Tullille ilmoitus ajoneuvon käyttöönotosta tehty

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja poika perämetsästä, 14.4.2015.

  1. Saako ajaa ulkomaankilvillä vai hakea siirtokilvet.Siirtokilvet tullista vai kats.konttorilta,vakuutusyhtiöstä?
    Kiitos vastauksista.
     
  2. onre

    onre 3rd gear

    Riippuu ulkomaankilvistä. Liettualaisissa oli virtaa 3 kk myöntöpäivästä lukien, vakuutuksessa vain 1 kk. Hain kotimaisen vakuutuksen 1 kk kohdalla ja käsittääkseni homma meni ihan oikein.
     
  3. Holley

    Holley Gearhead

    Saksasta saa 5 ja 30 päivän siirtokilpiä. Itsellä kun oli Eurooppaan kokonaan leimaamaton auto, niin sain vain ne 5 päivän kilvet ja niistäkin oli voimassaoloaika ummessa laivamatkalla Suomeen.. (autohan oli muuten ostettu Hollannista, joten mielenkiintoista, että sain yleensäkään Saksasta ne laput!) joten oli Helsingin Sompasaaren sataman lähellä kiire ajella siinä 300 m päässä olevalle konttorille, jossa ei sitten ollutkaan virkaihmisiä paikalla, jotka olisivat voineet kirjoittaa mitään siirtolupia! No soitin Tampereelle, mutta sielläpä sanoi katsastusaseman täti, että autolla EI SAA AJAA YHTÄÄN, jos ei ole voimassaolevaa siirtolupaa! Varoitti pahoista seurauksista. En tiedä, mitä ne olisivat olleet, ajelin riskillä sen 200 km ja sain ne Suomen siirtoluvat. Olin käynyt sinänsä heti satamsssa tullissa, mutta sieltä ei kuitenkaan niitä siirtolupia saanut.
     
  4. plagu

    plagu Gearhead

    autovero napsahtaa kerrottuna hattuvakiolla, samaten ajoneuvovero ja vakuutukset, kyllä siitä paskalla tuurilla tulee aika monen tonnin paukku.
     
  5. Holley

    Holley Gearhead

    huh, no tietty mulla oli 70-luvun auto ja ne siirtokilvet olivat olleet vielä edellispäivänä voimassa ja olin sentään edes soittanut tulevani sinne Tampereen konttorille... mutta eipä virkaintoisen poliisin tarvitse halutessaan kuunnella selityksiä - ja jälkikäteen ja neuvoksi: pitäkää siis muut huoli, että teillä on siirtoluvat voimassa! Muuten: ei onnistu sekään, että hankit Suomesta siirtoluvat ja ajelet niillä Euroopasta Suomeen; tai ehkä niin just' onnistuu, että ne ovat siis voimassa silloin, kun ajoneuvo on Suomen kamaralla.

    Se Saksasta hankittu siirtokilpi 5 päivää oli aika kätevä, se ei maksanutkaan kuin toistasataa ja oli siis EU-tuotu auto, jota ei oltu missään EU:ssa katsastettu eikä autokaan ollut edes Saksassa käynyt, vaan naapurimaassa Hollannissa.
     
  6. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Suomalaiset siirtotarrat tai ulkomaalaiset voimassaolevat kilvet käypi, mutta ennenkuin suomessa saa ajaa metriäkään pitää saada tullin ajolupa. Sen saa nykyään netistäkin eli ei ongelma.
     
  7. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Niin, paino sanalla OLI. Enää niitä keltapäisiä kilpiä ei saa ellei autossa ole voimassa saksalainen katsastus. :mad:

    Oli helppoa niin kauan kun sitä kesti, hommas vaan ensiksi ne kilvet ja ruuvas siihen autoon minkä osti.
     

Kerro tästä muillekin!