Turbo-->Vapari, muutoskatsastus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Batmobile, 24.2.2010.

  1. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    Eli käytin tyossa tuota datsunia leimalla, ja tuli kränää tästä asiasta. Rek. otteessa lukee että on jälkiasennettu turbo ja cooleri, ja nyt niitä ei ole paikallaan (tilapäisesti?). Katsuri oli sitä mieltä että pitää muutoskatsastaa takasin vapariksi. Minä ja moni muu taas sitä mieltä että ei tarvii, lupien pitäis säilyä.

    Kommentteja/mielipiteitä?
     
  2. rakkari

    rakkari 3rd gear

    ei tartte,,, eihän esim jenkkipeliä joka on joskun isolohkolle muutos katastettu tartte muuttaa pikkulohkolle jos on pikkunen leimalla... :-?
     
  3. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Ei vastaa rekisteritietoja...eli pitää muutoskatsastaa tai muuttaa otteen tietojen mukaiseksi.
     
  4. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    Totahan mää just vähän tarkotinkin... Täytyypä rimpauttaa huomenna AKE:lle, ja sitte takas konttorille...
     
  5. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Toisaalta vois kuvitella, että rekisteriotteen tietojen pitäis täsmätä todellisuuden kanssa. :odroll:

    Edit:Taas kävin näköjään hitaalla.
     
  6. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Kyllä tarvii, jos toimitaan laillisesti.

    Kuin myös alkuperäisen kysyjän tapauksessa.
     
  7. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    Minkä perkeleen takia se pitää silti maksaa 50e siitä hyvästä, että joku apina kattoo pellin alle että ei siellä mitään oo? Taitaa jakaa mielipiteet 50/50 niin täällä kun konttoreillakin, koska esim. paikassa missä ko. auto on rekisteröity, oli vastaus täysin päinvastainen.
     
  8. Hezuz

    Hezuz 3rd gear

    Tarvii muutoskatsastaa.
    Vna ajoneuvojen hyväksynnästä:

    4 luku
    Muutoskatsastus
    25 §
    Muutoskatsastusvelvollisuus
    g) ajoneuvon varustaminen iskutilavuudeltaan tai muutoin alkuperäisestä poikkeavalla moottorilla taikka ajoneuvon pakokaasujärjestelmän tai käyttövoiman muutos;

    Eriasia kannataako muutoskatsastaa kun takaisin ahdetuksi muutos tarvii nykyisen ohjeistuksen mukaan mm. tehomittaustodituksen.
     
  9. smuige

    smuige Gearhead

    tottakai pitää, autossa olevan moottorin pitää täsmätä siihen mitä papereissa lukee. Ihan sama juttu kun isomman koneen vaihto tai vaikkapa rengaskoon muutos. Paperien täytyy aina olla 1:1 auton kanssa. Se että jenkeissä on usein pikkulohkoja isolohkon papereilla johtuu siitä että katsastusmies ei huomaa/välitä ja siitä että omistaja on ymmärtänyt olla hiljaa.
    Tiedän sellaisen tapauksen jossa kasi-autoon laitettu kutonen ja leimattu sellaiseksi ja sitten taas armoton vääntö kun katsastettiin takaisin kasiksi.
    Kyllä siihen pitäis saada takaisin myöhemminkin sellainen tekniikka joka kerran on muutoskatsastettu mutta en tiedä millainen vääntö siitä tulee jos joskus muinoin tehty ja säännöt sen jälkeen muuttunu.
    Mun mielestä sun kannatta iskeä hyrrä kiinni vaikkei mitään ahtaiskaan jottei tuu tulevaisuudessa ongelmia.
     
  10. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    ja turbon asennus vaatis turobon, coolerin, letkut, putket, mittarin...
    Autohan on siis ollu iliman turboa vajaan vuoden, ja se on tarkotus myydä pois katastuksen jäläkeen. Sen tähen en haluais niitä merkintöjä pois papereista.
    Mites sitten näissä tapauksissa, joissa on luvat turbolle/isolohkolle/helikopterinlaskeutumisalustalle/rakettimoottorille/sun muille, miksi niistä ne luvat ei häviä aina katsastuksen yhteydessä??
     
  11. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    Tässähän se onkin ongelma, kun en omsita yhtä ainoaa turboa enkä cooleria :lol:
     
  12. MJF

    MJF Double Gearhead

    Ei sulla mitään lupia siinä ole, ihan normi muutoskatsastuksella nuo hoidellaan.
     
  13. typewriter

    typewriter 3rd gear

    Miten niin ei häviä? Eihän ne katoa mihinkään jos kinneri seisoo ilman tekniikkaa tallissa eikä niitä leimata, mutta harvemmin on tullut vastaan antiturbotettuja vehkeitä katsastusta varten.
    Jos ne (ehkä harvinaiset) turbopaperit haluaa säilyttää niin eihän tuo iso vaiva ole laittaa leimalle jotain melkein toimivaa ahdinta ja vanhaa syyläriä cooleriksi nokalle ;)
     
  14. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    Ajattelin just, että vetäisko nippusiteellä turbon kuoret siihen pakosarjaan kiinni. Harmi vaan, että tällä hommalla on kiire, nii sitten kait on pakko suostua tuohon rahastukseen. Uudet luvat saa varmasti, esittää vaikka samat dokumentit kun edellisellä kerralla, ei pitäs maata kaataa.
    Vituttaa vaan maksaa ihan tyhjästä.
     
  15. Hezuz

    Hezuz 3rd gear

    Mä en kirjoittanu noin:

    "Hezuz kirjoitti:

    Mites sitten näissä tapauksissa, joissa on luvat turbolle/isolohkolle/helikopterinlaskeutumisalustalle/rakettimoottorille/sun muille, miksi niistä ne luvat ei häviä aina katsastuksen yhteydessä??
    "


    Ja kun sitten halutaan siihen väkisinimeväännokilekaan taas laittaa turbon ja systeemit niin tarvitaan voimassa olevan aken eli trafin ohjeistuksen mukaan tehomittaustodistus, vertailumallitiedot (tehon kasvu max 20% mallisarjan tehokkaimmasta mallista) ja päästömittaus (siis ei vähäpäästöinen kilkuttaja).

    Jos vanhoista papruista löytyy riittävät tiedot esim, ahtimen malli ja cooleri mitat yms. jotta voidaan todeta muutoksen olevan ns. sama kuin ennenkin niin hyvin menee... olettaen että turbotus on tehty siis nykyisillä muutosohjeilla aikaisemminkin.
     
  16. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    Eli pittää uudelle omistajalle antaa ainaki nykynen tekninen osa mukaan, että saa nuo tiedot itellensä...
     
  17. B 50

    B 50 Gearhead

    Noilla vanhoilla papereilla ,ym, ei tee yhtään mitään sen jälkeen kun ahdintekstit on otteesta poistettu. Muutoskatsastus uudestaan ahdetuksi menee puhtaalta pöydältä samanlailla kuin mihin tahansa autoon. Jos kyseessä on auto mihin ei enää pysty vastaavaa settiä nykypykälillä katsastamaan on se arvokkaampi nykyisillä papereilla ilman leimaa, kuin tusinapapereilla leiman kanssa. Vastaavantyyppisessä tapauksessa päädyin ajelemaan pari kesää ilman leimaa, eikä vieläkään ole konttorille asiaa ennenkuin rek.otteen mukaisella varustuksella. 8)
     
  18. Hai

    Hai Double Gearhead

    Eikös tässä kohtaa oo helpoin vaihtaa konttoria, että saa haluamaansa palvelua???
     
  19. Rockatansky

    Rockatansky 1st gear

    Sama palveluhan se pitäisi joka konttorilla olla, ei pitäisi tuomio muuttua konttoria vaihtamalla. Eikä toi muutoskatsastus nyt ole ihan niin simppelijuttu että katsotaan konepellin alle ja se on viisikymppiä. Noissa on aina oma hommansa
     
  20. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Mä oon miettinyt että voiskohan rekisteriotteeseen merkkauttaa vaihtoehtoisen moottorin. Jos toi turbopata kajahtaa niin varakone vaan nokalle.
     

Kerro tästä muillekin!