Tuulilasi halki, katsuri riemastuu?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Over the hill, 1.2.2022.

  1. Over the hill

    Over the hill 1st gear

    Herättelin enimmäkseen kesäkäytössä olevaa autoa katsastusta varten. Tuulilasin alareunassa on ollut muutaman vuoden n. 5 cm pystysärö. Koelenkin aikana särö eteni puoleen väliin tuulilasia edelleen pystysuunnassa.
    Muistelen pykälien muuttuneen joku vuosi sitten tiukemmiksi näiltä osin. Mikä mahtaa olla hra katsastajan suhtautuminen asiaan? Vaihtoon tietenkin, mikä on muutenkin järkevää, mutta ajokiellollakin on jo peloteltu.
     
  2. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Riippuu paljon katsurista miten tulkkaa näitä uudempia säädöksiä, mutta jos menee jo puolessavälissä lasia niin en usko sitä katsovan enää sormien läpi.
     
  3. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    tulee korkeintaan otteeseen korjauskehoitus yksittäisestä halkeimesta, pitää olla kirveellä muokattu paskas et ajokiellon saa...
     
  4. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Halkeama lasissa näkökentässä on itsellä johtanut kahteen hylättyyn katsastuksessa muutaman vuoden sisään. -06 henkilöauto ja -01 kevytkuorkki.
     
  5. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

  6. kippis

    kippis Gearhead

  7. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

  8. -71 MoPar

    -71 MoPar 3rd gear

    Toi tuulilasin halkeama hylky on myös siitä kiinni onko liima vai tiivistelasi . Nykyisissä autoissa missä lasi on liimattu se katsotaan kantavaksirakenteeksi ja hylky tulee aika pienestäkin vauriosta , sen sijaan tiivisteellä oleva saa olla pieni halkeama kunhan ei ole kuljettajaa häiritsevässä kohtaa.
     
  9. f34

    f34 Double Gearhead

    Eiköhän katsurit tulkitse tuon aikasemmin linkitetyn arvosteluperusteiden mukaan, oli liima tai tiivisteellä oleva.
    Kyllä siinä jää katsurille jonkin verran tulkinnan varaa, mikä vaarantaa liikenneturvallisuuden ja mikä ei.
     
  10. -71 MoPar

    -71 MoPar 3rd gear

    Mitä sitä täällä arvuuttelemaan kun konttori on sitä varten, jokaisella on oma mielipiteensä jos on harkintaa / tulkintaa. Mutta ainakin Lahdessa on konttorilla sanottu aivan selvästi , että liimattu lasi tukee korinjäykkyyttä , mitä ei tiiviste tee. Ja siksi liimalasi herkempi hylkyyn pienistäkin vaurioista.
    Ja jos haluaa olla varma ettei tule hylkyä , menee ja laitattaa uuden lasin.
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mahtaisko olla kauheasti esim tuossa mun F-150 kotterossa merkitystä kokonaisuuden tukevuuteen? On liimalasi, on halki ja se matkustamo on rungossa alle 10 pultilla. Paljonkohan alustan jäykkyys muuttuu, kun on kiveniskusta lähteneet säröt lasissa?
     
  12. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Samaa yritin perustella, kun C20 oli kynnyskotelot ruosteessa. Mutta kolariturvallisuus....
     
  13. -71 MoPar

    -71 MoPar 3rd gear

    Pitäisikö alusta asiaa tiedustella Trafilta tai eduskunnasta missä lait ja asetukset laaditaan ? Sen enempää minun kuin sinun mielipide tai tulkinta ei vaikuta käsitykseni mukaan katsastusmiehen tai naisen päätökseen lasin vaihdosta tai korjauksesta.
    Ajokieltoa ei todennäköisesti tule ellei todella pahasti näkökentässä vauriot, mutta korjauskehoitus on käytännössä ehdollinen ajonesto , jos poliisi pysäyttää tienpäällä ja otteessa korjausmääräys mitä ei ole noudatettu niin voi ottaa kilvet pois ja toimittaa katsastuskonttorille mistä ne saa kun auto on laitettu kuntoon.
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Trafi ei laadi lakeja lainkaan. Hullunkurisia julkaisuja kuitenkin. Tuskin on yhdessäkään laissa määritelty tuulilasin halkeaman mittaa. Joku katsastajan opas saattaa olla olemassa, mutta se on säännöstö. Ei laki.

    Mutta nuo eivät olleet mun edellisen kirjoituksen pointti. Rungollisessa autossa saa korin ruostevaurioita korjata hieman laajemmalla materiaalivalikoimalla kuin itsekantavassa korissa. Sikäli jonkin ikkunan liimalla kiinni oleminen tai olemattomuus sääntönä on olennaisesti eri itsekantavan ja rungollisen ajoneuvon kanssa. Jos tulisi ongelmaksi, mä varmaan kokeilisin asiaa jossakin instanssissa valituksella. Siis jos saa laikata hytistä katon ilman vahvistuksia, koska runko, niin mitäpä se lasin halkeama sitten merkitsee?

    Yhtään kertaa ei ole lähteneet mun autosta tai moottoripyörästä kilvet. Ei koskaan. Kuitenkin viides vuosikymmen menossa näiden kanssa. Vioista tuli sakot edellisen kerran 70-luvulla ja sekin oli laina-auto. Enkä ole ehdoin tahdoin ajanut uusilla vehkeillä. Nyt romukokoelman keski-ikä on taas yli 30 vuotta, vaikka hävitin pari vuotta sitten yhden 70-lukulaisen pois.

    En pidä todennäköisenä kävelyä ikkunalasin halkeman takia. En yleensä edes korjaa sellaisia vikoja, joita ”katsastusmies listaa korjausmääräyksellä, koska vaimollaan on ne päivät”.
     
  15. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Tuulilasin halkeaman mittaa ei ole määritelty, mutta ruostevaurioiden kokoa kyllä:
    "pienialaisella yksittäisellä ruostevauriolla tarkoitetaan puhkisyö-
    pymää, joka on kooltaan enintään rengasraudan kärjen kokoinen"

    Jännä että mittaamiseen käytetään rengasrautaa, se siitä metrijärjestelmästä. Kait sen lasin halkeamankin voisi jotenkin mitata rengasrautaa käyttämällä...
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Sarjassamme hullunkurisia Trafin julkaisuja…
     
  17. Akit

    Akit 2nd gear

    Taannoin kävin katsastamassa Jeepin CJ7 ilman tuulilasia kaikki muuten Ok mutta lasinpyyhkijät puuttui. Hylky tuli. Tämäkin näitä hölmöjä pykäliä. Tuulilas ei ole pakollinen, mut pyyhkijät on. :rolleyes:
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Se parhain Wheeler Dealers meksu Edd rakensi jotakin ropposta joka kävi etuarviolla asiantuntijalla, meniskö leimaan. "Ota tuulilasi pois, niin ei tarvitse rakentaa pyyhintä".

    Tenu-Dartin syysleimalla otin nopeusindikaattorina toimivan fillarin mittarin pois telineestä jättäen sen kojelaudan päälle. Autohan meni katsastuksesta läpi. Huonosti toimivan alkuperäismittarin päällä on tarra "Tämä ei ole nopeusmittari 06/20 alkaen". Pykäliä ja pykälien välistä pujottelijoita, sano!
     
  19. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    En tiedä F150:stä mutta monessa uudemmassa autossa apukuskin turvatyynyn tarkoitus on ampua kojelaudan päältä ylöspäin ja kimmota tuulilasista taaksepäin, eli lasin pitää kestää melkoinen voima sisältä päin.
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei ole tässä vuosikerrassa ilmatyynyjä. Turvavyön kiristys tapahtuu avaamalla ovi
     

Kerro tästä muillekin!