Turvakaariputket

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja TO79, 26.10.2015.

  1. TO79

    TO79 1st gear

    Tarkoituksena olis rakentaa -56 chevyyn 8 pisteen turvakaaret. Tuo putkikoko mikä fyyran sääntökirjassa on 45mmx3mm on vaan todella vaikeeta suomesta löytää mistään. Ruotsissa olis kyllä tuotakin kokoa tarjolla. Oisko kellään hyviä ehdotuksia mistä kaarivärkkiä löytäis? Ruotsista nyt ei viittis kolmea salkoa ruveta tilaamaan, tulee liikaa rahtia noin vähälle määrälle :odroll:
     
  2. Ade62

    Ade62 Gearhead

    Kysele Nurmijärven Energiaporaus / Raitamäki.
    Sieltä voisi löytyä sopivaa putkea.
     
  3. GBS

    GBS 3rd gear

    Sarlin racing
    Sieltä on ainakin saanut monenmoista putkea.
    Viimeksi CrMo:ta otettiin.
     
  4. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    8-pisteen? Eiks se ole silloin jo kehikko ja putkikoko on toinen, vissiin 42x3? Hydrauliikan johdinputki käy vaikka siinä on nimellinen seinämävahvuus sama 3mm.
     
  5. MRvinopenkki

    MRvinopenkki 1st gear

    FIA kaaret, ralliin, radalle jne. On pää-asiassa, pääkaari 45mm x 2,5mm saumatonta ja muut 38mm x 2,5mm.

    Vain poikkileikkaukseltaan ympyrämäiset putket ovat sallittuja. Materiaalivaatimukset ovat:
    Materiaali Minimi veto/murtolujuus Minimimitat Käyttökohde
    Kylmävedetty,
    saumaton puhdas
    hiiliteräs, hiilen
    enimmäismäärä
    0.3 %
    350 N/mm2 45 x 2.5 (1.75” x 0.095”)
    tai
    50 x 2.0 (2.0” x 0.083”)
    Pääkaari ja sivukaaret
    38 x 2.5 (1.5” x 0.095”)
    tai
    40 x 2.0 (1.6” x 0.083”)
    Puolisivukaaret ja kehikkorakenteen
    muut osat (ellei aiemmissa
    kohdissa ole toisin määritelty)
     
  6. raaseriruiseri

    raaseriruiseri 2nd gear

    Olenpa merkillepannut jossain lippispäänuorten tuuninkiautokokoontumisessa yhdessä Tojotassa komiot turvakaaret, jotka lähemmässä tarkastelussa osoittautuivat muovisesta viemäriputkesta kootuiksi. Painosäästö ainakin lienee huomattava! :rotfl:
     
  7. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Niin ralliin varmaan käyvät, mutta eivät kiihdyttelyyn.
     
  8. valpas

    valpas Gearhead

    Tuo 350N/mm2 Tarkoittaa Murtorajaa. AKK:n sääntökirjan mukaan. (hyvä, kun on määritelty, kumpaa rajaa tarkoitetaan).
    Myötöraja on sitten jonkin verran alempi.
    Kun hankkii ainesta, niin kannattaa itsensä vuoksi vertailla mös murtovenymää, ja iskusitkeyttä eri lämpötiloissa. Jos on vaihtoehtoisia aineksia. Varsinkin, jos kylmissä oloissa harrastaa.
    Murtovenymä määrää sitten min. taivutussäteen, ettei murru taivutettaessa. Mitä lujempi tavara, sitä pienempi murtovenymä.
    Taivutuksessa käytetään monesti melkein kaikki venymisvara, eikä aineesta löydy enää sitä venymiskykyä/muodonmuutoskykyä (ilman murtumista), jos tulee aikaisemmin muovattuun (plastisoituneeseen) kohtaan muodonmuutos. Murtuu aikaisemmin, koska alkuperäistä murtovenymää ei ole enää käytettävissä.
    Tuossa on yksi syy, miksi autojen koreissa nykyisin käytettäviä suurlujuusteräksiä ei saa oikoa. Niissä on murtovenymä jopa vain 5%, kun pehmosilla koripelleillä se on noin 50%.
    Noilla ohutseinämäisillä putkilla on suurempi lommahdusvaara, kuin paksuseinämäisillä. Lommahdus ei riipu aineen lujuudesta.
    Lommahdusvaarallisissa kohdissa sallisin jonkun tarkoitukseen sopivan vaahdon käyttämistä putken sisällä?
     

Kerro tästä muillekin!