Tulipalon torjunta ja ennalta ehkäisy, liki piti tilanteita

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja human62, 20.1.2010.

  1. human62

    human62 1st gear

    Ajattelin kirjoittaa läheltä piti tilanteista, jos niistä joku saisi oppia tai parantaisi oman tallinsa/kotinsa turvallisuutta.
    Oikeastaan niitä on ollut niin paljon että kaikkia ei edes muista mutta mieleenpainuvimmat ovat jääneet ikuisesti mieleen:
    1988- tavallinen kaasutinpalo Käkkylässä, auto sisällä riihikuivassa heinäladossa. Ei sammutinta tai peitettä ei vettä eikä mitään millä sammuttaa palon alku.
    Cäddyssä oli vielä rahaa kiinni aikamoinen määrä joten kun palo syttyy, pitää toimia heti, lämpötilt eivät vielä ole tällöin kuumia.
    Cäddyn kaukalo V-mallinen jossa n.2 litraa ylitulvinutta Bensaa, autoa ei saa työtämällä hievahtamaankaan, liiterin lattia kun tehty puolikourun mallisista lankuista.
    Pakko myöntää:paniikki alkoi iskeä samalla kuitenkin Raju adrealiiniryöppy antoi kummasti puhtia toimia.
    Ainoa mitä löytyi palon sammuttamiseen oli kaasarirempan yhteydessä bensasta kastunut T-paita jolla tumppasin palon ja kuin ihmeen kaupalla se sammui tukehtumalla. EI suositeltavaa...
    Mitä tästä opin on se että jauhesammutin on aina hyvä olla autossa mukana tai lähettyvillä.

    Muita palon alkuja mitä on ollut
    -palavan auton ulos ajaminen ja sammutus( hitsattu bensaputken kylkeen, toimii kuin pienoisliekinheitin...)
    -palavan moottoripyörän "ulosheitto" ja sammutus
    -pukkien päällä olleen palavan auton heilautus ja ulos ajaminen +sammutus
    -takapäästään ajossa syttyneen palavan auton pysäytys ja sammutus(aiemmin takaa kolaroitu jossa johdot oikosulussa, polttimo vasten sisustusmateriaalia)
    -lukuisia pikkupalon alkuja
    -palavista haalareista riisuuntuminen ennätysajassa

    Lähestulkoon nämä kaikki ovat syttyneet hitsauksien tai auton korjaamisen yhteydessä.
    Nykyään on tallin seinään kiinnitetty
    -Jauhesammutin (ulosmenoreitillä)
    -sammutinpeitto
    -palohälytin
    -hitsauksen jälkeen poistun paikalta aina vasta n. 30 min. kuluttua
    -paikalla aina 2 henkilöä jos mahdollista
    Olen siis tehnyt työkseni/harrasteena näitä muutaman tuhannen autoa joten näitä mahtuu joukkoon mutta varovaisuus ei ole koskaan pahasta.

    Kertokaapa omia kokemuksianne ja vinkkejä mitä olette tehneet.
     
  2. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    Minä en uskalla tallista lähtä hitsi/rälläkkähommien jäläkeen oikeen vielä ees kahen tunninkaan päästä :eek:
     
  3. sbf

    sbf Gearhead

    2kertaa on rakas käyttö vehe syttyny.Ekal kerral huomasin käryä nenässä ja latauksen valo sytty.Oli metkaa ajaa vika kilometri kun liekit löi pellinraosta.Oikee juttelin autolle että kestä nyt käynnissä, kohta saat vettä!Ja pihaan päästyä älyttömän nopeesti ämpärillinen palavaan konehuoneeseen,sammu.Tykkäs turbo hyvää.Toisel kerral huomasin ajon jälkeen pihassa että kaikki ei oo ok.Pelti auki ja liekit näky.No sillä kertaa oli jo sammutin mukana ja onnistu.Nykyään onkin sitten kardaanitunneliin pultattuna aina valmiina 2kilon jauhesammutin.Ja kaikissa harrastepeleissä myös.Niitä saa aika halvalla esim lidlistä niin on aika halpa turvallisuudentunne.
     
  4. Rust Devil

    Rust Devil Gearhead

    Veljen Dartista hitsasin tulipeltiin jyrsittyä reikää umpeen (veli sano repineen kojelaudan alta äänieristeet pois,enkä tullu tarkastaneeksi.)pari heppausta,ja liekit loimus kojelaudan alla.Onneks oli nopeat liikkeet ja sain hanskoilla revittyä palavat eristeet veks (oli sit ihan kojetaulun yläosasta jääny eristeet poistamatta.)Palaa muuten iloisesti 40 vuotta vanha äänieristys.Muuten olen onneksi selvinny tulipaloilta.
     
  5. hamppi

    hamppi 2nd gear

    Piikkinen Dalttoni meinas kerran palaa kun sattui jonkun remontoinnin yhteydessä jäämään lenkkiavain akun päälle ja tottakai sivumuovi siinä päällä..
    No polkiessani vehjettä käymään avain sattui sopivasti liikahtamaan ja yhdisti navat toisiinsa : :-?
    Ikinä ei oo niin nopeesti räikkä pyöriny kuin sitä sivumuovia pois repiessä :lol:
    Ei onneks palanu kuin johtoja hiukan ja nehän tehtiin samaan syssyyn uusiksi
     
  6. capri30S

    capri30S 1st gear

    Kaverin kyytissä joskus olin, oli juuri säädelly tuplakaasareista neulojen korkeuksia, ja kasatessa mennyt kaasarin kannen tiiviste jotenkin ruttuun, imu- ja pakosarja samalla puolen konetta, ja pakosarjan päällä villaa eristämässä. No, se villahan imi sitä bensaa itteensä, ja kun turbo lämmitti pakosarjaa tarpeeksi, niin bensa höyrysty ja syttyi. Ei ollut sammutinta, onneks löytyi toinen autoilija jolla oli sellanen pieni 2kg sammutin. Aina kun sai sammuun, leimahti hetken pääsät uudestaan, kun bensaa oli niin paljon imeytyneenä. Onneks se sammutin riitti 5-6 sammutuskertaan, eikä sitten enää leimahtanut.

    Joskus yhden projektin kanssa temutessa, oli sen bensatankki korvattu jollain litran purkilla konehuoneessa, ja ilman ilmaputsaria siirrellessä yskähti ja ampui takas putsariin päin, ja tää varabensatankki syttyi, ilmeisesti oli bensat siinäki höyrystyneet tms. Eteisen matto pelasti sillä kertaa,sammutinta ei ollut.

    Nykyään on sammuttimia kaks 6kg sammutinta, ja kunnon jälkivartiointi jos on hitsattu.
     
  7. jakezzz

    jakezzz 1st gear

    saipa tästä topicista muistutuksen notta vaniin pitää hommata sammutin...

    ihte säästyny säikähdyksillä:
    kaverin -74 tupperwarejenkki meinas palaa kun starttia vaihtaessa johtosarja siirtyi liian lähelle pakosarjaa ja siitä tulille...onneksi sammui hanskoilla...

    kolaroitu pitkäkatto (pakosarja murtunut) otti viimeisessä siirtoajossa ennen elintenluovuttajaksi ryhtymistä konehuoneen tulille...se onneksi saatin sammutettua vesiämpärein...
     
  8. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Hitsauksessa pirun näppärä ensisammutusväline on ihan tavan sumutinpullo jossa vettä, sammuttaa kytevät massat ja äänieristeet hyvin kastelematta koko autoa... Idiksenä käsittääkseni se että vesi ei sammuta paloa varsinaisesti kastelemalla vaan hieno vesisumu jäähdyttää palavan materiaalin nopeesti.
     
  9. houru

    houru Gearhead

    Pari kertaa on kyllä liekkien kanssa tultu tutuiks,ekan kerran olin tehny jarruremppaa amazoniin niin koeajossa alko tulee savua konehuoneesta,onneks sattu kohilla oleen yks kesämökki siinä ja sieltä tuli äijä vaahtosammuttimen kanssa.kaasari oli sulanu tunnistamattomaks möykyks.
    Toisen kerran ramblerin konehuoneesta tuli lieskat kun sitä vedettiin traktorilla ylös sen tiputtua pukeilta alas,onneks sammu ihan suosiolla ilman vaahtosammutinta.
    Firebirdissä pidän sammutinta takaluukussa,ja tallissa taitaapi olla 3 sammutinta.
    Hitsatessa riisun kyllä aika huolella kaiken palonaran materiaalin tai laitan suojapeltiä eteen.Alustasta kaavin massat pois paikan ympäriltä hyvinkin tarkaan.Lattiapeltejä hitsatessa sisäpuolelta,pidän peiliä maassa siitä näkee kätevästi mitäs siellä pohjassa oikeen tapahtuu.Enkä poistu tallista ainakaan tuntiin siitä kun oon lopettanu.
    Oikeastaan hitsaamista pahempi palovaara on rälläköinti,jos sattuu kipinäsuihku osumaan vähän bensaseen rättiin,on se alta aikayksikön savuamassa siinä.
     
  10. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Tuota FHRA:n toimitilojen tulipaloa yhtään osoittelematta ja tilannetta sen tarkemmin tuntematta, en haluaisi asua samassa rakennuksessa, missä tehdään jonkinlaisia tulitöitä päivittäin. Jos toimitilat ja asunto olisivat pelkästään omassa käytössä, niin ehkä sitten juuri ja juuri menisi, mutta jos saman katon alla on muitakin toimijoita, niin en takuulla saisi nukuttua öitäni rauhassa.

    Omaan tulipaloja ennalta ehkäisevään toimintaan voin jotenkin luottaa, mutta on tullut sen verran nähtyä niitä kavereita, jotka ei ymmärrä tulitöiden vaarallisuutta. Kun oman hallini aikoinaan ostin, niin silloisen vuokralaisen jäljiltä, samassa tilassa jossa hitsattiin autoja, oli rojujen seassa mm. yli 600 litraa jäteöljyä avotynnyreissä!!! Kaikki roskat ja jätteet pitkin lattioita jne. Palotarkastajan punakynällä tehdyt raportit olivat yrittäjän mielestä "pelkkää ilmanaikoista vittuilua". No, vuokrasuhde tämän henkilön kanssa loppuikin lyhyeen... :soosoo:
     
  11. BRC1

    BRC1 Gearhead


    Varsinkaan jos niissä tiloissa touhuaa epämääräiset firisukot joilla ei varmasti ole ko tiloihin minkään valtakunnan tulityölupia..

    Kimppatallien yms tilojen suurin riski ja heikoin leikki on aina se hölmöin kaverin kaveri jolla ei ole penniäkään kiinni koko hoidossa.
     
  12. repecab

    repecab 1st gear

    Hitsatessa mulla oli aina sellainen 60 senttiä pitkä ohut paineilmapilli käden ulottuvilla, sillä kun suhauttaa niin sammuu pienet tulet ja saa palkin sisällekkin puhalleltua, peltikin samalla jäähtyy, eikä tarvi vesien kanssa pelata. En edes uskaltaisi hitsata ilman kun siihen on tottunut.
     
  13. MansenJamppa

    MansenJamppa Gearhead

    Ja sellainen perusasia jauhe/muihin sammuttimiin, opetelkaa käyttämään niitä ja kerratkaa aika-ajoin. Kerhoille ja muille tallijengeille hyvä ohjelmanumero esim.ennen ajokauden alkua. VPK:t ja pelastustuslaitokset kyllä avustavat mielellään ja vakuutusyhtiöiltä voi anoa sponssia!
     
  14. ValiantMan

    ValiantMan Gearhead

    Paksunahkaisten ja pitkävartisten hitsaushanskojen tärkein ja usein ainut tehtävä on toimia nopeana massasta syttyneiden lieskojen sammuttajana. :lol:

    Veteen valmiiksi kasteltu pyyhe ja paineilma ovat hyväksi todettuja alkusammuttimia pienissä hitsaus- ja rälläkkäpaloissa. Isoja ei ole onneksi syttynyt. Joskus on joku hiha tai puntti palanut. :oops:
     
  15. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Jauhesammuttimen sijaan kannattaisi hankkia tarpeeksi suuri nestesammutin.

    Jauhesammutin on siitä ikävä, että kun sillä sammuttaa esim. autosta palonalun, niin sammutusjauhe saattaa aiheuttaa suuremmat tuhot kun itse tulipalo.

    Jauheen siivoaminen on uskomattoman työläs projekti.

    Neste/vaahtosammuttimia myydään ainakin sammutinhuoltofirmoissa.
    Niitä ei yleensä ole saatavilla rautakaupoista tms.

    http://www.eurofire.fi/nestesammutin.php

    Myös vanha kunnon sankoruisku on hyvä kun hitsailee ja syttyy pieniä palonalkuja.

    http://www.temrex.fi/verkkokauppa/produ ... php?p=1672
     
  16. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Ja siinä on huomioitava myös se että noi kipinät voi lennellä vähän pitemmällekin kuin hitsauskipinät. Ja tosiaan syytä muistaa että voi jäädä pitemmäksi aikaa johonkin kuivaankin aineeseen (sahanpuru, rätti, heinät tms.) kytemään.
    Itselläkin muutaman kerran on juuri tuollainen päässyt käymään kun näissä "ei niin oikeissa talleissa" on joutunut toimimaan.
    Usein on lattialautojen väliin päässyt kipinä savuamaan tai nurkassa olleeseen pölykasaan on tullut musta reikä...
    ja myös pihalla on muutama pieni kulotus syntynyt juuri kuivuneen ruohon sytyttyä palamaan kun on noita purettavia pilkkonut.
     
  17. transport01

    transport01 3rd gear

    Re: Tulipalon torjunta ja ennalta ehkäisy, liki piti tilante

    Tuossa on minusta hitsaustöissä se tärkein ohje sen jälkeen, että on tarkistanut ettei hitsattavan paikan takana ole palavaa. Ainakin omat lapset kyttää ihan mielellään, että näkyykö liekkejä. 10 sekuntia on pitkä aika myöhästyä alkusammutuksesta.

    Fakta on se, että pahasti syttymään pääseessä autopalossa palokunnasta ei ole pelastajaksi, vaikka asuisi paloaseman vieressä. Tänä päivänä auto on jo palanut ennekuin pääset läpi hätäkeskukseen. Eli sammutuskalusto on syytä olla mietittynä etukäteen.

    Alkusammutukseen minulla on
    a) paineilmapistooli
    b) sankoruisku
    c) vaahtosammutin
    d) jauhesammutin
    e) Vesiletku 20 sek käyttövalmiudessa.

    Toistaiseksi en ole koskaan tarvinnut paineilmapistoolia järeämpää. Pari kertaa on ollut tilanne, jossa en tiedä miten olisi käynyt ilman valvojaa.
     
  18. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Minkätakia monet tallit muistuttavat lähinnä kaatopaikkaa. Lattiat ja nurkat täynnä roskia, romua, rättejä, öljyä jne. Siinä on selkeä tulipalovaara puhumattakaan viihtyvyydestä.

    Ei aito äijä leimaudu homoksi tai fiikkukseksi, vaikka pitäisi tallinsa viimeisenpäälle siistissä kunnossa
     
  19. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Tuttu purki tallissaan viereisen romiksen autoja kun ei ollut muita hommia. Olin kerran paikalla kun mällätystä maasturista revittiin tankkia irti, bensaa valui lattialle ja hepulla oli nortti suupielessä. Sanoin että noin se varmaan kannattaakin tehdä ja tää sylkäs nortin bensalätäkköön ja sanoi että ei se tosta syty. No ei syttynyt mutta olin tallin perällä ja auton molemmin puolin oli puolisen metriä tilaa. :-? Jänskätti.
     
  20. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Voisit vetäistä sitä jo turpaan tuosta hyvästä. Mietipä kun kehostasi palaa 80% ja makaat teholla idiootin tempauksen takia. Loppuelämäkin vituiksi jos et kuole tulehduksiin.
     

Kerro tästä muillekin!