Tuontiauto vm.1968 rattilukko ja katsatus ongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Nova1968, 19.4.2011.

  1. Nova1968

    Nova1968 1st gear

    Sain tänään tietää kun kävin konttorilla katsatusaikaa varaamassa,että vuosi 68 ja eteenpäin autoissa vaaditaan jonkinlainen ajonesto eli rattilukko.
    Katsastus mies kertoi että vat hyväksytty hälytin missä on ajonesto kelpaa ettei tarvitse vaihtaa rattiputkea uudemmasta.

    Kysymys kuuluu että on porukka törmännyt samaan ongelmaan ja minkä merkkistä/mallista hälyä kannattaisi laittaa?
     
  2. jakezzz

    jakezzz 1st gear

    joskus ainakin kelpasi tuollainen VAT hyväksytty rattilukko (sellanen pirun tanko mikä vain viritetään parkissa rattiin)...tiedä sitten onko se virallisesti pykälän mukainen mutta muutama vuos sitten ainakin kelpasi katsurille...kyseessä oli kylläkin vm90äääströ...
     
  3. Aako

    Aako 1st gear

    Kannatta ottaa sitte se hyväksyntä kirjallisena ( merkintä otteeseen), että millainen ajonestotapa on hyväksytty siinä katsastuksessa, on nimittäin tullut joskus vuosikatsastuksessa sitten ongelmia, kun toisen katsastajan tulkinta on ollut eri ja ei sitten ole kelvannukaan...
     
  4. mke77

    mke77 Gearhead

    "luvattoman käyttöön oton estin" on virallinen termi!!

    mikä on mahollista toteuttaa kuten amatsoneissa ja 144 volvoissa (yms. muissa vastaavis "välimalleis")oli aikann eli "panssari kaapeloidulla sytyspuola/virtalukolla" ...
    ...tai kuten kuplissa oli monasti eli vaihdekepin yhteydes(kuten saab oli viel 2000luvu taitteessa)keppilukko...
    ...tai sit kuten edellä mainittiin, niin varashälytin ..ja luulis ainaki ne hälyttimet ollevan hyväksyttyjen joukos mitkä vakuutus yhtiöt o hyväksyny "korvaus vaatimus alaisiksi".....eli varmaankiun cobrat, sikurat, defa, autoalarm jne.jne....oha noit!!


    tai sit otat jostain autosta sen lukon (ja nyrsäät sihe ratti akseliin uran) ja kätket sen sinne ratti pylvääseen ....eihä se tartte olla "automaatinen" kute mones uudemmas on...vaan saa tosiaan olla erillinen kute edellä olevatkin o..
     
  5. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Meillä oli -69 Satellitessa volvosta virtalukko+puola (niidenhän välissä on se panssaroitu kaapelijohto...)
     
  6. met59

    met59 Gearhead

    Volvon panssaripuola riitti katsastuskonttorilla CJ5:een
     
  7. Damned

    Damned Gearhead

    Viper 211HV oli edullinen, monipuolinen ja helppo asentaa.
     
  8. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead


    Niin ei kylsais mennä lukkoon kun auto käynnissä ja pitäis olla kiinteesti autossa mikä rajaa sen rattipoljin lukko häsmäkän pois... Siis jos ihan trafin virallisen tulkinnan mukaan mennään. Elektoninen ajonestolaite, eli esim häly jossa moinen toiminto on kumminkin riittävä.
     
  9. pontso

    pontso Gearhead

    mulla aikanaan katsuri sano et laitetaan vuotta vanhemmaks niin saa palaa punaset sivuvalotkin , olis kuulemma saanu anotuu erivapauden mutta siihen olis kuulemma kulunu aikaa paljon , niin pääs ajeleen heti
     
  10. Nova1968

    Nova1968 1st gear

    Katsastus inssi mainitsi kyllä "panssari puolasta" mutta se ei ole kovin käytännöllinen. Oli myös siitä puhetta jos selvittäisin auton historian jenkeissä, jos se sattuis olemaan rekisteröity 67 vuoden puolella,silloin sais myös parkkeina olla keltaiset valot ja ei tarttis rattilukkoa. En vaan enää muista mistä niitä tietoja voisi kysellä... :odroll:
     
  11. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Mulla on impalassa laitettu tuo panssaripuolasysteemi vaikka ei kyllä kait olis tarvinnut kun on muuttoauto. Carfax antaa ainakin uudempiin tiedot, noin vanhoja ei vissiin löydy tiedoista?
     
  12. 240163

    240163 Gearhead

    Mä toin aikanaan -68 cryslerin ruotsista. katsastuksessa sanoivat että -68 olis viimmenen vuosimalli missä ei tartte "rattilukkoo" Eikä siihen ole mun tietääkseni vielä tänäpäivänäkään sitä kukaan laittanut.
     
  13. arskax

    arskax 1st gear

    Katsastajilla on erilaisia käytäntöjä vaikka pitäis olla samat säännöt.
    Buick '68 piti laittaa varashälytin/ajonesto laitteisto että meni läpi.
    Tosin itse katsastuksessa eivät edes tarkastaneet tai kysyneet laitteistosta vaikka olin tehnyt ison homman piuhojen vedossa yms. :mad:
     
  14. signet

    signet Gearhead

    Se Volvon panssaripuola ei kyllä mitään hyvää kipinää takaa,parista valiantista olen poistanut niin käynnistyvyys ja kipunansaanti varmistui...Ei näistäkään mitään kukaan katsastuksessa kysellyt vaikka oli poistettu :soosoo:
     
  15. impala1968

    impala1968 Gearhead

    68 on eka vuosimalli jossa pitää olla
     
  16. Fleetline

    Fleetline Gearhead

    Kun ei toi sähköasennus(kaan) ole kovin vahvaa puoltani niin kertokaas tyhmällä voiko tämän asentaa pelkästään ajoestolaitteeksi ilman muita remputuksia??
     
  17. studio57

    studio57 Gearhead

    mää pistin moottoripyörän lukon rattiputkeen ! kun pyysivät mekaanista lukkoa... toinen hyvä on että jos auto on valmistettu 67 vuoden puolella niin ei tarvitse olla :)
     
  18. Damned

    Damned Gearhead

    Voi.
     
  19. W201

    W201 3rd gear

    Katsastajan käsikirjan mukaan käyttöönottoajankohta ratkaisee, ei valmistusajankohta. Toki käytännössä on varmasti paljonkin katsastuspaikka kohtaisia eroja, milloin ja millainen lukkolaite vaaditaan. :D
     
  20. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Jaahas nostellaanpas aihetta.
    Tänänn kävin konttorilla ja kyllä se on -68 Polaraan tungettava ajonestolaite.
    Mun tarve on että laite hyvksyt laimasta. En tarvitse elektroniikka tai himmeleitä lisää.

    Mikäs olisi edullisin ja helpoin asentaa. Motonet myy tuollaista:

    http://www.motonet.fi/fi/tuote/482219/S ... rashalytin

    Onko kokemuksia?

    Vai jokin muu?
     

Kerro tästä muillekin!