Turbiinin kestävyys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja procold, 22.12.2010.

  1. procold

    procold Gearhead

    Tuli hankittua 800hv (1000Nm) chevyn isolohkon perään tci:n th400 aski ja yllärinä tuli esille ettei ole tci:n +1000hv turbiini välissä kestänyt.
    Olisi kiva kuulla muitakin kokemuksia, mikä turbiinissa yleensä pettää?
    Vaikuttaako halkaisija tms. ?
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Turbiinissakin on monta paikkaa joka voi antautua. Ihan eka on staattorin vapaakytkin. Jos se on ollut normaali rullatyyppinen niin pettäessään rikkoo melkein kaiken sieltä. Joskus turbiinipyörä repee irti booristaan joka kuskaa voiman lootaan jne. Jos siinä ei ole antiballooning tsydeemejä niin se voi muuttaa muotoansa senverran että laakerit tipahtaa väärään paikkaan yms yms.
    p.s. oltiin varikolla vierekkän kiikalassa :rotfl: .
     
  3. procold

    procold Gearhead

    Olisko sinulla kenties myynnissä turbiinia joka kestäisi?
    Tai vinkkejä mikä kestäisi ja mistä löytyisi.
     
  4. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Kiilaan Mudracerin kaistalle mut uskosin että se lie jopa samaa mieltä jotta yks ihan hyvä vaihtoehto vois olla ottaa yhteyttä tonne:
    http://www.jntrading.fi/

    Siellä ne kyllä korjaa ja vahvistaa vaikka sen sulta nyt hajonneen turbiinin.

    Omaa kokemusta tosta putiikista ei oo kun sen verran että yks ralliturbiini siellä viime kesänä korjautettiin ja hyvin pelas ainakin sen korjauksen jälkeisen kisan, enempää ei viime kesänä ehditty sillä vielä ajamankaan.
    Meillä toi oli siis 930 hp ja 1041 Nm bbc-patasessa autossa :wink:

    Parashan varmaan olis tilata ihan omien speksien mukaan teetetty uus hyvä ja kunnollinen racekäyttöönkin tarkoitettu limppu rapakon takaa mut se maksaakin sit 1000€:stä ylöspäin kun tollasen korjauksen/vahvistuksen saa teetettyä siihen nähden kuitenkin vaan kohtuu hintaan eli jollain noin 200-300€:llä, riippuen tietty kuitenkin sen turbiinin nykykunnosta eli miten se on hajonnut.
     
  5. jukka63

    jukka63 1st gear

    Jos lompakko on kunnossa,kuten kylmämiehillä on aina :rotfl: Ostaisin PTC:N turbiinin.Kestää,mulla on 808 hp ja 1100 nm vääntöä.Ei ongelmia,sama turbiini toiminut monituisia vuosia ihan tehokkaissakin autoissa.Pystyy ajelemaan kadulla ihan ok,vetää alhaalta ilman omituisia lipsumisia puhtaasti.Kiitokset Jykälle köyhän avustamisesta (oli edullinen) :D
     
  6. procold

    procold Gearhead

    Tuo tci:n turbiini oli edellisellä omistajalla hajonnut, minulla on tci:n 8" listaturbiini joka jäi pikkulohkon perästä ja ajattelin käyttää sitä.
    Edellisellä omistajalla oli turbiini turvonnut ja rikkonut koneesta laakerit.
    Pystyykö tuon 8" turbiinin siis vahvistamaan tuolla firmassa ?
    Pitääpä soitella sinne, kiitos vinkistä.

    Jos jollai pyörii sopiva turbiini turhana, olisin kiinnostunut ostamaan.
     
  7. Jza

    Jza Double Gearhead

    Toi PTC:hän on aika edullinen ihan kaupassakin. http://www.ptcrace.com/torque-converters-c-26.html

    Eiks sulla ollut toi ysipuolituumainen street & strip? Listahinta $375 :wink:
     
  8. valiant65

    valiant65 Gearhead

  9. Mopar

    Mopar Gearhead

  10. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Huolestuttavan edullisen tuntunen :rotfl:
    Mukavasti ne kyllä lupaa kaikkia tarvittavia odotuksia mut tosiaan, ihmeen edulliseen hintaan.
    Tilasitko ite ihan suoraan tuolta vai kuin?

    Meillä on harkinnassa vielä mitä tekis kun kunnostutettiin tosiaan tuolla JN:llä toinen meidän limpuista eli sellanen mikä oli ollut jo ennen meille tuloaan monta vuotta kovassa kisakäytössä mut alkoi sit pari kesää vielä meillä oltuaan vihdoin luistamaan.
    Yhden kisan verran kokeiltuna tuntui ton korjauksen jälkeen ainakin tiukalle, tosin stallia siihen tuli hiukka meidän tarpeisiin liikaa eli jo vähän päälle 6000, meillä kun tolla nykypadalla on vääntöä yli 1000 Nm koko ajan 5000-6500 välillä, huippukohdan ollessa 5400 kohdalla ja huipputehot löytyy 6800-6900 kohdalta jossa tosin sielläkin vielä lähes 1000 Nm vääntöäkin.
    Heposia siellä potkii siis maksimissaan 930 kappaletta, niitäkin silleen kivasti että 6300-7200 alueella niitä on kaiken aikaa yli 900 :D
    Joten ihanne stallin vois kuvitella olevan jossain 5500 paikkeilla jolloin lähtörundeina vois pitää jotain 5000-5300 väliltä, luulisin.

    Meillä olis tossa kotona nyt hyllyssä vielä toinen raceturbiini mikä pullahti viime kesänä mut se nyt hiukka askarruttaa jotta tiedä sit kannattaisko siitä yrittää vielä kunnostaa kalua vai säästäskö nekin rahat niin että sais jossain vaiheessa vielä tilattua jostain tollasen speksien mukaisen ihan uuden :-?
     
  11. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Joo, tonne sivulle laittelin auton tietoja (osan joutu tietty arvaamaan :) ) ja het seuraavana päivä tuli palautetta sp:iin.

    Eihän tosta nyt voi paljoa odottaa mutta meinasin että mieluummin maksan saman uudesta kuin jonkun vanhasta mitä joutuis kuitenkin huollattaan.

    Kamalia stallspeedejä teillä..!? Mun motti ei varmaan tuu kiertään yli 6000rpm edes maaliviivalla... :rotfl:
     
  12. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Eihän noi oo mitään, me kun juteltiin jostain maksimissaan 7500 rpm lukemista (huipputehoalueista puhuttaessa) niin siihen tullut pikkulohko moopparilla ajava Matfolk kyseli että stallistako me keskustellaan :rotfl:
    Sillä nekin lukemat on ollu jossain jopa reilusti yli ton 7500, huipputehot kai jossain 10000 rpm paikkeilla :eek:
     
  13. shr1

    shr1 Gearhead

    Samasta lafkasta tulee mulle astetta hepposempi malli 475 taalaa (kiitos vaan Janne). Sillekin Andre lupas tehonkestoo +800hv, joten tohon verkkaseen kauppakassiin lienee se limppu just passeli.
     
  14. procold

    procold Gearhead

  15. Mopar

    Mopar Gearhead

    Päteeköhän tähänkin toteemus, että halvalla saa halvan turbiinin :odroll:
     
  16. procold

    procold Gearhead

    Ai se olikin noin yksinkertainen juttu. :eek:
     
  17. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Ton takia mäkin jätän varsinaisen asian lopullisen tuomion viisaampien ja osaavampien ratkaistavaks :rotfl:

    Mut jos nyt vaan kertois mitä ite tekisin (eli tää on vaan jotain omien kokemuksian tapaista mutua) niin en kuitenkaan ilman mitään preppauksia ja vahvistuksia arvais laittaa mitään B&M Holeshottia tollasen sun 800 heppasen ja 1000 Nm padan kaveriks, voip hyvin pian tulla varsinainen nimensä mukainen holeshotti :poff:
    Preppaamallahan siitäkin saa varmaan kyllä vaikka mitä eli aika paljon homman mielekkyys riippuu siitäkin onks sulla siis jo tollanen turbiini olemassa tai halvalla saatavana?
    Mitään uuden listahintaa siitä ei kannattane maksaa koska en siis usko sen sellasenaan kestävän ilman vielä lisää maksavia muutoksia.
     
  18. triniemi

    triniemi Gearhead

    Eikös samalla valmistajalla ole breakaway sarjaakin tarjolla? Sopis vielä paremmin, riko pois.
     
  19. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Jos muistan oikein niin tais noi poisrikottavat olla TCI:n kilpailevia versioita :wink:
    Kukahan siellä oikein keksii noita nimiä vai ollaankohan me vaan jotenkin kaksmielisesti kieroituneita :rotfl:
     
  20. procold

    procold Gearhead

    Jäi tosiaan yksi tuollainen b&m:n turbiini ylimääräiseksi ja olisi kiva tietää kannattako tuota alkaa vahvistelemaan.
    Jos triNiemellä on tietoa että kyseinen turbiini on hajonnut, olisi kiva kuulla että millä kokoonpanolla ja mistä syystä.
    No, onneksi tuli oikeatakin tietoa ja linkkejä, joten maanantaina toivottavasti saan asiantuntevaa apua, kiitos tosiaan linkeistä. :wink:
     

Kerro tästä muillekin!