Turbojen teoriaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 27.4.2005.

  1. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Jos overlap on nolla niin silloin moottori on periaatteessa pullo mihin puhalletaan!
    Pakopaine ja ahtopaine eivät ole toisiinsa sidottuja.
     
  2. Sertti

    Sertti 1st gear

    Näin yksisylinterisessä moottorissa, mutta yleensä niitä on enemmän ja aina joku reitti välillä kompressoripyörä-turbiinipyörä on auki.
     
  3. napa

    napa 3rd gear

    mä en tähän "turbo muodostaa ahtopaineen välille kompressoripyörä-turbiinipyörä" paljoa perustaisi tässä asiassa :odroll:

    oleellisempaa mun mielestä ison ja pienen turbon teho-erossa samassa moottorissa ja samoilla ahtopaineilla on se, pystyykö se pieni turbo enää tuottamaan sitä massa-virtaa samalla tavalla, kuin se isompi turbo (siis sama ahtopaine, mutta turbon siirtämän ilman kilomäärä on eri)

    pienelläkin turbolla saadaan ehkä ahtopaine mittariin sama lukema, kuin sillä isolla, mutta se ei siirrä enää ilmaa samaa kilomäärää, kuin se suurempi (tai litraa, lbs, cmf ym.)

    turbokarttoja tutkimalla asia ehkä selviää parhaiten :odroll: (kun tajuaa mitä siinä turbokartassa yritetään tuoda esille, samalla tajuaa myös tuon asian, mitä yritän selostaa :D )
     
  4. buicker

    buicker Gearhead

    Minä ainakin puhuin moottorin kierrosluvusta. Kompressori voi samalla kierrosluvulla(siis ahtimen) olla monella eri hyötysuhdealueella riippuen painesuhteesta ja moottorin kierrosluvusta, mutta tietyllä moottorin kierrosluvulla ja painesuhteella voidaan olla vain yhdessä kohtaa kompressorikartalla.
     
  5. buicker

    buicker Gearhead

    Tässä ollaan mielestäni asian ytimessä. Tähän juuri hyötysuhde vaikuttaa. Jos nyt puhutaan vaan kompressorista niin hyötysuhde kertoo kuinka paljon työstä saadaan hyötykäyttöön ja kuinka paljon menee harakoille esim. lämpöenergiana. Kun ilman lämpötila kasvaa ja paine ja tilavuus pysyy vakiona täytyy ilman tiheyden pienentyä ja tällöin ilman massa pienenee. Saadaan pienempi sylinterin täytös ja moottorista saatava vääntö pienenee.
     
  6. rrauta

    rrauta 3rd gear

    toi väite,"muodostaa ahtopaineen välille kompressoripyörä-turbiinipyörä" pitää kyllä paikkansa, SUIHKUMOOTTORISSA, mutta ei sillä kyllä ole mitään tekemistä turbon tai mäntämoottorin kanssa.

    se ilmamäärä mikä moottorista menee läpi 1barin ahtopaineella on vakio jos pakovastus EI muutu, pienemmällä ahtimella pakovastus on kuitenkin SUUREMPI ja sen takia tehoa tulee vähemmän.

    turbomoottorissa pakovastus vaikuttaa erittäin paljon moottorin ominaisuuksiin, myös ahtimen jälkeinen vastus.

    teho ei muutenkaan kasva samassa suhteessa ahtopaineen kanssa, koska esim. ilman tiheyden kasvaessa virtaus vastukset kasvavat.
    pienillä ahtopaineilla tehonlisäys on lähes samassa suhteessa, mutta paineen lisääntyessä tehon suhteellinen lisäys pienenee.

    diesselissä ilmamäärän lisäys ei sinänsä vaikuta tehoon, joten on huono "mittari" ahtamisen vertailuun.
     
  7. Sertti

    Sertti 1st gear

    Niin eli tuo pieni ahdin siirtää vähemmän ilmaa koska hengittää huonommin, isompi paremmin hengittävä taas siirtää enemmän ilmaa samaan paineeseen päästäksee.
     
  8. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ei edelleenkään aukee, että jos mulla puskee joku puhallin ilmaa kanaviston läpi tietyllä paineella, niin miten se vaikuttaa siihen läpikulkevaan ilmamäärään millä se paine on saatu aikaan? Ainoo tilanne jossa mä käsitän sen jotain vaikuttavan on, jos pakopuolelle syntyy niin paljon painetta, ettei pytty tyhjene poistotahdin aikana, mutta onko sekään riippuavainen tosta ahtimen koosta pelkästään? Jos vaikka oletetaan, että ahdinta lukuunottamatta kaikki muu säilyy samana, pakoputkutinta myöten. Mutta ei tää mulle mikään maailmanlopun kysymys ole, mieluummin miten vaan.
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Itekkin pikkasen ihmetyttää, että jos koneeseen puhalletaan 10cm halkaisijaisen putken läpi 0.5bar painetta niin teho on eri kuin jos sitä ilmaa puhalletaan 20cm putken läpi samalla paineella?? Onneksi ei ole tullut noita kaiken maailman teorioita ajateltua kun yhtä helppoa on riko ja opi periaate ja kantapäät mustana parikymmentä vuotta :rotfl: . Tosin se on ehkä kalliimpaa mutta pää kestää peremmin vaikka perse ei aina kestäkkään :odroll: .
     
  10. rrauta

    rrauta 3rd gear

    ihan oikeessa olette, se pakopuoli määrää paljonko ilmaa koneeseen menee, ei imupuolen putkien koko eikä ahtimen imupuolen koko,
    jos SAMA ahtopaine, mutta kun pakopuolen paine kasvaa jää tietysti sylinteriin enemmän pakokaasua, joka estää ilman pääsyn sylinteriin, josta seuraa että imupuolenkin virtaus pienenee, vaikka imusarjan paine pysyy samana.
    toisin sanoen paine-ero imusarjan ja sylinterin välillä pienenee.
     
  11. rrauta

    rrauta 3rd gear

    ei se pieni ahdin puske vähemmän ilmaa , vaan se isompi ahdin päästää enemmän pakokaasua läpi.
     
  12. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ton mä vielä ymmärtäisinkin, jos putken koko olis ero. Mutta kun se säilyy samana, ainoastaan ilmaa siihen puhaltavan putken koko muuttuu. Mun käsittääkseni se paine nousee sen takia, että putkisto on liian ahdas, jotta ilmamäärä pystyis sen läpi kulkemaan ilman paineen nousemista. Mä en ymmärrä sitä, että miten se, jos siellä on isompi ahdin sitä painetta luomassa, saa sillä paineella livahdutettua jotenkin enempi ilmaa tosta kanavistosta läpi. Ei mun sitä tarvikaan ymmärtää jos en siihen kykene, mutta tapahtuuko näin oikeesti?
     
  13. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Jos imu- ja pakoventtiilit ei oo yhtäaikaa auki ni mitä merkitystä sylinterimäärällä on?
     
  14. rrauta

    rrauta 3rd gear

    mopeman oot ihan oikeessa , ei se isompi AHDIN saa yhtään enempää ilmaa sinne koneeseen. isompi turbiini(pakopuoli) pienentää pakovastusta, jolloin sylinteriin mahtuu enemmän ilmaa, koska siellä on vähemmän pakokaasua.
    eli sylinterin täytös pysyy samana, mutta ilman osuus on suurempi ja pakokaasun osuus on pienempi.

    ei saa sitten n..sia pilkkua ei tää niin vakavaa ole :rotfl:
     
  15. napa

    napa 3rd gear

    ja jos se pienempi turbo ei jää pieneksi tuotoltaan ja/tai pakopesältään, ei saavuteta mitään tehonlisäystä turboa suurentamalla, ainoastan turbo viivettä saadaan silloin kasvatettua :D

    vain mikäli alkuperäinen turbo jää jossain osa-alueessa pieneksi turboa suurentamalla saavutetaan myös tehonlisäystä.
     
  16. lammaspaimen

    lammaspaimen 1st gear

    Niin jos kompressorin kierrosluku ei ole sama kuin ennen tarvitset
    asian selvittämiseen turbiinikartan (onnea etsintään)
     
  17. Jza

    Jza Double Gearhead

    Ihan tosissaanko sinä tuollaista selität? :eek: Jos imusarjalle ajetaan ilmaa paineella X, putken Y läpi, niin ei se moottori pirustakaan tiedä minkälainen ahdin siellä perässä on.
    Pakopaine vaikuttaa toki jotain, mutta pääsääntöisesti väittäisin Sakun käyneen fysiikan tunneilla jotka sinä missasit.

    Ilmamäärähän voi olla aivan valtava jollain sentrifugaalipuhaltimella (vrt. puruimuri), mutta painetta ne eivät tuota juuri paskaakaan.
    Ota vaikka polkupyörän pumppu, johon laitat ilma/bensaseosta tietyn määrän ja puristat sen kymmenesosaan alkuperäisestä tilavuudesta. Nyt tämä "tiiviste" on ahdettua seosta ja kymmenen baarin paineessa. Eli energiamäärä on kymmenkertainen tilavuusyksikköä kohden, kuin puristamattomassa seoksessa. Eikö totta? Tämä lisääntynyt energia per kuutiosenttihän sitä tehoa tuottaa...
    Paine ei vaikuta asiaan mielestäsi?
     
  18. Sertti

    Sertti 1st gear

    Eli toisin sanoen ei tarvita kuin yhtä mallia ahdinta, se käy joka paikkaan?

    Joo, mutta antaa olla, noinhan sen asian täytyy olla kuten yllä on esitetty kun niin moni sitä väittää.
     
  19. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Eihän kukaan niin ole sanonut. Tässä on puhuttu siitä, että jos sulla on tietty määrä painetta, ei ilmaa kulje moottorin läpi sen enempää kuin ennenkään muiden muuttujien pysyessä samana. Se, että isommalla ahtimella voidaan saada enemmän painetta on eri juttu, mutta tää juttu oli nimenomaan sidottu tiettyyn paineeseen. Eli jos sitäilmaa yritetään viedä enmmän sinne moottoriin, niin paine väistämättä nousee mikäli muut asiat pysyvät samoina. Käsittääkseni.
     
  20. Sertti

    Sertti 1st gear

    Mutta kun isommalla ahtimella nimen omaan muutetaan niitä muita muuttujia myös ja saadaan samalla paineella enemmän ilmaa koneen läpi, eihän näissä erikokoisissa ahtimissa muuten ole mitään järkeä.
     

Kerro tästä muillekin!