tupla turbo!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja lopata, 23.4.2011.

  1. lopata

    lopata 1st gear

    onko kellään kokemuksia/tietoa e.bay:ssä myytävistä turbo kiteistä,hinnat aika sopivia esim pikkulohkoihin. Tiedän kyllä ettei halvalla saa hyvää mut kuitenki kiinnostaa kun on kaikki tarvittava mukana,turbot voi tietenki vaihtaa parempiin tarvittaessa.melestäni ois tyrkyllä halpoja hevosia vai onko ne liian halpoja?
     
  2. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Noita sarjoja lienee aika tavalla siellä myynnissä. Suoranaisista kusetuksista varmaan ihan asiallisiin. Ne halvimmat on niin surkeita virityksiä etten lähtisi kokeilemaan. Niissä todennäköisesti tulee kiinalainen turbo ja muutama kivannäköinen silikoniletku, joten hyöty saamilleen rahoilleen jää lähelle nollaa.

    Jos turbottelua haikailee, suosittelen perehtymään asiaan sen vaatimalla vakavuudella, koska se vaatii heti useita erityisvaatimuksia moottorin ja kaiken muunkin suhteen. Jos itsellä ei ole tietoa aiheesta, suosittelen kääntymään vaikka jonkun kotimaisen viripajan puoleen ja varautua myös nipulla euroja tarvittavaan työhön ja osiin.

    Ei ole tarkoitus masentaa, mutta pulttaamalla kiinni halpoja kikkareita tuntematta aihetta sen tarkemmin, johtaa väistämättä epäonnistumiseen.

    Halpoja bolt-on turbokittejä ei valitettavasti ole olemassakaan.

    Tietysti voit heittää muutaman linkin esimerkiksi, niin raati sitten tuomitsee/arvostelee.
     
  3. PauliP

    PauliP 1st gear

    Yhden läjän tuossa näin, jotain 1300€ tänne rahdattuna ja verotettuna maksoi, eli on varmaan halvimmasta päästä. Ihan hyvä lähtökohta alkaa rakentelemaan ja opettelemaan jos ei mitään huippuratkaisuja tai huipputehoja hae. Luulen että tuollakin paketilla antautuu perusmoottori ekana jos ei sinne ala euroja isoa kasaa sijoittamaan.
     
  4. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Noin yleisesti ottaen turbokoneen voima ei tule kiiltävistä rosteripakosarjoista vaan tehotavoitteeseen oikein mitoitetusta turbosta (niitä ei v-koneessakaan tarvii aina olla kahta!) ja riittävästä määrästä polttoainetta. Loput on valinnaista budjetin mukaan. Koneen sisäkaluilla vaikutetaan sitten lähinnä kestävyyteen.
    On ne minuakin monasti houkuttanut ne halvat eebay-rosterisarjat, mutta sitten taas palataan maanpinnalle kun todetaan että jenkkipojat on ajanut jo vuosia seiskoja valurautasarjoilla varustetuilla trukkikoneilla.
     
  5. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Lienee tässä vaiheessa tarpeellista painottaa että ahdettua konetta rakentaessa moottorin säätämiseen ja apulaitteisiin tulee muutamia juttuja, mitä täytyy ottaa huomioon. Polttoainetta tietysti pitää pumpulta tulla riittävästi moottoritehoon nähden myöskin ajetulla ahtopaineella. Kaasareille tarkoitetut polttoainepumput ei riitä useimmiten tuottamaan riittävää polttoainepainetta. Halvin ja yleisin ratkaisu lienee joku iso boschin ruiskupumppu ja siihen joku sopiva regu.

    Ennakkoa tulee pudottaa ahtopaineen mukaan, koska palamisnopeus kiihtyy ahtopaineen mukaan. Joku MSD:n 6-BTM boksi tulee ensimmäiseksi mieleen kohtuuhintaisena ja simppelinä ratkaisuna. Toki voihan sen maksimiennakon rajoittaa keskipakoennakosta tai vaan tylysti kääntää jakajaa myöhäisemmälle, mutta silloin kone ei toimi optimiennakolla muulloin kuin täydellä ahtopaineella. Olen itsekin yhden todella budjettiluokan turbokokeilun toteuttanut näin, mutta eipä se ole kovin järkevää ole.

    Kaipa näitä on täällä aiemminkin jauhettu tappiin asti, mutta kun nyt tässä on joutoaikaa kirjoitella ja jos tämä topikki pidemmälle jatkuu, niin joku näistä kuitenkin taas kysyy.

    Sitä tässä vielä meinasin että noissa halvemmissa turbokiteissä yleensä ei ole tuollaisia juttuja huomioituna, joten kustannukset ei yleensä lopu sen turbokitin hommaamiseen. En nyt tarkoita ettei aiheen aloittaja välttämättä olisi muuten aiheeseen perehtynyt, mutta näin yleisesti niille ketkä ei ole.
     
  6. PauliP

    PauliP 1st gear

    Tuossä kyseisessä läjässä ne kiiltävät rosteripakosarjat olivat vaan huomattavan edulliset ja ihan ok. laatua. Noissa pakosarjoissa ei kai peruspakettina mitään ihmeellistä vaadita, kunhan vaan virtaa.
     
  7. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

Kerro tästä muillekin!