Tyhjäkäynnin hakua viritysnokalla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja manun, 12.7.2020.

  1. manun

    manun Gearhead

    Nyt pyöritelly tuota konetta tuossa ja tyhjää käy kohtuuvella mutta mieluiten kaasuläpät vähä raollaan vielä. Kun seosruuveja pienentää niin että enää puol kierrosta auki ja kaasuläpät vähä auki niin käy parhaiten mutta vähä aaltoilee. Kaasuläpät kun ruuvaa kiinni niin sammuu. Siitä kun alkaa seos ruuveja aukasemmaan että pysys käynnissä niin käynti huononee taas ja pyörii hajuaistin perusteella pirun rikkaalla. Mikä neuvoksi. Sbc nokka on 222/222 296/296 vakuumi holley 750.kiekkamittaria ei vielä oo ja ennakko on 20 tuntumassa tyhjäkäynnillä. Alipaine ei käytössä. Alipaineet kaasarin alalähöstä mitattuna tyhjäkäynnillä 18-22 mitä ikinä tuo asteikko tarkoittaakaan.
     
  2. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kuinka paljon niitä läppiä pitää avata että käy? Siis pitääkö niitä avata mielestäsi liikaa vai mikä on ongelma?
     
  3. manun

    manun Gearhead

    Ei kait siinä muuta mutta isot pojat kertoo että läpät pitäs olla kiinni tyhjäkäynnillä.
     
  4. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Pakkohan ne läpät on olla vähä raollaan, eihän motti saa muuten ilmaa, ja tukehtuu. Voit myös avata kaasarin pohjasta hitusen toisioläppiä, jos tuntuu että joutuu avaamaan liikaa ensiöpuolta. Tyhjäkäynnin alipaine ainakin sulla hyvä.
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mulla ei ole vuosikymmeniin ollut tommosta kaasaria, mut eikös tommosen ensiöissä ole läppien tienoilla reikiä siten, että alimmasta tulee tyhjäkäyntibensan seos, sitten yläpuolella on semmonen pystysuoran viillon muotoinen siirtymäpiirin aukko ja sen päitäisi mieluusti jäädä osin läpän yläpuolelle kun kaasari on "läpät kiinni" eli tyhjäkäyntiasennossa? Mut onhan sille läppäaxelille ruuvi just siksi, että siitä saa läpät sopivasti auki. Sopivaan käyntiin tulee säätää sekä läppien asento että seosruvit. Eikä ne läpät kuulu olla "tiiviisti kiinni" vaan pikkuisen raollaan.
     
  6. manun

    manun Gearhead

    Oon arvellu että ne pitäs olla kokonaan kiinni, että tyhjäjäynti piiri toinii oikein. Pittää hommta vielä kiekkamittari. Pääseekö ruommosella nokalla edes alle tonniin
     
  7. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Koita siirtymä vaiheen aukkoa näkyviin sen verran että on neliön mallinen.
     
  8. manun

    manun Gearhead

    Miten paljo pakoputki vaikuttaa käyntiin, nyt on paikallaan semmoset leikellyt peltisarjat joissa pari putkee toisella puolella vaan parikymmentä senttiä pitkät. Näkkyy melkein yhtäjaksosta tulta kierroksilla putken päästä. Ei pauka eikä ryskä.voi sannoo että jakajalla melkein yks asento millä lähtee herkästi tulille. Siinä oon antanu olla kun käynti huononee suuntaan tai toiseen jos liikuttaA
     
  9. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    [​IMG]
     
    Pietsi tykkää tästä.
  10. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Teeppä ne sarjat ja putket valmiiksi ensin.

    Sitten ennakkoakin on hyvä olla tutkittu ihan ajoituslampulla, tuosta kuvauksesta päätellen "vain yksi asento missä käynnistyy" kuulostaa siltä että sitä käännellään summanmutikassa korvakuulolta.
     
  11. manun

    manun Gearhead

    Pittää tehä putkee, oon lampulla kahtonu mutta pittää saaha jatkoo tuohon ennakon asteikkoon kun loppuu 12.kiihytyspumpun sääjin, oli ihan persiillään.,kahtoo onko vaikutusta.
     
  12. fmila

    fmila Gearhead

    Jos et tuosta ylläolevasta asennosta saa tolkkua seosruuvien säätöön, niin saat "ilmaa" lisättyä toisio puolen läppien säätö ruuvista. Se ruuvi löytyy läppärungon alapuolelta. Molempien läppien tulisi olla auki suunnilleen yhtä paljon. Silloin pitäisi seosruuvienkin vaikutus olla hyvä. Yleensä "virinokat" tykkää sytytysennakoista ja sen vuoksi jakajan keskipakosäätöä joutuu "kaventamaan", jotta tyhjäkäynnille saadaan riittävästi ennakkoa, mutta kokonaisennakko ei mene kierroksilla liian suureksi. Ilman ajoitusmerkkejä tai ajoitusteippiä värinanvaimentimessa ei homma oikein onnistu, menee arvaamiseksi. Juu, tee ne putket ensin valmiiksi asti. Varsinkin virinokalla seokset muuttuu paljon jos ei putkia vaimentimineen paikoillaan. Joudut aloittamaan säätämisen uudelleen kun putket kunnossa ja paikoillaan.

    t. AM
     
  13. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    Ja ne ruuvit jos on kaksi niin ensiö läppiä siitä kun ottaa kiinni noin 3/4 kierrosta ja taka ruuvi ku ottaa kiinni niin 1/2 kierrosta. Sitten säädät sytyn ja seosruuveja. Jos pitää tyhjää pienentää niin ensiö ruuvia pienemmälle jos isontaa niin toisio ruuvia kiristää. Jos 2 seosruuvia avaa alkuun 1,5 kierrosta jos 4 niin avaa alkuun 3/4 kierrosta. Siitä sitten säätämään mieleisekseen.
     
    fmila tykkää tästä.
  14. manun

    manun Gearhead

    Hyviä neuvoja satelee, koneita oon rassannu mutta ei tämä säätö helppoa oo alkuun. Ilmottelen kun pääsen kokeilemmaan.
     
  15. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    Ja ihan aluksi säädä bensanpinnat ja katso ettei tulvi.
     
  16. Cam69

    Cam69 2nd gear

    Mulla oli vastaava ongelma vuosikymmeniä sitten (yli) kovalla nokalla.
    Kaasarina 650 DP, porasin ensiöläppiin jotku 4 -5 mm reiät niin sai säädettyä käymään tyhjäkäyntiä. En edes keksinyt tätä itse, vaan jossain american opuksessa näin ohjeistettiin.
    Omalla vastuulla...;)
     
    xarper tykkää tästä.
  17. f34

    f34 Double Gearhead

    Mitä varten kaasareissa on läppien tyhjäkäyntiruuvit, jos niillä ei säädetä läppien asentoa ja täten ilman saantia. Ja poraillaan reikiä? Sano niille isoille pojille, että koittakaas hengittää suu kiinni ja nenä puristettuna.
     
    Muokattu: 13.7.2020
    Sierra ja Volvo_5.7 tykkäävät tästä.
  18. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Jos liikaa näkyy siirtopiiriä niin saattaa olla, että kone saa sieltä liikaa bensaa tyhjäkäynnillä ja siitä syystä tyhjäkäyntiseosten säätö ei onnistu. Muuta haittaa ei luullakseni tuosta ole.
     
  19. xarper

    xarper Gearhead

    Koska se ei todellakaan ole aina noin yksinkertasta.
     
  20. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Läppiä "runkataan" ajossa auki - kiinni ja akselissakin on pakko olla välystä, silloin on vaara että ennen pitkää paikat kuluu ja läpän ja kurkun rako muuttuu. Silloin muuttuu myös käynti. Kun tekee tyhjäkäynnille oman kiinteän reiän / reiät, silloin muuttujia ei ole.

    Oma auto on ruisku mutta aivan sama juttu siinäkin. Läppäakselilla on ruuvi mutta se on vain Stop- ruuvi, muuta sillä ei tehdä. Tehtaalla tyhjäkäynnille on porattu 4,3 mm reikä joka ohittaa läpät ja tyhjäkäyntimoottorin ( IAC ). Virittelyn jälkeen vaan porasin reikää isommaksi, jotkin ihmiset poraavat läppiin reikiä, tarpeeton teko sekin. Lisäksi pitää muistaa että imusarjaan menee ilmaa myös kampikammion tuuletuksen kautta ( PCV ) ja uudemmissa ruiskuissa lisäksi vielä bensatankin höyryjen imemisen vuoksi ( aina välillä ). Sitten ruiskuissa vielä se että jos menet raottamaan läppiä, läppien asentoanturi TPS menee sekaisin ja antaa tietsikalle väärän jännitearvon, sitten joudut anturinkin säätämään uuteen asentoon ( ei ole säädettävä uudemmissa sekään tehtaan jäljiltä ).
     

Kerro tästä muillekin!