Tuulilasin teettäminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja zilu, 7.2.2006.

  1. zilu

    zilu Gearhead

    Missäs saisi teetettyä tuulilasin karkaistusta lasista?
    Lasiin tulee 4 reikää, joten laminoitu ei käy, halkeaa kuulemma reikien kohdista. Kuttilassa ei onnistu, kun lasi ei ole suora.
     
  2. Raider

    Raider 1st gear

    Tämä on ihan vaan heitto :odroll: , mutta kannattaisiko lähteä jälijittämään firmoja, jotka tekee jääkiekkokaukaloihin "pleksejä".

    Ainakin minun tietääkseni nuo "pleksit" voivat olla myös karkaistua lasia. Tai ainakin kotipaikkakunnan jäähallissa ovat. Pian hallin rakentamisen jälkeen menivät kaikki "tuhannen sirpaleiksi" kun oli joko jännitteitä lasissa tai mennyt karkaisu vähän pieleen. Pieni mailan kopaus riitti ja jää täynnä sirpaleita jumalattoman pamauksen saattelemana...
     
  3. Nova400

    Nova400 Gearhead

    En haluaisi lannistaa, mutta kalliiksi voi tulla, varsinkin mikäli lasi ei ole tasaisesti kaareva. Meillä on firmassa koneet, joilla tuo onnistuisi kyllä tehdä, mutta hintaakin kertyisi aikalailla. Ensin pitäisi valmistaa muotti karkaisevalle taivutuskoneelle, leikata, hioa ja porata lasi ja sitten taivuttaa ja karkaista se. Työkaveri veikkasi, että tuollaiselle yksittäiskappaleelle voisi tulla helposti 10 isoa mummoa hintaa.Eriasia on, jos jostain löytyisi muotti karkaisukoneelle valmiiksi ja kaveri jossain autolasitehtaassa töissä.

    Tilanne muuttuu reilusti, mikäli lasi on vain vähän kaareva ja sylinterimäisesti taivutettu, eli taivutukset eivät jyrkkene päitä kohti ja taivutus on vain yhteen suuntaan. Siinä tapauksessa ei tarvita muottikonetta lasin tekemiseen, vaan pärjätään taivuttavalla telakoneella ja hätätapauksessa pieniä taivutuksia voi yrittää tehdä myös tasokarkaisukoneella, kun säätää karkaisupaineet hieman poskelleen. Tällaiselle lasille ei välttämättä tule kovin älytöntä hintaa, kunhan joku vaan suostuu tekemään. Hankaluus tässäkin on, että yksittäislasi ei välttämättä kiinnosta isoja firmoja, joilla on koneet lasin tekemiseen. Ehkä jonkun lasiliikkeen kautta saisi ujutettua jonkun suuremman tilauksen sekaan.

    Laminoitukin luultavasti tuossa kestäisi, kun kiinnitykset tekee hyvin (ei metallia koskemaan lasia) ja reunatyö myös reiässä on hyvä (särmät hiottu, jolloin ei jää liikaa jännityshuippuja). Ainakin hintaerolla kannattaisi kokeilla ensin porata laminoitua, kuplan vakiotuulilaseja kai saa kohtuuhintaan?
     
  4. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Yksi vaihtoehto olisi tietenkin Polykarbonaatti.
     
  5. 88 cid

    88 cid 1st gear

    Saako tuulilasi olla enään karkaistua lasia? On varmaan kusinen fiilis kun tuulilasiin osuu jotain ja se räjähtää esim. moottoritie nopeudessa silmille. Voi olla silmät lasia täynnä. :eek: :eek:
     
  6. zilu

    zilu Gearhead

    eikös se saa olla -81 ja vanhemmat?
     
  7. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Anteeksi uteliaisuuteni. Miksi haluat tuulilasiin 4 reikää? :eek:


    Konekiväärin ampuma-aukot vai?
     
  8. zilu

    zilu Gearhead

  9. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Ahaa.

    Voisiko ajatella että ne reijät olisi kehyksessä, jolloin esim. Kuttila pystyy tekemään mallin mukaisen lasin.

    Joku ohut alumiinikehys siis itse lasin ympärille?
     
  10. zilu

    zilu Gearhead

    Kehys on käynyt mielessä, katsotaan..
     
  11. JanneK

    JanneK 3rd gear

    Kehyksellisiä on ainakin 30-luvun amerikkalaisten avattavat tuulilasit.
     
  12. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Joo, voi tulla sitten hieman lasittunut katse. :eek:

    Eikö laminoituun lasiin muka saisi reikiä aikaiseksi? Varovasti jos sulattaisi tai poraisi, ja siitä sitten taas erittäin varovasti hioisi sopivan kokoiseksi..? Tai en tiiä... Suosittelen kuitenkin varmuuden vuoksi kehystä.
     
  13. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Kerran katselin ohjetta kun madallettiin kotikonstein tuulilasia hiekkapuhaltamalla. Reilu maskeeraus ja paljon aikaa puhaltamiseen oli ohjeena. Kaipa sillä saa reikiäkin...
     
  14. laiska`s custom

    laiska`s custom 1st gear

    löytyyhän sitä poranterät lasiin ja meneehän se puhalluskin läpi 8)
     
  15. zilu

    zilu Gearhead

    Juu, kyllä poraajia löytyy, mutta väittävät että alkaa halkeamaan helposti reikien kohdalta kun on käytössä.
    Taodan tehdä sellaisen metallikehyksen johon hitsaan mutterit kiinni, ja sen jälkeen liimaan lasin kehykseen.
     
  16. vespa68

    vespa68 Gearhead

    Entäs jos teet sellaiset (Esim. rosteri)klipsit jotka liimaat sitten riittävän jykevällä sikaliimalla noiden kiinnikkeiden kohdalle ja niissä klipseissä on sitten kierteet sopiville ruuveille.
     

Kerro tästä muillekin!