tuning bilareiden maalauksesta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Tuning & Styling', aloittaja chevy 2, 30.1.2003.

  1. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    kysyn näin jenkki miehenä ja "erikoismaalarina" että miksi näkee harvoin radikaalisti maalattuja tuning värkkejä?kaarat on monesti siistejä ku siat pienenä(se on positiivista)ja ammattini puolesta olen nähnyt yhtä ja toista tuning rintamalta.(tuloo myytyä vanteita,alustasarjoja jne,,,)
    mutt jos ajatellaan esim näin:17" vanteet kummeineen jotain 1000-1500egee,siipisettiin 1000egee,reteoihin 3000egee(?)niin jos laittais vielä 1000-1500egee paint jobbiin nii johan alkaa värkki erottua!ja kunnolla!
    toki autot on kalliita verrattuna esim moniin jenkki malleihin mutt tos laskeskelin ett jos olisin noi rahat mitä on tullu laitettua katu-jenkkiin,katukiihdytys-jenkkiin ja kulkujenkkiin niin olis muuten tehny aika saatananmoisen fast und furious-vehkeen!!!taidan olla pipipää,,,
    mutt kysynkin vielä ett onko se halvempaa ja helpompaa ku kaikki tekee samoilla "tarramuoteilla" kuviot autoon?
    yksilöllisyydellä tehdään eroja.ideoita saa ja pitää varastaa osittain,esim 3-4 jenkkituning vehkeen kuvaa ja niistä ns valitut palat-versio?paha idea?
    kun vaikka kuinka visioittee ja suunnittelee niin AINA tulee joku joka on nähnyt samantyylisen jossain lehdessä.
    mutta rakennetaan!
     
  2. psychobilly

    psychobilly 1st gear

    oliskos syynä se, että tuunarit ovat keskimäärin 20-25..? ja jenkkiäijät tuntuvat olevan vähän "ukkoontuneita", eli kummallahan on laittaa enemmän massii auton maalaukseen.. kysympähän vaan..
     
  3. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Entä jos säästäis niistä 3000(?) egen poppikoneista, vaikka noin puolet ja pistäis sen säästyneen rahan maalaukseen...auto ois siistimmässä(?) maalissa ja hytkynnytkyn-musa edelleen raikaisi 14-v tyttöjä houkuttelevasti :grin: :grin: :grin:

    -JJ-
     
  4. psychobilly

    psychobilly 1st gear

    Entä jos säästäis niistä 3000(?) egen poppikoneista, vaikka noin puolet ja pistäis sen säästyneen rahan maalaukseen...auto ois siistimmässä(?) maalissa ja hytkynnytkyn-musa edelleen raikaisi 14-v tyttöjä houkuttelevasti.

    Niin tai jos sinä menisit kirjoittelemaan noita aivan uskomattoman hyviä juttujasi vaikka paperille, niin säästyisi täälläkin palstatilaa! meinaan vaan, että jos ei ole muuta asiaa, kuin vi**uilua, niin voisi olla parempi ettet kirjoittele!?
     
  5. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Joo, pysytäänpä asiassa.

    Tuning vehkeisiin kuuluu lienee olennaisempana osana muuta kuin maalaus. Se lienee siellä häntäpäässä tarpeita(?).
    Kuten jenkkien rakentajilla joku muu, vaikkapa ne poppivehkeet :wink:
     
  6. psychobilly

    psychobilly 1st gear

    Joku kysyi, että miksi laittaa kaikki rahat poppivehkeisiin..? no jos haluaa vtn hyvät poppikoneet, niin varmaan siksi!

    Kysymyksen esittäjälle voisin esittää vastakysymyksen, että miksi laittaa kaikki rahat pelkästään moottoriin..? varmaan siksi, että haluaa kunnon motin..? :smile:

    Eikä sitten herneitä nenään!!!
     
  7. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    parahin psychobilly,
    meilläpäin jenkkiäijät on valitettavasti 20-30v ja aivan samalla lailla raadetaan töissä kuin muutkin.itse olen 26 ja mielestäni en mikään ukko.Älkää käsittäkö tätä seuraavaa kommenttiani mollaukseksi sillä sitä se ei oo:mielestäni yksi syy miksi euroautojen tuning kulttuuri on levinnyt suomessa "uusien" harrastajien keskuudessa,on että (myöntäkää vaan)se on vaan niin paljon helpompaa ja nopeampaa saada raaseri kadulle kuin tehdä se alusta loppuun.en tarkoita että "kaikki muut paitsi jenkki äijät ovat luusereita"-vittuun semmoinen ajatusmaailma!Helvetti samas pulkas ollaan.Mutta miettikää tätä:2 kaveria a ja b.a-hemmo tekee 2v duunia ja huomaa ettei osaa säästää,ja menee pankkiin ja ottaa lainan(vakityö ja kaverit takaa)ottaa pörssin käteen ja alkaa selailemaan ilmoituksia.kohta hemmon silmään osuu ilmoitus -70 chevellestä 305 mosalla.lähtee frendinsä kans kattoon (frendillä camino joten sehän tietää kaiken jenkeistä)anyway,letukka siisti,kone paska ja loota luistaa.mut camiina kaveri tuumaa ettei se paljoo maksa ku ite korjaa,sen siskonmiehellä on kamasan työkalupakki ja kelaa tätä:momenttiavain!tuumasta toimeen,taalat tiskiin ja pankinjohtaja omistaa muskeliauton,ainakin paperilla,auto kotiin ja hillitön purku päälle vuokra tallissa.koneesta ei saa mitään tehtyä joten tutulta ostettiin 454 ja lukkoperä.auto maalaamoon ja vanteet tilaukseen,penkit verhoojalle,ja 454 paloiksi kans.viri-osiin upposi kaikki hynät joten taas pankkiin rahaa hakeen.Lainaa kohta 6-numeroinen(markoissa) ja auto saadaan lunastettua maalaamosta,penkit takas kabiiniin,hillittömät kumit alle,ja 500hv 454 keulille.Aikaa kulunut 5 vuotta,akka lähti 3v sitten,mutta konttorilla käynnin jälkeen(tuli hylky,jarrut puoltaa,putket uusiksi,sähköt ei toimi kunnolla)mutta kaveri hymyilee ku hangon keksi!ja koti matkalla ku piti vähä polkaista alkaa kone kalkuttamaan.ensi remontin huumassa unohtui öljypummpu lattialle ja alakerta leipoi kii.
    no kaveri tuumaa ett kivasti potkas,kone pois keulilta.1,5vuoden päästä kehtaa mennä pankkiin(ku ensin vähä lyhenti vanhaa lainaa)ja uudet palikat tilaukseen.6kk päästä taas kontttorille ja leima!!!aikaa kului 7 vuotta mut kaveri vaan hymyilee!!!
    Hemmo b:pääsee koulusta,eka duuni vuosi menos ja pankin kautta kans,paikallisen auto jobbarin pihasta -99 civicci type r intekra,eli joku nopee euro.(mä en noita kaikkia malleja muista joten anteeksi teille honda miehet ja naiset)saman tien kotia päästyään nettiin kattelemaa pajojen mainoksia.visa vaan vinkaisee ku tulossa erebrunin shogun-setti,supersprint-putkisto.Paikalliselta varaosa koijarilta (multa)Intrax(40mm)alustasetti,17"vanteet ja renkaat,konin iskarit(sport) ja greenin putsari.Aikaa kului kaiken kaikkiaan 2 vuotta ku ei se saatanan erebruni sopinu kunnolla ja pitihän se autokin maalata(samalla ku se korisarjaki)ja stereot mikkä tilattiin oli maasta loppu ja piti odottaa 8kk niitä.ja sitten se varaosa huuhaa ei saanu niitä vanteita joten menin valitsemaan uudet.mutta autolla voi ajaa koko 2v ajan.
    mutta tääkin kaveri hymyilee.
    pikkuusen eri vaikeus asteet kavereilla vai mitä?(kyllä tämä voisi olla toisinpäinkin,jenkki mies ostaa valmii ja euro rakentaa hulluna)
    Mutta mikä kumma on tämän tarinani pointti???
    IKINÄ ei saa jättää mitään puoli tiehen vaan kun rakennetaan,rakennetaan kunnolla!!!!!!
    SAMA pätee moniin jenkki heeboihinkin!!!!!
    Eli mikä tän tarinan opetus?
    tyylejä on monia,valitse omasi.
     
  8. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    ja toi tarina EI OLE TOSI!!!!!
    ja eyetech:HYVÄ MAALAUS ON OSA KOKONAISUUTTA!!!!!se ei ole mikään vähäpätöinen osa tuning-rakentelua.
    Paitsi jos tekee sleeperiä,,,
     
  9. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    niin tai sika linta tai muuten vaan race vehe jos sulla on muuten toimiva laite niin ja et halua äly kallista tekniikaa niin siistit ja tyyliin sopivat vanteet ja mattamusta niin toimii enkä puhu omasta itsestä vaikka oma onkin mattamusta joka vaihtuu kiitävään kun kukkaro sanoo...

    mutta minusta mikään ei ole niin rankka olkoon tuunattu bemari tai honda mutta mattamusta toimii ja tummenetu lasit
    amen... :smile:
     
  10. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    right on brother,yhdyn näkemykseen,,,
     
  11. herrakani

    herrakani 1st gear

    Mun tuuning autojen (sic) maalaamattomuuteen liittyi ainakin se, että ei oo ikinä tullu ostettua kompressoria.
     
  12. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Tarinasi oli loistava! :lol:
    Ylläoleva tosin voi olla totta, vaikka muu ei olisikaan.

    Ja sitten siitä maalauksesta, tottakai tuunatussa vehkeessä(kin) maalauskin on osa kokonaisuutta, mutta ei lienee se tärkein osa-alue.
     
  13. Christoffer

    Christoffer Gearhead

    olen samaa mieltä Eyetechin kanssa useinhan tuunattavat autot on suht uusia joiden maalipinta vielä aika hyvä joten korisarjat maalataan pelkästään.
    Ja toiseksi taitaa tuollakin porukalla(osalla ainakin)kuva että koko auton maalaus olisi jotain todella uskomattoman kallista ja mystistä puuhaa..(tai ainakin semmoisen kuvan olen jostakin hankkinut)(ja ennenkuin kukaan älähtää niin varmasti on myös jenkkipiireissäkin)
     
  14. psychobilly

    psychobilly 1st gear

    Mutta yhtälailla jenkkiukkelit ostaa sen 454 pannun osat jostain, kuin tuunarit sen korisarjan.. Itse olen ainakin aina laittanun kaikki itse kiinni ja maalaillut.. Niin vähän hommia ulkopuolisille, se on mun motto!
    Mutta käsitys tuntuu olevan se, että tuunarit vaan ajaa auton jonnekkin pajalle, ja hakee pois ku valmista, EI NÄIN, ei todellakaan kaikki, väittäisin jopa suurin osa sitä hommaa tee, vaan tallissa pakerretaan niinku kasimiehetkin! Ja uusissa autoissahan on maalipinta melko hyvä, joten miksi sitä maalaamaan, jos ei oo pakko??
    Raakaa faktaa kehiin!!
     
  15. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    hey hey hey!
    missään vaiheessa ei ollut puhetta että ´tuning-hemmot olisivat pajatyötarjonnan suurkuluttajia,vai oliko?itseasiassa,tossakin tarinassa detroit-leroy oli se joka kuskas osia ympäri maakuntaa...
    totta että jos autossa on ok maalipinta niin sitä ei ole pakko maalata,mutta,miksi kun puhuin maalaamisesta kaikki oletti että vedetään ylitte!!!ei kun grafiikkaa,tribaleita,lieskoja jne jne!
    okei,teen juuri parasta aikaa "luonnoksia" erääseen tuning-autohifi kiesiin jossa hyödynnetään omaa jo olemassa olevaa maalipintaa.ja ei ole tarkoitus kuin maalata autosta n30% koko pinta-alasta.
    ja herra psycho:eek:tahan iisisti...verenpainees tykkää..tosta sun kirjoittelustas voi päätellä että jos oltais esson baaris ni alkais puolella porukasta olla turpa rullalla....älä reagoi kaikkiin jokka mollaa sun tyyliäs.mut jos olin äsköses vääräs ni my apologies...
    muistelkaa ajassa taaksepäin,olikohan 2002 vai 2001 mansen näyttely,hifi-osasto,oliko se ny sitte w201 koppanen mese.lyön vetoa että jos käsi sydämmellä vannotte niin suurin osa meni kattomaan sitä tarkemmin koska siinä oli kick-ass grafiikat vedetty keltasella sinisen metallin päälle.eli my point is:autojen rakentelulla on aina yritetty saada kiesiä RAKENTAJAN PERSOONAN ilmaisijaksi.eikö vain,,
    mutta kerroin ton tarinan aiemmin siitä syystä että siitä kävi ilmi syy tuningin suureen suosioon(yksi niista)ja te vastanneet sanoitte sen:autot on uudehkoja,ei niitä tartte purkaa,korjata ruostevaurioita 2kk,eli vähemmän työtä!!!get it!ymmärrän aivan täysin kyseisen ajatusmaailman ,aivan tosi.ja ennenkuin psycho huutaa:piräksä sä saatana tuunareita kärettöminä!!!vastaan että en!olen monessa näyttelyssä viihtynyt yllättävän kauan KUNNOLLA TUUNATTUJEN autojen parissa ihaillen työn jälkeä.mutta valitettavasti homma jää monella niinkuin "kesken",tavallaan,mun mielestä.
    jos se erikois maalaus mikä mulla on työn alla,menee joskus pöydältä pintaan,lähetän kaikille halukkaille kuvan mailina.ok?
    tai sitten mä en oo ymmärtäny että kaikki tekee nyt "kliinejä"-autoja joita ei grafiikalla pilata???bullshit,kattokaa rapakon takaa,tai saksasta nii KAIKKI siisteimmät ei oo orkkiksen värisiä/tyylisiä...
     
  16. Driver81

    Driver81 2nd gear

    Loppujen lopuksi auton maaliksi valitaan juuri sellainen mikä omaa silmää miellyttää, ja mikä käy kysyiseen autoon. Esim. kameleonttia/harlekiinia minulla ei tule olemaan, eikä johdu millään muotoa siitä hinnasta ja vaikka olisinkin tuning autoa maalaamassa. Vain mielipiteeni, mutta......
     
  17. Dobermann

    Dobermann Gearhead

    Nyt vähän vastailen kaikille. Ja täällä vaikka vastine sopisi tuohon toiseenkin aiheeseen:

    Ei sitä tässä jenkki harrastaja perheessä rahalla juhlita, kun opiskelutkin on kesken.. Autossa on maalit pinnassa ja sinne sitä poppiakin tuppaa uppoamaan laitteiden muodossa ihan kiitettävästi. :smile:

    Mitä näitä namuja tuuninki pelejä on tullut nähtyä, monet ovat loistavia ihan yksi värisinä, mitä nyt joskus pikku trikeillä. Omaan makuun ei edes mene kovin riikinkukko maalaukset, oli auto sitten minkälainen tahansa.

    Niin jenkki kuin tuuninki harrastajien joukossa on varmasti paljon tietämättömyyttä ja ennakkoluuloja toisen harrastuksen suuntaan. Aivan yhtä monta "paskaa" löytyy molemmista suuntauksista ala-tyyleineen.

    itse olen kyllästynyt karvanoppa-kuskien kyselyihin "että polttaaks toi kumia?" ja Moni tuunari on varmaan kyllästynyt ruosteisella caprisella ajelijan kyselyihin "että onks tossa yks litranen?".

    Toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä.. Ja sitten on meitä joille kelpaavat molemmat.. :lol:
     
  18. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Samaa mieltä!

    Itte ostin ekan autoni 16vuotiaana, nyt olen 2 vuotta sitä rakennellut ja ens viikolla ois tarkotus saaha se kilpiin.
    Ja se autohan ei (valitettavasti) ole jenkki vaan Ford Escort -83. Sain sen ostettua alle megamarkalla, joten...
    Ensimmäisenä purin auton pieniin palasiin, hitsailin pohjaa ym, kunnostin jarrut, uudistin alustan kokonaan, tuunasin madallussarjalla, helmalevikkeillä ja spoilereilla ymym....
    Ja nyt viimepäivinä olen sitä maalannut.

    KAIKKI on siis tehty itse!
    Toki on niitäkin jotka vievät autonsa Jorman pajalle tuunattavaksi, mutta MONET tekevät kaiken itse!
    Jos nyt laskisin 2 vuoden ajalta tuntipalkkaa itselleni auton laitosta vaikka 2 jöröö tunti, niin olisin jumalauta rikas!

    Älkää nyt vetäkö herneitä nenukkeihinne, mutta näin se asia on, tämä oli vain esimerkki!
     
  19. TeuvoSlam

    TeuvoSlam Gearhead

    Mäkin olen niin helvetin köyhä että on pakko korjata itse autot, tosin vaikka mulla olis rahaa ni emmä silti veis autojani "Jormalle" korjattavaksi.
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    mukavahan se aina välillä on korjata autoa. HUOM!!! välillä. aina siinä joku paikka tai kaks tuntuu olevan retuperällä. mutta mikäs siinä jos leiman saa ja sillä pystyy ajaa tarpeelliset ajot. ei siis oo harrasteauto joten ei tarvii siitä mäkättää
     

Kerro tästä muillekin!