Tulppa poikki. Millä loput pois?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Make.S, 9.3.2010.

  1. Make.S

    Make.S Gearhead

    Elikkä rouvan syslerin piti tehdä pikaremppa, mutta loppu siihen kun tulppa meni poikki. Miten sais sen loppu osan ilman kannen purkuja pois?
    Koitin neliötangolla, mutta kulmat pyöristy... :odroll:
    Lämmitys, vastakierre...?
     
  2. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    saisko siihen tynkään hitsattua jonkun pultin :odroll:
     
  3. Make.S

    Make.S Gearhead

    Tulppa on syvällä, ei onnistu hitsaus.
     
  4. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    kaikkea hullua...saako tyngän väännettyä männän päälle ja ronkittua sieltä magneetilla pako- tai imuventtilin välistä ulos :eek:
     
  5. bblock

    bblock 3rd gear

    Varovaisia niitten vastakierretappien kanssa,sen kun katkaisee niin alkaakin melkoinen voimistelu...on sen verta kovaa ainetta ettei tarvi paljon porailla eikä oikein kunnolla tartu hitsiheppikään. Kuumaa ja perään kylmää (laajenee ja supistuu) jos mahdollista ?
     
  6. Make.S

    Make.S Gearhead

    Mulla on kans pikku pelkotila ton vastakierretapin kanssa... :odroll:
    Kävi mielessä että löis auton käyntiin jos sillä sais lämpöä koneeseen ja kylmäspreillä nopea jäähdytys, ja sitten vastakierretappia, mutta lämpeeköhän kierre tarpeeksi?
    Kuulin tämmösenkin tarinan että pillillä ois lämmitetty kierteet, mutta tääkin arveluttaa.
     
  7. Jza

    Jza Double Gearhead

    Tuskin käyttämällä lämpenee tarpeeksi, varsinkaan kun se kyseinen pytty lienee pois pelistä ja ilma + bensa jäähdyttää sitä joka kierroksella vähän.. ja jos sulla on katti siellä perässä, niin se ei varmaan tykkää hirveesti siitä 10 minuutin raa'asta bensasuihkusta minkä se varmaan ottaa, että saat motin lämpimäksi.

    Mutta miten ihmeessä tulpan saa noin katkeemaan? Oon mä niitä itsekin pätkinyt vaikka kuinka monta, mutta aina on mennyt vaan se posliini poikki ja metalli jäänyt ehjäksi :eek:
     
  8. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    ^se voi katketa, jos kansi on haljennut sopivasti tulpan reijän kohdalta...
     
  9. sbf

    sbf Gearhead

    Samallai lähtee kuin vanista katkennu hehku:Uusi ja terävä ohut jyrsinterä vinkuun ja varovaisesti hiot jämät pois.Vaatii hyvät hermot ja malttia.Pelkkä jenkalanka kyllä yleensä irtoaa sitten piikillä noukkimalla.
     
  10. vip68

    vip68 1st gear

    tojotasta otin tulpanpätkän silleen pois että työnsin tulpan jengan paksusen putken tulpankoloon ja hitsasin puikolla sisäpuolelta tumppiin kiinni, sitte vaan putkitongilla pyöräytin irti. jonkin aikaa tuota itsekkin pähkäilin kun tulppa oli 15cm syvyydessä kannessa.
     
  11. Make.S

    Make.S Gearhead

    Tarkoitus oli ottaa ruiskun suutin pois pelistä, ettei turhaan riko kattia.
    Tosta kannen halkeamasta vielä. Kaveri mikä töikseen noitten kanssa turaa kertoili, että pitkä vaihtoväli tekee just tätä että tulpat jurahtaa kunnolla kiinni. On kuulemma mennyt tulppia aikasemminkin poikki, mutta kerran on vaan tarvinnut kansijumppaa.
     
  12. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    laita nyt ainakin yöksi jotain liruliru öljyä sinne (rostoffia tms) jos hieman helpottaisi.
     
  13. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    ^sitten on mukava aamulla alkaa hitsaamaa sitä irti :rotfl:
     
  14. audiq

    audiq Gearhead

    Ammattitaidottomasta huollosta tuollaiset murheet yleensä johtuvat.
    Laitetaan tulpat kuivana kiinni, eikä mietitä, että joku ne joskus joutuu vielä aukomaan. Aika pieni homma sipaista vähän kuparitahnaa kierteeseen, kun uusia tulppia asentaa. Helpottaa jonkun elämää jatkossa aika paljon.
     
  15. HP

    HP 1st gear

    jos se kierre on leikannu kiinni avatessa siin oikotietä onneen tuskin on. mulla jäi kerran tulpasta kierre kanteen ja pitkän kaavan mukaan tuli tehtyä tulpanvaihto. mutteria siihen voi koittaa hitsata. mulla ei auttanut.
     
  16. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Sikafleksillä tulpanjohto "paikalleen" koloonsa ja auto vaihtoon johonki mulkulle jobbarille.
     
  17. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    Käytätkö kuparitahnaa alumiinikansiinkin kiinnitettävien tulppien kanssa :odroll:

    Nim. Ammattitaidoton huoltomies
     
  18. Make.S

    Make.S Gearhead

    Rotulia tai vastaavaa ruosteenirroitusöljyä tuli laitettua muhimaan.
    Kuparitahnaa en kyllä oo ikuna laittanut tulppiin.
     
  19. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    esim. Locktitella on kuparitahnan korvaava tuote alumiiniosiin, spray purkissa antiseize joka juurikin tarkoitettu alumiinille.
     
  20. audiq

    audiq Gearhead

    Re: .

    Jobbareitahan voi kusettaa, mutta sitten nousee älämölö, kun joku käy sen auton sieltä "mulkulta" jobbarilta ostamassa ja tulee tänne itkemään, kuinka häntä on kusetettu. :lol:
    Häpeä sinä selkärangaton, joka toisen taakaksi yrität omia virheitä laittaa. Maailma olisi parempi paikka ilman teikäläisiä. :soosoo:


    Hyvä ammattitaidoton huoltomies. Kiitos kysymyksestäsi. Kyllä minä käytän kuparitahnaa myös alumiinikansiin kiinnitettävien tulppien kanssa. Ja vaikka sinä kuinka yrittäisit väittää, että kuparipeikko syö sen alumiinikannen ja nielee tulpat, niin aion jatkossakin käyttää kyseistä tahnaa. Minua enemmän kiinnostaa se, miten kuparitahna toimii käytännössä, eikä niinkään se, miten se periaatteessa reagoi alumiinin kanssa.
     

Kerro tästä muillekin!