Turvakehikon rakentamisesta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja jpe, 14.4.2023.

  1. jpe

    jpe 3rd gear

    Pitäisi rakentaa 8,5sek turvakehikkoa ja yrittänyt tavata Fhra sääntöjä tuon osalta. Pari kysymystä heräsi kun näitä ei aikaisemmin ole tullut tehtyä.

    Sääntöjen kohdassa 23.10.6 Pään suojukset sanotaan
    "Pehmustettu turvakaari tai kehikko on oltava enintään 100 mm (4")
    etäisyydellä kuljettajan kypärästä. Istuimessa oleva vahvistettu niskatuki sallittu."

    Omassa autossa pääkaari olisi tulossa selkeästi em ohjeistusta kauemmaksi kuljettajan penkin yläosasta. Penkki on 'sivuläppämallinen' hyväksytty kilpaistuin. Eli pitääkö pääkaari vaan tuoda min 100mm etäisyydelle penkin päätuesta, vai katsotaanko että tuollaisen kilpapenkin päätuki on riittävä, eikä sen tarvitse olla alle 4 tuuman päässä pääkaaresta? Auton B pilarit tosiaan aika takana, eikä ylety enää polkimiin jos penkin tuo noin lähelle pilarin kohdassa olevaa kaarta.

    Toinen lähinnä varmistus penkin kiinnitykseen. Säännöt kohta 23.6.2:

    "Kuljettajan penkin tulee olla alta ja takaa tuettu runkoon
    tai kehikon poikittaisputkiin. Penkit tulee kiinnittää pohjastaan neljällä ja takaa yhdellä pultilla
    (aluslevyt ja mutterit) poikittaisputkiin siten, että kaikki pultit kiinnittyvät runkoon tai
    poikittaistukiin, paitsi kuten mainittu SFI vaatimuksissa."

    Eli koska tuo em mainittu kilpaistuin on kiinnitettävä myös takaa, mutta tuo pääkaari kun on kohtuu kaukana penkistä, niin miten tuo takakiinnitys olisi hyvä toteuttaa? Joku lisälenkki tai putken pätkä pääkaaren poikkiputkesta kohti penkkiä ja päähän levy, josta pulttikiinnitys penkkiin?
     

Kerro tästä muillekin!