Tulevaisuuden harrastepelit ???

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja gm dealer, 26.10.2012.

  1. gm dealer

    gm dealer Gearhead

    http://www.trafi.fi/tieliikenne/ekoautoilu

    Tämähän on kuin pohjoiskoreassa kohta?Trafilta tuli käyttömaksun liittenä tiedote ekotrafi palvelusta jossa voi valita itselleen auton.

    VITTU MITÄ KUSETUSTA JA OHJAILUA.TÄHÄNKÖ KÄYTETÄÄN VIELÄ VALTION RAHOJA?
     
  2. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Nyt ei auennut otsikon ja avautumisen välinen yhteys. No eniveis, itse en ole valinnut enkä aiko jatkossakaan valita autoani trafin sivuilta. Esim. www.keltainenporssi.fi tai www.nettiauto.com toimii paremmin.
     
  3. gm dealer

    gm dealer Gearhead

    Nuista listassa olevista pitäisi tulla joskus muinoin harrastepelejä?Jos ostat kaikkein piheimmän/rumimman mallin niin eihän tuleville sukupolville jää mitään hienoa mitä vaalia vai kuinka?Eikä tätä aihetta oikein voinut muihin osioihin laitta.Voi tämän poistaakkin.Vituttaa vaan tällainen kun työnnetään postin mukana kaikkea paskaa niin kuin ihmiset ei osaisi päättää enää mistään itse.Keltaisesta pörsistä sen verran että eilen tipahti viimeinen lehtiversio.Sen muistolle tässä vähä olen ottanutkin.Yli 20v tullut lehti.
     
  4. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    No eihän tossa mitään uutta oo, aika suuri osa nykyisistäkin harrastepeleistä on jälkituontia.

    Olishan se tietty kiva jos vois käyttöpeliksikin ostaa vähän pareman mallin mutta harrasteautot mielellään jatkossakin ostelee jostain suolattomasta paikasta
     
  5. saresks

    saresks Gearhead

    Hirveä pettymys, kun ei näköjään voi tuolta trafiikin ökö-sivuilta tulostaa auton ekomerkkiä vanhempiin, olisin tieten tahtoen halunnut ö-luokan merkin piiitkällä punaisella indikaattorilla.
    Miksi sitä ei voi kokonaispainon mukaan antaa, verottavat saastuttamisestakin sen perusteella?
     
  6. -rautis-

    -rautis- Gearhead

    Mielenkiintonen otsikko.Ehkä nykyisiä harrastepelejä muutetaan sähkökäyttöseksi?Miksi sähköauton pitäs olla kokonaan uus?
    Jenkkiautoharrastus ei nykymuodossa oo enää kovin pitkäikäinen vaikka kuinka haluis,kyllä ne ajetaan käyttökustannuksin pois liikenteestä.
    Klassikot jää elämään lasikaapissa sijoitusautoina...
     
  7. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Ja minulle jos tulee joku tuollainen paperi,niin pyyhin perseeni sillä heti kun käyn paskalla :wc: ....Jonninjoutavaa paskanjauhantaa koko touhu taasen :webmaster:
     
  8. sbf

    sbf Gearhead

    vitunhuutoraivari tuli täälläkin.On se saatana.Mun vähäiset euroni kelpaa mainiosti trafille mutta kuitenkaan tollasta pitkää punasta merkkiä ei tipu.
    Ja vielä pitää maksaa suhteessa enempi koska vanha muka saastuttaa enempi.
    eihän kukaan viitti tutkia trafin aineistosta eli autojen matkamittarilukemista paljonko niillä keskimäärin ajetaan.
     
  9. impala67

    impala67 Double Gearhead

    eikä muuten tullut 2001 uudemmasta käytetystä autosta joka ei kuulu viralliseen maahantuontiohjelmaan mitään kulurakennetta, pelkkä hiilidioksipöllyn paheksunta. aika spede sivusto. toisaalta mutta mitä tuolta nyt oikein voi odottaa... ja valtiohan saa enempi kuluttavista isoista punaisen indikaattorin autoista enemmän veroa sekä ostettaessa että käytössä jokaisella tankkauksella.
    sähköautoilijat tarvitsevat enempi ydinvoimaloita.
    pitäis painaa tarroja suuntaan "VÄISTÄ; ajan ylinopeutta, tankkaan paljon- maksan hyvinvointivaltiosi"
     
  10. saresks

    saresks Gearhead

    Vaadin heti valtaan päästyäni trafin tietojärjestelmäpäivitykselle 10 miljoonan lisämäärärahaa, että jokainen voi vapaaehtoisuuteen perustuen kasvattaa halutessaan autonsa punaisen kyrsän pituutta.
     
  11. ata

    ata Gearhead

    Pelkkää CO2-määrää (eli polttoaineen kulutusta) tuijottamalla "maailma pelastuu"...

    No tuli tuolla tehtyä testi auton valinnasta ja itse asiassa tuo energiatodistuskin tuli tuosta omasta 2001 uudemmasta käytetystä autosta joka ei kuulu viralliseen maahantuontiohjelmaan, ei itse asiassa edes koko Euroopan maahantuontiohjelmaan, aika hauska itse asiassa... :D
    Valitettavasti vain nuo veromäärät eivät pidä paikkaansa, vaan auto verotetaan oikeasti massan perusteella, niinkuin vanhemmat autotkin, koska CO2-arvoja Euroopassa myymättömälle ja tyyppihyväksymättömälle automallille ei ole julkaistu. :)

    Sitten tuolla oli tuo auton valintaopaskysely, vastailin siihen kanssa, kommentoin noita itse tuossa alla:
    Joo, suorituskyky vaikuttaa. Veikkaan että V8-moottorista autoa aikoinaan joskus ehkä eteenpäin myydessä on ihan sama mitä siellä CO2-lukemana lukisi muutenkin... ne ostetaan ihan muista syistä.
    Joo, mutta kun ne joukkoliikenneyhteydet eivät todellakaan ole toimivat, vaikka asunkin kaupungissa. Ja käyn töissä toisessa kaupungissa... se kuuluisa pk-seudun poikittaisliikenne Helsingin ja Espoon välillä kun on mitä on... alle 10 km matkaan 1 tunti julkisilla ja 2 vaihtoa, ei kiitos. Olen arvioinut hyvin tarkkaan että siihen helvettiin en mene. Olen kokeillut. Polkupyöräkin on nopeampi laite kuin julkinen liikenne.
    Joo, bensalla mennään.
    No hyvänen aika, pitäähän minun nyt ITSEKIN päästä kulkemaan, vaikka en jatkuvasti muita kuljetakaan... tarvitsenhan minä nyt autoa OMAAN kulkemiseen pääosin, en MUIDEN ihmisten kuljetukseen, en minä mikään taksikuski ole... Tällä Trafin logiikalla jos et usein kuljeta muita henkilöitä, niin et tarvitse henkilöautoa ollenkaan usein?
    Kysymyksessä hassusti kyseltiin tavaratilan muuntelemisesta, ihan kuin kaikki autot olisivat farmareita tai hatchbackeja... ei paljon 2-ovisen coupen tavaratilaa muunnella, se on mikä on. Ja tavaratilan ja takapenkin välissä on vielä bensatankkikin ettei pahemmin auota... ja siihen kuljetukseenhan mulla onkin pari muuta autoa joista sitten voi kaadella niitä takapenkkejä.

    Ja kun tämä on harrastamista, ja muutenkaan tässä ei ole mitään järkeä, niin toki yhden hengen talous tarvitsee vähintään 3 autoa.
     
  12. ata

    ata Gearhead

    Pystyihän tuolla uuden ekoauton valintakoneella hakemaan sopivia autoja, sain omaksi tulokseksi kaksikin eri vaihtoehtoa antamillani valintaehdoilla... :)
    Koodi:
     	Chevrolet Camaro Coupe 6,2 V8 318kW MT6 	Chevrolet Camaro Coupe 6,2 V8 298kW AT6
    	Auton tiedot 	Auton tiedot
    	A 	B
    	Bensiini 			Bensiini 		
    CO2 päästö 	329 			304 		
    Kulutus, yhdistetty (l/100km) 	14,1 			13,1 		
    Kulutus, maantie (l/100km) 	10,2 			9,7 		
    Kulutus, kaupunki (l/100km) 	20,9 			18,9 		
    Iskutilavuus (cm3) 	6162 			6162 		
    Teho (kW) 	318 			298 		
    Vaihteisto 	Manuaali 			Automaatti 		
    Istuinten lukumäärä 	4 			4 		
    Ovien lukumäärä 	2 			2 		
    Omamassa (kg) 	1844 			1870 		
    Kokonaismassa (kg) 	2200 			2200 		
    Vetotapa 	Takaveto 			Takaveto 		
    ABS-jarrut 	Kyllä 			Kyllä 		
    NOx, Typen oksidit mg/km 	8,5 			10,7 		
    CO, Hiilimonoksiidi mg/km 	784,4 			967,9 		
    Melu paikallaan (dB) 	90 			89 		
    Ohiajomelu (dB) 	75 			75 		
    Päästöhyväksyntä 	692/2008A:83RII05 			692/2008A:83RII05 		
    Korimalli 	Coupe 			Coupe 		
    Perävaunumassa, jarruton (kg) 	454 			454 		
    Perävaunumassa, jarrullinen (kg) 	454 			454 		
    Autoveroton hinta 	41 300,00 			43 300,00 		
    Hinta vakiovarustein on yhteensä 	78 112,64 			79 800,88 		
    Polttoainekustannukset / vuosi (18000 km) 	4 416,00 			4 103,00 		
    Vuotuinen ajoneuvovero 	414,31 			355,02 		
    Autoveroprosentti 	48,70 			47,30 		
    
    Jännä kun 40000 euron autosta pitää maksaa 80000 euroa... ja että vaikka automaattiversion L99:ssä on pienemmät CO2-päästöt, niin muut päästöt ovat suurempia kuin tehokkaammassa manuaaliversion LS3-koneessa... ja sen takia automaatin vuotuinen autovero on 60 euroa halvempi.
     
  13. Holley

    Holley Gearhead

    Pahasti off-topicia, mutta mieltä piristämään:
    2010-luvulla tullaan tekemään SUURIMMAT öljynporaukset, suuremmat kuin 1980 luvulla toisin kuin on ennustettu! Lähde oliko nyt Tekniikka & Talous eli ei mikään Shell tms. Minusta sellainen on siis ihan hyvä uutinen välillä lukea - ja siis Suomeksi, eli ei oltu sensuroitu mikä sekin on pienoinen ihme. Tarkoittaa, että öljy ei lopu lainkaan niin nopeasti, kuin mitä meitä on 1970-luvulta lähtien varoitettu. Se tarkoittaa, että näillä isokulutuksisilla autoilla voinee vielä hetken ajella!
     
  14. JnZm

    JnZm Gearhead

    [​IMG]

    Tommonen tarra tarttis saada molempien autojen perään.

    Vaan kumpi onkaan se ekologisempi : minä joka ajan 22-vuotiaalla käyttöajot ja 24-vuotiaalla harrasteet, kun "Eko-Pertti" vaihtaa autoaan vähintään viiden vuoden välein ja halveksii 10 vuotta vanhempia lobaten noita yli 200tkm ajettuja "ruoskia" paaliin. Minä käytän tuon käyttiksen loppuun, ettei minua varten tarvitse kuluttaa luonnonvaroja uuden auton rakentamiseen.
     
  15. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Niinpä,nyky-yhteiskunta perustuu aika paljon mielikuviin ja ihmisten manipulointiin.Politiikka tästä hyvä esimerkki.Ihmiselle uskotellaan,että maailma pelastuu kun ostaa uuden auton.Useat tahot vaan keksii noita manipulointi aiheita sen kummemmin tutkimatta asiaa(eivätkä välttämättä ole siitä kiinostuneetkaan).Empä hämmästyisi vaikka taustalta löytyisi jonkin sortin "salaliittokin",että uusia autoja pitää saada myytyä vaikkei se oikeasti maailmaa pelastaskaan :rotfl:.Ite ajelen 47-65 vuotiaalla kalustolla.Varaosavarastoa kerätty sen verran ,että pärjää.Ei tartte merkkikorjaamoja eikä huoltohenkilökuntaa.Ei tartte vaihella niveliä,jousia,antureita kassitolkulla kun panostaa vahvaan perustekniikkaan.Montako autoa pitää ostella ,jos ajelis vaikka 40 vuotta,8-10?!.Uusi auto tarvitsee sen merkkikorjaamon,henkilökunnan joka sekin käy myös omilla autoillaan töissä.Tähän vielä osakasa minkä joutuu palikoita vaihtelemaan.Nekin osat jossain tehtävä.Siihenkin tarvitaan tehdas/tehtaita.Jos ukko ajaa samalla kaaralla 40 vuotta ja hyödyntää varaosavarastojaan(osat ovat jo tällä pallolla,niitä ei tartte enää tehdä),huoltaa autonsa itse ja valitsee kulkupelikseen kunnon auton eikä mitään nykyhimmeliä kun vaihtoehtoisesti ostaa 10 autoa,käyttelee niitä merkkikorjaamolla ja ostelee siihen sit vielä pakettiautollisen osia päälle.Ja kumman syyksi maailman tuhoaminen menee,ensiksi mainitun tietysti :eek: .Tos just mietin,että vanhimman autoni tehtaatkin on suljettu lähes 60 vuotta sitten.Siellähän voi kasvaa jo vaikka kukkiakin,heh heh.
     
  16. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Thank You, Captain Obvious!
     
  17. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Siis mikä tän helpottavan testin funktio on? "osta auto, jollaista tarvitset, jos et tarvitse, älä osta" jippii! Enpä olis arvannu! Tuo kustannuslaskurikin on tosi pilipali, siihen ei voi kunnolla arvioida esmes huoltokustannuksia, kaikki muu valtion keräämä raha (katsastukset tms) on kuitattu könttäsummalla "hallinto". Mä voisin tehdä pätevämmän kustannuslaskurin vartissa. Tähänkö mun maksamat verot menee?
     
  18. tuomo.leva

    tuomo.leva 2nd gear

    Kiva että valtio on huolestunut myös siitä mitä syön ennen ajamista:

    "Ajokunto

    Vältä raskasta ateriaa ennen ajoa. Pyri pitämään verensokeri tasaisena välttämällä huonoja hiilihydraatteja (makeiset, sokeripitoiset juomat ja leivonnaiset ym.) ja suosimalla hyviä hiilihydraatteja (esim. ruisleipä)."

    Kohta kai autoihin vaaditaan alkolukko ja verensokerimittari. :D

    Meni vähän offtopiciksi mutta jatkan vielä. Mun auton CO2-päästöt on sen verran suuret, että mun mielestä mun pitäis saada Soda Streamin -limsakoneeseen uudet CO2-pullot ilmatteeksi. :rotfl:
     
  19. tsbmw

    tsbmw 1st gear

    Trafi katsoo "vihreitten Pullonkorkkilasien Takaa"!

    Oma arkiauto on samalla tuleva harrasteauto:
    - Hyvin tehty tekniikka aikansa parasta, kestää.
    - Maakaasulla kulutus 7€/100km ajoa 35tm/v.
    - Ruosteeton ja dealer huollettu eli etelästä...
    - Pääomakulut neg eli auton arvo kasvaa.
    - Hiljainen, tehokas, varusteltu ja mukava!
    - Ei kuluta valmistuksen resursseja yli 24v!
    - Huollan aina itse, pitkäaikaiset kulut 250€/v.

    Trafi ei huomioi lähes tyhjää selkäreppua] :mad:
     
  20. impala67

    impala67 Double Gearhead

    kyllä valtio on AINA ohjannut ihmisten varojen käyttöä, sen takia autoverokin tuli- turhille ylellisyysesineille.
    ihmisiä ohjattiin ostamaan itäautoja joita sai edullisemmin ja nopeammin, länsiautoille oli vaikea saada tuontilupia. ja tätä samaa tuhoat maailman autoilemalla -tuubaa ja totuutta on toitotettu 60-luvun lopulta alkaen edistyksellisten älymystöjen toimesta. ja varmasti pahenee entisestään kun nykyautojen moottorikoot senkun kutistuvat. ollaan valmiita siis pyttyveron kiristykseen. joka siis tuli sekin todeksi näillä saksan mallin käyttörangaistusmaksuilla. prrrrrk eikä avautuminen edes auttanut, onneksi bensan hinta on laskusuunnassa...
     

Kerro tästä muillekin!