Turbiinin valintaa MB dieselin ja TH350 väliin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Catiska, 17.1.2018.

  1. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Enklanniksi: http://hughesperformance.com/tc-stall/

    "Torque converter stall speed is the maximum amount of engine RPM that can be achieved in an automatic transmission-equipped vehicle while the transmission is in a forward operating range without generating any driveshaft motion."

    "Flash stall is the amount of engine RPM (or flash) that is observed upon initial acceleration under load. The easiest method for checking flash stall is to drive the vehicle at low speed in second or third range and immediately transition to wide open throttle. The RPM level that the engine immediately accelerates to is the flash stall. "
     
    Muokattu: 19.1.2018
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tai sitä jenkaa jossa kone "kuolee" eikä vedä korkeammalle.
     
  3. Catiska

    Catiska Gearhead

    Olen ymmärtänyt ehkä väärin kun olen ajattellut ettei turbiinin momentinsiirtokyky ole lineaarinen vaan enemmänkin ihan jotain muuta.

    Eli, jos 3000rpm kohdalla siirtää 700Nm niin ei siirrä 1500rpm kohdalla 350Nm vaan selvästi vähemmän. Näin ollen ei voi aivan suoraviivaisia johtopäätöksiä vetää siitä mihin kierrokset nousee jossain reilusti alle ilmoitetun stallin alapuolella vaikka puolta vähemmän vääntävämmällä moottorilla.

    Mutta, jos se on lineaarinen, niin silloin nuo em johtopäätökset pätee (kisaukkojen 5000rpm stallin turbiinin kokeilusta).
     
  4. jorkat

    jorkat Gearhead

    en ymmärrä viestistäsi paljoakaan, mutta momentinmuunnin on nimensä mukaisesti momentinmuunnin, koska sisältää fluidin suuntaa ohjaavan staattorin.

    fluidin tiheydellä ja viskositeetilla voidaan jonkin verran vaikuttaa stalliin so. "tarttumisnopeuteen"

    "kisaukot" taisivat perskokemuksellaan arvioida asioita. momentinmuuntimien muuttelu ei ole eksaktia tiedettä enkä usko, että niiden suunnittelukaan tulee vielä pitkään aikaan 100% olemaan.
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Perustinkin yllä olevan vastaukseni siihen että kuinka helposti n. 2500rpm stallinen "saturday night fever"-turbiini antaa "löysää", että millainen se liikehdintä on bensakasin kanssa vs. mitä tuollaisessa MB:n motissa on momenttia, ja uskoisin että se jaksaa senverran vääntää että stalli nousisi sinne parin tonnin kieppeille? Toisin sanoen, tuollaiset halvat limput ei juurikaan liikuta autoa stallinsa alta olevien kierrosten, ainakaan omien kokemusten mukaan.
     
  6. hantta

    hantta Double Gearhead

    Niin, eihän turbiini moottorin vääntömomenttia kasvata, mutta se antaa moottorin tulla mahdollisimman lähelle vääntävää kierroslukua paikaltaan lähdettäessä. Turbiini on kompromissi, eikä oikea, pienikokoinen raceturbiini ole kotonaan vakiokatuajossa vakiokoneella.
     
  7. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Kyllä se itseasiassa kasvattaa vääntömomenttia. Voi tuplata ja ylikin. Mutta tehoahan se ei tietenkään kasvata, joten on hyvä että se luistaa ja päästää koneen kiertämään korkeammalle.
     
    hantta tykkää tästä.
  8. jorkat

    jorkat Gearhead

    ei se edelleenkään moottorin vääntömomenttia kasvata kuten ei tee perävälityskään
     
  9. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Tavallaan ei, mutta kuitenkin moottorista lähtöisin olevaa vääntömomenttia.
     
    jorkat tykkää tästä.
  10. jorkat

    jorkat Gearhead

    "vipuvartta" kasvattaa
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Yksinkertainen vain suuntaa antava kaava laskea stallimuutos on tollanen.
    Ekaks lasketaan toi K .

    K = kierrokset / väännön neliöjuuri.

    Esimerkki jos turbiinin stalli on 3000 rpm ja vääntö 400ft-lbs

    K = 3000/√400 = 150

    Sitten vääntöä listätään 100lbs-ft ja lasketaan stallimuutos

    RPM = K x väännön neliöjuuri

    RPM = 150 x √500 = 3345

    Ja jos vääntö laskee 100ft-lbs niin

    RPM = 150 x √300 = 2550

    Tässä toi vääntö muuttuu kierrokset ei.

    Jos stalli on 2500 ja vääntö 300lbs-ft niin K = 144 jne.
     
    jorkat tykkää tästä.
  12. hantta

    hantta Double Gearhead

    Suommennapa tuo kansakoulun käyneelle pöljälle, eli paljonko vääntömomentti nousee?
     
  13. jorkat

    jorkat Gearhead

    taisit käsittää väärin. ei tossa sitä laskettu paljonko turbaani antaa lisää vipuvartta moottorille vaan karkeasti arvioitiin moottorin vääntömuutoksen vaikutusta turbaanin stalliin.
     
    hantta tykkää tästä.
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Silloin kun turbaani lisää vääntömomenttia niin kyllä se koneen tuottama vääntö lisääntyy vaikka se ei sitä koneen vääntöä lisää. Ja niinku jo sanottu niin se väännön lisääntyminen voi olla 2.5x. Sen moni huomaa mutta ei kiinnitä siihen huomiota. Jos jollain lussu tomaattivehkeellä tällää äkkiä kaasun paikalta pohjaan niin se nytkähtää liikkeelle vitusti sekunniksi ja hyytyy. Sen aiheuttaa se väännön lisäys hetkeksi ja myös flash stalli joka on korkeempi kuin mitä jarrua vastaan on.

    Ja nykyään toi korkeestallinen limppu kadulla ei ole mikään ongelma, kiitos lukkolimppujen.
     
    jorkat tykkää tästä.
  15. hantta

    hantta Double Gearhead

    Jotenkin jäin kiinni tuohon vääntömomenttiin, ja kun olen tätä asiaa vuosikausia pohtinut, vaikkei ehkä olisi pitänyt,- haluaisin tietää, mitä esim. dynometri sanoo tuosta hetkellisestä väännön noususta, itse en ole huomannut tomaatilla ajaessa.
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllä momentinmuunnin nimityskin kertoo että momentti muuttuu, siis koneen tuottama vääntömomentti. Ja se vääntömomentin lisäys tapahtuu äkillisen kiihdytyksen alussa.

    Tossa on helppotajuinen wiki selitys.
     
    jorkat tykkää tästä.
  17. jorkat

    jorkat Gearhead

    kyllä sen momentinnousun persiissään tuntee varsinkin jos on aisan päässä kunnolla massaa:p
     

Kerro tästä muillekin!