Turbiinin valintaa MB dieselin ja TH350 väliin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Catiska, 17.1.2018.

  1. Catiska

    Catiska Gearhead

    Meillä on vanha telahärveli, jossa Mersun 2,9l 5-syl diesel, sen perässä TH350. Ongelmana on valita oikeanlainen turbiini. Nykyinen turbiini tarttuu liian pienillä kierroksilla eikä tuossa dieselissä oikein riitä vääntö päästä kierroksille jos joutuu lähtemään vähän hankalammasta paikasta liikkeelle kuorman kanssa.

    Lisäksi dieselin 850rpm tyhjäkäynti aiheuttaa hankaluutta tuolla turbiinilla, pyrkii jo tyhjäkäynnillä puskemaan niin paljon eteenpäin että härvelin onneton jarru on kovilla jotta laitteen saa pysähtymään. Ja keskilukko vapautettuna menee vain takavaunun telat lukkoon ja etuvaunu kiskoo eteenpäin (kardaanijarru).

    Olen kysynyt parilta turbiinivalmistajalta suositusta, eivät osaa auttaa asiassa.

    Eli, miten mitoittaa tuohon joku paremmin passeli turbiini? Nykyinen on tarkoitettu 454 chevyn persuuksiin...
     
  2. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Mistä noita välilaippoja saa? Lootan ja koneen väliin?
     
  3. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Kait tuommonen mersun patti menis ihan jollain corveten turbaanilla? Olikos siinä joku 1400 stalli? Mudis varmaan muistaa tarkemmin ulkoa?

    Toki jossei kulutuksella oo väliä ja jäöhdytys pelaa ni miksei vaikka 2000 stallia mutta lienee vatkaa suotta öljyä lämpimäksi tommosessa yhdistelmässä? o_O
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ainakin joskus Sprintterissä oli tuon kokoinen vitoskone, ja se vaati reilusti kierrosten käyttöä pakettiautossakin. Se tais olla tosin vapaastihengittävä etukammiokone, ei kovin vääntävän oloinen.
    Olis kyseessä mikä kone tahansa niin kattelisin sen koneen vääntökäyrää, että missä kohtaa on huippuvääntö? Ja vaikka sinne kierroslaueeseen koittaisin mitoittaa sitä stallia.
    TH350 turbiinien stallit on kuitenkin ilmoitettu vääntävämmän koneen mukaan, niin en ainakaan alle motin max väännön kierrosten stallia valitsisi.
    Varmaan siis ainakin sen 2000rpm sais olla stallia?

    Cb125, välilevyn voin sulle valmistaa jos et mistään löydä valmista.
     
    Muokattu: 17.1.2018
    cb125twin tykkää tästä.
  5. hantta

    hantta Double Gearhead

    Olen muuten nähnyt lankkukyljen pannuhuoneessa mersun vitosen, ja omistaja näytti kovin tyytyväiseltä ;)
     
  6. karra

    karra Double Gearhead

    No miksei olisi :p ainakin tyytyväisempi kuin jos Inderon-dieseli nokalla ahdistumassa :D
     
  7. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Jatketaan hetki offtopicilla mutta kaverin kanssa puhuttiin että sille ois työautoksi (raksahommia) aika maukas kun tuuttais vaikka om606sen caminoon, kun silläkin pieni caminoperversio löytyy :D

    Siihen sitten vähän isompata holsettia ja mynän pumppua jne. Niin olispa vaan mukavan taloudellinen ja reipaskulkuinen "käyttis" :poff:
     
  8. Ana67

    Ana67 Gearhead

    FSJ-Jeepin konehuoneesta löysin muinoin Indenorin... Kansi kiinni ja siihen loppu kiinnostus ko yksilöön:cool:.
     
  9. Catiska

    Catiska Gearhead

    Haasteena tuossa on että ei tiedä mihin stalli oikeasti asettuu noin heiveröisen koneen väännöllä. Vaikka stalli on ilmoitettu 2000rpm (esim) niin mikä mahtaa olla tuollaisen koneen perässä?
    Haastetta lisää se että nykyisen turbiinin stallista ei ole hajuakaan. Ostin ko turbiinin/vaihteiston 20-vuotta sitten silloiseen maasturiprojektiin joka meni muista syistä puihin.
     
  10. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tehtiin itse. Ei ollut kummoinenkaan homma, eikä eka kerta meillä. Taannoin laitettiin vanhaan kleinbussiin Volkkarin 1,6 turbodiesel.
     
  11. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Osaiskos ne jn-tradingillä tmvs. missä tehdään/muokataan turbiineja ni ottaa kantaa? Esmes tarkistaisit mikä nykysellä on stalli ko. Koneella ja sit lähetät turbiinin sinne ja kerrot speksit ja sanot haluavas näillä tiedoilla stallin noston esmes just sinne 2tonniin?
     
  12. Catiska

    Catiska Gearhead

    Nykyisellä koneella stalli on tuhannen rpm paikkeilla. Mahtavatkohan pystyä tuplaamaan stallin, mutta toki sitä voin aina kysyä.
    Liekkö kuinka arvokasta puuhaa stallin muuttaminen?
     
  13. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Melkein sanoisin ettei pysty noin paljoa muuttamaan stallia, ilman että siitä limpusta tulee sit luistoprosentiltaan jotain ei toivottua?
    Jostain kun löytäsit jonkun liian löysäksi todenneen "saturday night special" turbiinin 2000-2500rpm stallilla niin vois olla hyvä tuollaisessa koneessa?
    Just joku JN-Trading vois kyllä pystyä auttamaan tilanteessa, turbiinin muokkauksessa ja näkemyksessäkin että minkälainen turbiini vois olla alueella.
     
  14. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    joo 2500 aika hyvä sen verran mersussa vakionakin
     
  15. Catiska

    Catiska Gearhead

    Pitää kysellä jos osaisivat arvioida millä turbiinilla menee tuon moottorin väännöllä stalli tuonne +2000rpm.

    Hassua että valmistajat eivät osaa ottaa asiaan kantaa. Tai eivät uskalla sen pelossa että antavat väärän ohjeen.
    Tosin, jos varmasti osaisivat niin kaipa silloin luottaisivat sanaansa. Tai sitten eivät viitsi paneutua asiaan sen vertaa.
     
  16. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Varmaan saa olla joku 9"-10" kokoinen 5000 rpm race limppu että tollanen ompelukone jaksaa sitä stallittaa kaks tonnii. Lainaa joltain race ukolta sopivaa ja kokeile.
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    350 toosan ~11" tatista saa stallia ulos maksimissaan sellaiset 2400 jenkaa beebaut 700 nyyttonin väännöllä. Siis silleen järkevästi ettei hyötysuhdetta tiputa välystä kasvattamalla. On testattu koneen persiissä joka vääntää sen 700 nyyttonii 3200 jenkan kohdalla ja testattiin vielä silleen että plootasta väsättiin parkkilukko päälle kun trans brakea ei siinä ollut.
    Piikkilangan kiristäjän koneella toi vois antaa joku 1400jenkaa löysää?
     
  18. caprice307

    caprice307 Gearhead

    Tietämättömän on pakko kysyä, että tarkoittaako stall sitä kierroslukua, jossa turbiini luistaa vähiten? Vai jotain muuta?
     
  19. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Stall speed on se kierrosluku jonka kone ottaa kaasu ja jarru pohjassa paikallaan vaihde päällä. Riippuu siis turbiinin lisäksi myös koneesta.
     
  20. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Olettaen että jarrut pitää, yleensä ei pidä. Ton lisäksi on myös "flash" stall joka on turbiinista riippuen satoja jenkoja ylempänä.
     

Kerro tästä muillekin!