todeta.

    Korjauksena tein sen jousen ja laakerin välissä olevan pellin 1,5 mm rosterista, jonka luulisi kestävän jousen paineen alla.

    Tuo McLeod-asetelma on tosiaan niin paksu, että kytkinpolkimen ollessa ylhäällä on työsylinterin mäntä lähes pohjassa ja jousivoima melko suuri vasten sitä ohutta peltistä "jousilautasta". Olisiko orggis kytkinastelma vähän ohuempi, jolloin mäntä ja jousi eivät painu niin sisään/ kasaan ja jousivoima peltiä vasten jää pienemmäksi. Tiedä sitten kun en ole vakioastelmaa koskaan nähnytkään...
    Laitetaan seuraavaksi romut takaisin läjään ja seurataan korva tarkkana asian kehittymistä....
     
  8. Procharged Vette

    Procharged Vette Gearhead

    Noin se ei saa olla koska levyn kuluminen aiheuttaa sen että asetelman sakarat työntää mäntää aina vaan enemmän kasaan. Sitten kun mäntä pohjaa, alkaa laakeri kantamaan ja levy luistamaan.

    Asetelman ja painelaakerin oikea etäisyys täytyy mittaamalla varmistaa kytkinkoppa/ lohko tasopinnasta että ovat oikeassa kohdassa.

    Sitten jos pääsylinteri on eri autosta, pääsylinteri voi työntää liikaa työsylinterin mäntää ulos, tämäkin pitäisi mitata ja tarvittaessa rajoittaa polkimen liikettä.
     

Kerro tästä muillekin!