tunnista MOPAR jakajan pick up...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja exchevelle, 20.7.2014.

  1. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Onko tietoa mistä olisi peräisin tällainen hivenen erikoinen, ilmeisesti Mopar tuotteesta, virranjakajan pick up. Jossa on kaksi "anturia".

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Joku 70 luvun lopun aspen, ympäristöystävällinen.
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Oiskohan tämä sen Lean burn kompuutterimallin jakajasta? Mullon joskus ollut tommonen ihan normi 360:ssa. Toinen pickup oli käytössä kun oli automaatissa vaihde päällä, toinen vapaalla ja tyhjäkäynnillä vähensi ennakkoa, jotta kävi vähän siivommin lämmityskäytössä. Oma viritys siis.
     
  4. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Ääni tälle; Lean burnista on.
     
  5. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    jos se on Chrysleristä niin se on Lean Burn. tehtaan oma keksintö.
     
  6. gomopar

    gomopar Gearhead

    Mulla oli taannoin näpeissä 80 luvun alun pick-upin kone ja siinä dual pick-up jakaja. Tietääkseni käytti toista anturia vain startatessa. Ja leanburnia se ei ollu nähnytkään. Kone oli 318 nen jos sillä nyt on mitään merkitystä.
     
  7. ursus2

    ursus2 Gearhead

    Näin näkyi olevan korjauskäsikirjan kytkentäkaaviossakin kun sitä selailin.
     
  8. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Tuo sama systeemi on ollut käytössä monessa muussakin autossa.
    70-luvun loppupuolen kiristyneet saastemääräykset aiheuttivat sen, että ennen tietokoneohjattuja ruiskuja auton sytytystä säädettiin myöhäisemmälle tyhjäkäynnillä/matalilla kierroksilla, jotta päästörajoihin mahduttiin. Lisänä sitten vielä ilmapumput ja katit sekä EGR.

    Esimerkiksi USA-version Ferrarissa tuo sama toteutettu kahdella katkojankärjellä virranjakajan sisällä, joilla kärkien vaihto eri kierroslukualueilla toteutettiin yksinkertaisesti mikrokytkimellä, joka oli asennettu kaasuvivustoon yhden kaasuttimen kupeeseen.
    Lisäksi kun noita jakajia on tuossa V8 koneessa kaksi kappaletta (molemmille sylinteriryhmille omansa) oli niitä kärkiä siten yhteensä neljät, kondensaattoreita neljät, eli molemmissa jakajissa rojut molemmille kierroslukualueille.
    Usein noista on ne myöhäistävät kärjet, ilmapumppu ja katit poistettu kokonaan käytöstä, kuten saastelaiteettomissa euroversioissa. Tuo moparin saman aikakauden systeemi on siis vanhaan mantereeseen verrattuna varsin moderni :)
    Mulla on tuossa pöydällä -77 vuoden moparin nelisatasen jakaja, josta löytyy tuo topiikin alun kuvassa oleva pickup.
    Kyseessä siis 70-luvun lopun saastejuttu.

    Edit. Korjattu alussa vuosikymmen oikeaksi...
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tietämättä, mitä tommosella oli tarkoitus tehdä, kytkin sen releellä käyttäen ohjauksena laatikon starttireleen maadoitusta. Normipickup vaihde päällä ja se myöhästetty, mihin ei alipaine-ennakkokaan juuri vaikuttanut, vapaalla ollessa. Eli olin ikään kuin oikeilla jäljillä...
     

Kerro tästä muillekin!