Tuumakoon pyöränmutterihylsyä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja JJHa, 2.10.2019.

  1. JJHa

    JJHa Gearhead

    Koettanut hakea 13/16" ohutseinäistä muovipinnoitettua/vast pitkää hylsyä 1/2" karalla. Us-Parts myy kyllä koko sarjaa mutta..
    Mistähän löytyisi, Motonet/Biltema/IKH jo katsottu.
    Ja käsikäyttöön, ei pulttipyssylle.
    Kiitos!
     
  2. Onko kyseessä niin tiukat reiät vanteessa, että tavallinen hylsy ei sovi. Yksi tapa ratkaista ongelma on sorvata tavallinen hylsy hiukan ohuemmaksi.
     
  3. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ootko kokeillu onko 21mm liian väljä? toi 13/16 on noin 20.64mm, eli ei kovin kaukana.
     
    Pertti K tykkää tästä.
  4. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Yleensä yli 1/2 tuuman toimii millikoot ihan ok
     
    xarper ja Pertti K tykkäävät tästä.
  5. B-66

    B-66 Gearhead

  6. JJHa

    JJHa Gearhead

    Jep, 21mm on vaihtoehto mutta periaatteen vuoksi haluaisin juuri sopivan. "Tavallinen" tuumakoon hylsy on hieman lyhyt, vähän sähköteippiä ympärillä suojaa tietty vannetta. Joskus myös sorvannut hylsyjä mutta en nyt haluaisi tehdä mitään virityksiä kun vanteet ovat vielä virheettömät. American Racing VN501 on mallillaan sellainen että mutteri jää aika syvälle ja metalli metallia vasten naarmuttaa mustaksi käsitellyn/maalatun vanteen osan herkästi. Siksi tuo muovipinnoitettu hylsy olisi paras.
     
  7. Mopar

    Mopar Gearhead

    Jos tuohon pitkään vetäsee kutistesukan päälle. Miten lie sukka kestää kulutusta
     
  8. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Tuumakoossa jos sattuu oleen toleranssit maksimissa niin voi olla samoissa kun 21 hylsyt.
     
  9. Lasse@

    Lasse@ 3rd gear

    Löytyy monilta työkalumerkeiltä esim stahlwille / gedore / koken, hieman edullisempia ks-tools, teng-tools, 12 ja 6 kulmaista.
     
  10. JJHa

    JJHa Gearhead

    No niin, tehty empiiristä testausta; Motonetin tarjoamissa Bahcon ja MTX:n millikoon aluvannehylsyissä oli ihan riittävän pieni toleranssi ainakin Pontiacin rallivanteiden alkuperäisille muttereille kuten myös aluvanteiden tarvikemuttereille. Ongelmaksi tuli hylsyjen paksu nailonkuori joka estää hylsyn painamisen pohjaan liian tiukkaan vanteen reikään.
    Joten pitkä normihylsy nailonsukalla voisi olla hyvä ja toimiva.
     
  11. xarper

    xarper Gearhead

    Juuriki näin, 14 ja 9/16 voi vielä olla toinen vähän tiukka mut yleensä menee jo ristiin ja isommat ihan järestään.
     
  12. Hai

    Hai Double Gearhead

    Sopii niistätä pienemmistäkin ristiin.

    9/32 = 7,1mm, kelpaa 7 millisestä molemmin päin
    5/16=7,9mm, menee 8 millisestä molemmin päin
    3/8=9,5mm, joskus tälle kelpaa 10mm avain, vähän väljä, tai nylpätty 10mm aukea 3/8lla.
    7/16=11,1mm, menee 11 millisellä molemmin päin
    1/2=12,7mm menee usein 13mm avaimella, ja joskus 1/2 avain on hyvä kuluneelle 13mm kannalle.
    9/16=14,3mm, toimii joskus 14mm avaimella ristiin, 14mm avain hyvä kuluneelle 9/16 kannalle
    5/8=15,9mm, toimii 16mm kanssa ristiin
    11/16=17,5mm, menee yleensä 18mm kanssa ristiin
    3/4=19,05mm, menee 19mm kanssa ristiin.
     
  13. hantta

    hantta Double Gearhead

    Parikymmentä vuotta tuumaisten kanssa työkseni roplanneena sanoisin, että kaikki muu käy, mutta 3/8 ei kymppi sitten millään, ellei ole aivan löysässä ;)
     
    xarper tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!