turbiinilukko TH700

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja tlento, 23.1.2006.

  1. tlento

    tlento 1st gear

    Oire on sellainen, että turbiinilukossa ei ole minkäänlaista elämää. Sähköt menee ihan oikein, eli 4. vaihteen painekytkimeltä tulee tieto boxille. Virta tulee vaihteistolle jarrupolkimen kytkimen kautta. Sähköpuolen olen vielä testannut niin, että olen maadottanut solenoidin ALDL-pistokkeen F-navasta. Alunperin ei kuulunut edes naksahdusta solenoidilta, joten epäilin että se on sökö. Hain uuden solkun, joka rupesi naksumaan maadottaessa, mutta lukko ei silti mene päälle. Aloin epäilemään varsinaista turbiinin lukkoa.
    Kysyin asiaa eräältä Kaarinassa olevalta turbiinikorjaajalta, joka oli sitä mieltä että jos turbiinilukko olisi rikki, tulisi siitä jotain ääntä ja että vika olisi tod.näk. muualla.
    Nyt olisi hyvien neuvojen paikka! Jostain olisi kiva saada hydrauliikka-kaavio vaihteistosta, jotta voisi lähteä vikaa hakemaan (netistä ei tahdo löytyä. Eikö TCC:n ohjauspuoli ole kaikki öljypumpussa?

    Niin, auto on -89 firebird 350TPI
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Lukkosolkun alla on prikka lukkorenkaalla kiinni. Sen prikan reijästä voi koittaa jos lukon ohjausventtiili liikkuu sisään ja takaisin!! Ton vuotisessa toosassa voi olla termostaatti öljypohjan alla ja se on kaikkein herkin ton lukon osista sanomaan kaputt. Sitten se pahin on sellainen että lukkolevystä on kitkapinta kulahtanut eikä enää pidä. Silloin öljypohjaan ilmestyy hienoa metallipurua koko ajan ja se pitäisi näkyä kun pohjan ottaa käteen!
     
  3. tlento

    tlento 1st gear

    Niin, se venttiili jota solenoidi ohjaa, liikkus hyvin. Sitä vertasin ku on Vanista Th700:n leviänä tällä hetkellä. Lämpösuojaa tässä vaihteistossa ei ole, toisin kun Vanissa semmonen ylimääränen mötiskä näyttäis olevan. Ekan kerran kun otin öljypohjan auki, magneetissa oli vain pieni kerros "savea". Öljypohja oli myös sen näkönen, ettei ole ollut lähikoina auki.

    Pystykkö Mudracer selostamaan, miten sen Tcc:n hydraulipiiri menee? Meneekö se suoraan öljypumpulta tämän solenoidin esiohjaaman venttiilin kautta suoraan turbiinille vai kiertääkö paine jotain muuta kautta?
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Lukon toiminnan vaatima paine tulee tavallaan vaihtoventtiilien kautta ja jo kakkosella sen on mahdollista mennä päälle. Ton vuotisessa ei ole venttiilikoneistossakaan enää omaa venttiiliä joten lukon toiminta riippuu täysin solenoidista.Lisäksi lukon sisäiset osat hajoavat ennemminkin niin että lukko jää päälle. Solenoidi toimii niinpäin että paine pääsee karkuun solenoidin läpi kun lukko ei ole päällä!
     
  5. tlento

    tlento 1st gear

    Niin, mitäköhän ton kans nyt tekis? Kai sitä pitäs hommata toinen limppu ja kokeilla sillä. Sitte olis sekin poissuljettu.
     
  6. tlento

    tlento 1st gear

    No voihan helvata! :mad: Otin vaihteiston sen verran irti autosta, että vaihdoin toisen (uudehkon) turbiinin, sekä samalla käytin venttiilikoneiston ja öljypumpun irti, purin ja tarkastin niitten kunnon, venttiilit yms. kaikki tuntus olevan ok. Silti toi lukon pirulainen ei kytkeydy!! Muuten vaihteisto toimii ihan kun pitääkin. Onko jotain mitä pitäisi vielä tarkastaa, TV-vaijeriakin olen kettanut viritellä eri asentoihin, mutta se vissiin vaikuttaa vaan vaihtamisee.

    Onko se muuten normaalia että venttiilikoneistossa oleva "converter clutch valve" on vaan semmonen umpinainen jööti, jolla ei mielestäni ole mitään merkitystä? laatikko on siis -89. kun vertasin venttiilikoneistoa uudempaan -92:n niin siinä ei ole edes koneistettu venttiilille paikkaa vaan on ummessa!!
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    -87 ja uudemmista se turbiinin ohjaus puuttuu venakoneistosta. Lukon solkku maadottuu ECM boxin kautta ja vika voi olla yhtä hyvin siinä piirissä!!
     
  8. tlento

    tlento 1st gear

    Nii, ALDL -pistokkeen F-navasta kun maadottaa niin solenoidin naksutus kuuluu autoon sisälle. Kun ajossa yrittää maadottaa niin ei tapahdu mitään. Toi F -napahan on sama karva minkä kautta ECM maadottaa solenoidin.
     
  9. jyha

    jyha 1st gear

    voisko olla kaasupolkimen asentotunnistin tai joku vastaava, joka estää lukon kytkeytymisen?
     
  10. tlento

    tlento 1st gear

    Mun käsittääkseni sen turbiinilukon pitäisi kytkeytyä millä vaihteella vaan, kaasuläppätunnistimen asennosta riippumatta kun sen vaan maadottaa. Virtahan sinne menee niinkuin pitääkin.
     

Kerro tästä muillekin!