Turboon lisäboostia höyrystä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Lassard, 22.1.2007.

  1. Lassard

    Lassard Gearhead

    Tuossa tuumailin:

    Monissa turbovehkeissä kun tuntuu tuo alavääntö olevan vähän hukassa. Isot turbot ei kehitä painetta tarpeeksi pienillä kierroksilla.

    Veden kiehumispiste on pelkästään paineesta kiinni. Normaali ilmapaineessa vesi kiehuu 100:ssa. Paineastiassa ei 150C vielä kiehu, mutta painetta tulee jonnin verran, ehkä 3 Bar. Mutta heti, kun tää 150C vesi pääsee pytystä ulos normaaliin ilmanpaineeseen, niin se höyrystyy.

    Jotenka, mitäs jos spruuttais turbon imupuolelle höyryä? Sillä sais turboon jenkaa, jolla taas sais padasta potkua. Arkielämään toimimaton systeemi, muttei ilokaasutkaan niin arkikeksintöjä ole.


    Vehje rakennettaisiin niin, että pitäis olla vedellä täytetty paineastia, vastus millä lämmittää sitä vettä ja tottakai linja/suuttimet, millä johtaa tämä vesi/höyry turbolle.

    Paineastiaksi käy vaikka vanhan liion jauhesammutin. Sellainen valettu, ei pellistä hitsattu. Se kestää ehkä 6 kiloon painetta, jotenka veden saa lämmitettyä n. 180 asteeseen.

    Sen veden voi puolestaan lämmittää vaikka lohkolämppärillä. Sinne vaan inssaa vastuksen pytyn pohjaan kiinni.

    Jos pytty olisi yhtään pystyssä, niin sen höyrylinjan voi vetää yläpäästä vaikka jarruputken kaltaisella koneelle asti.


    Keksintö vaati vielä magneettiventtiilin , ylipaineventtiilin pyttyyn ja lämpömittarin/ termarin kautta ohjatun lämmityspiirin. Eli virta lämmityksesta katkee, kun lämpötila nousee tarpeeksi.

    Magneettiventtiili taas päästää höyryn turbolle silloin, kun halutaan.

    Ylipainesuojalla varmistetaan, ettei tule yllättäin kiukkuset löylyvedet kuskin niskaan pytyn pamahtaessa.

    Tästä vaan palloa eteenpäin, jos ketään kiinnostaa..

    EDIT:

    Joo, ei tainnu mulla ilmaisu mennä ihan kohdilleen tuossa.. :oops: en yrittänyt kehitellä höyrykonetta, vaan ajatuksissani pyörin pakokaasujen virtauksissa ennen ja jälkeen turbon.

    Eli tarkoitin:

    Pakokaasulinjassa höyryä spruutataan pakosarjaan ennen turboahdinta.
    (oopsai didit agen!)
     
  2. eiköhän se pitäisi turbiiniin pukata se höyry turboa liikuttaakseen ja hyöty voisi jäädä kehnoksi. Oikeasti kun sitä ropelia liikutetaan 800-900c lämpöisen kaasun avulla. Eikun kokeilemaan :rotfl:
     
  3. Hai

    Hai Double Gearhead

    Eikös ongelma ole ratkaistu helpommin ja elegantimmin näillä "paukku systeemeillä" polttoaineen ja sytytyksen sopivalla hallinnalla. Siis bensa moottorissa.
     
  4. Lassard

    Lassard Gearhead

    Tuleehan se höyry sieltä omalla paineellaan - jos on muutama kilo takana, ei kai sitä tarvi pukata hirveitä.

    Ei se kaasun lämpö ropelia liikuta, vaan kaasun virtaus, nääs. Ainakin ropelit tuntuu liikkuvan kivasti höyryllä valtaosassa Suomen voimalaitoksia, miksei sitten turbokin 8)?
     
  5. SRV

    SRV 1st gear

    Katu/käyttöautoon ostetaan kunnon ahdin ni pelaa nätisti jo pienillä kierroksillakin! Jos ruvetaan kiihdyttelemään ni ei sen ahtimen tarvi tyhjäkäynnillä hirveest pyöriäkään.. 8) Lätkä lattiaan vaan!! Mut ei muutaku kokeilemaa. Saapahan ainaki jotain ajanvietettä!! :rotfl: :rotfl:
     
  6. Jza

    Jza Double Gearhead

    Vois olla hauskan näköinen keksintö, että riittäs sähkö sille +10 kW:n vastukselle. Ihan pienellä kärventimellä nimittäin höyryn määrä ei riitä mihinkään
     
  7. Lassard

    Lassard Gearhead

    Lämpiäähän se vaikka normaalilla lohkolämppärillä..ei sen oo tarkoitus lämmittää nonstoppina, vaan riittää, että lämmittää veden ennen varttimailirykäsyä.

    Ja turbodieseliin tää juttu oli alunperinkin ajateltu
     
  8. rrauta

    rrauta 3rd gear

    eikös diisselissä ole pakokaasussa paljon käyttämätöntä ilmaa varsinkin tyhjäkäynnillä. eli ei muuta kun suutin ruiskuttaan polttoainetta pakosarjaan ja tulppa millä se sytytetään.
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Koita ennemmin ruutata imusatsiin pikkasen nestekaasua ja ylläty :rotfl: .
     
  10. Nappula

    Nappula Gearhead

    Ehkä kuitenkin on helpompi hommata Bensakoneiseen Paukkusysteemi ja riisseliin tosi mies rakentaa 2 erikokoista potkuria putkeen.
    Nyt tulikin idea pitää rakennella 5.7d koneeseen tuplaturbo ja lähtee viivalle vaikka tän äijjän kanssa :D
    http://www.youtube.com/watch?v=GvPgLN2YJeo
     
  11. DX

    DX Double Gearhead

    Olekko koittanu, mites kävi, ite en ole iljennyt käyttiksen konetta räjäyttää
    mut kamalasti tekis mieli :p
     
  12. Lassard

    Lassard Gearhead

    Vielä kun saisi jonkun ihan tietoonkin perustuvan kommentin...
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllä olen nestemäistä pierua testannu eikä vielä ole mitään hajonnut :rotfl: . Puhtia tulee kivasti lisää ja vasta kesällä pääsee testaamaan hukkaportitonta turbokiisseliä. Hukkaportillisessakin sen tehon kyllä huomaa ja jopa 5.7DeXterivaparissakin :rotfl: . Sanotaanko nyt sitten että noi on vaan hevosmiesten tietotoimiston tasoisia totuuksia :odroll: .
     
  14. mke77

    mke77 Gearhead

    kokeile strattipilo.....eivainaskaa mut tenulla imupuolelle tai hiukan lievempää crc jarrucliineriä!! siitä saa diseliin alas voimaa!! ja kyl kolinasta kuulee jos annostelu rupee olee liian paksu!! :D mersuhan käytti pikku kuorkkimalleissa 80/90-luvulla sitä sisältä täytettävää starttipilootti automaattia!! siitä sen näppärästi saa tehtyä!!

    kyl se turpo jos isokin rupee sieltä heräämään kun aikas ruokkii!!
     
  15. rrauta

    rrauta 3rd gear

    on kyllä niin päätön ajatus, ettei taida kellään olla tietoo... oikeesti. :rotfl:
     
  16. jylppy

    jylppy Gearhead

    Mimmostas annostusta käytit? oon tuota suunnitellu omaankin kotteroon, mutta en oo vielä uskaltanu testata :D
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Sellainen paineenalentaja jossa oli 1------->8 asteikko eikä ole hajuakaan mitä määriä kikkaraan mahtoi mennä mutta 1---4 välillä koko ajan jenkat nousi tasa kaasulla ja 5-----8 ei ollu enää mitään vaikutusta vapariin eli vissiin liiasta ei ole mitään hyötyä tai sitten olisi pitänyt vääntää pumpusta lisää ruokaa?? Täytyy onkia se alentaja ottan eteen ja tsiikata oliko siinä jotain kilomääriä. Turbokoneeseen en uskaltanut kovalla kuormalla koittaa kun veneen vetolaitteessä huusi yks laakeri :rotfl: ja olis voinu käydä pul pul :rotfl: . Kun 5.7DeXteriin väänsi 1500rpm niin kun pullon aukaisi niin kiekat pomppas saman tien yli 2tonnin veto päällä 8) .

    :soosoo: Ja toi pierukaasu on vissiin laitonta autokäytössä täällä pyrokratian paratiisissa, ja voi vaikkapa saada sakkoja ja lisäveroja kun puhdistaa pakokaasuja omatoimisesti :rotfl: .
     
  18. Jos nyt tuota vettä haluaa kiehuttaa ja koittaa sillä tehoa onkia , eikös kannattais johtaa pakoputki heti ahtimen jälkeen tämän vesisäiliön läpi ja käyttää hukkalämpö hyväksi? Siinä vaiheessa kun turbo helottaa vaaleanpunaisena niin alkaa kyllä vesikin höyryämään :lol:

    Jotkut ovat aikanaan kehuneet säästäneensä bensamoottorisessakin autossa vesisumutuksella... tiiä sit näitä teorioita :rotfl:
     
  19. DX

    DX Double Gearhead

    Asiasta viidenteen, eikös TM:ssä ollu n.vuosi sitten joku jutska BMW:n kehittämästä höyrykoneesta joka käyttää bensakoneen pakokaasun hukkalämpöä hyväkseen, siis sitä mikä katilta jää. Siinä vesi lämpes 500 asteeseen jolla pyöritettiin kampuran jatkeeksi kytkettyä höyrymoottoria. Se Tuotti jotain 15 kW lisätehoa. :eek:

    Ja vielä propaanista senverran että taidan lainata mökiltä pottua. :rotfl:

    Se vesihöyry tarvis varmaan saada aika kuumaksi tossa turbonpyöritys vehkeesä jotta siinä olis energiaa tarpeeks ja jotta vois käyttää pientä suutinta ettei kone hukkuisi. Ajatellaan esim. imuria niin se on jotain 1.5 kW että se saadaan pyörimään 30000rpm
     
  20. jublomb

    jublomb 1st gear


    Ootkos koskaan kuullu,että niitä saa semmosia remmillä pyöritettäviäkin ahtimia,niissä ei oo sitä "turboviivettä"...

    Katteleppa vaikka Lehtimäen kilpurista kuvia,siinä on aika hyvä esimerkki,ei tartte mitään höyryvoimalaa kuljetella mukana,ja potkua on ihan "kohtalaisesti" silti.

    Nii,ja jos sä turbon imupuolelle meinaat höyryä ruutata,ni mietippä mihin,ja missä olomuodossa se siitä jatkaa matkaansa,jahka tiivistyy pitkin ahtoputkia/painepesän seiniä.
     

Kerro tästä muillekin!