Tyhjäkäynti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja GM1986, 14.9.2021.

  1. GM1986

    GM1986 1st gear

    Onko 8pisteruiskussa mahdollisuutta säätää tyhjäkäyntiä?
     
  2. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    miksi pitäisi säätää
     
  3. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    on
     
  4. GM1986

    GM1986 1st gear

    No käy turhan isoilla kierroksilla ja kun antaa kierroksia niin kovin hitaasti laskee kierrokset alas. Kyseessä 86 camaro
     
  5. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    Jos on aikaisemmin toiminut ok. Niin ei tyhjäkäynnin säätäminen ehkä korjaa tuota. Kuulostaa ennemmin vialta ? (anturi?)
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Takkuava IAC osaa tehdä tuon itsekseenkin. Ottaa irti ja kokeilee liikkuuko kara helposti. Jos on "karstainen", jarrukliineriä pohjiksi ja puhtaalle CRC:tä päälle. Ja saattaa taas toimia.
     
  7. GM1986

    GM1986 1st gear

    Ok,täytyypä tänään tutkia tuo IAC
     
  8. fenix

    fenix 2nd gear

    Lisäksi pari helppoa tarkistuskohdetta on katsoa että läppärungon palautusjousi sulkee läpät napakasti ja vaijeri ei kanita.

    Ja että läpät ja niiden ympäristö on puhdas karstasta.
     
  9. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kannattaa tarkistaa ensin alipainevuodot...jos se vuotaa, niin tyhjäkäynti on korkea.

    Sitten läppärungon ja IAC:n, sekä kanavien pesu mieluiten KAASUTTIMEN PUHDISTUS SPRAYLLA, ei Brake Cleaner:lla, se on liian kuivaa ja pilaa helposti IAC:n.

    Lopuksi IAC-nollaus ja TPS-anturin asennon tarkistus ja jos pielessä tai säätöruuvia on pyöritelty, niin anturin säätäminen kohdilleen 0.54V.

    Tuolla on aika perusteellinen ohje.

    https://www.thirdgen.org/forums/tpi/675369-cant-adjust-iac.html
     
    speedy ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  10. GM1986

    GM1986 1st gear

    Onko moottorin lämpötila-anturilla osuutta tyhjäkäyntiin?
     
  11. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    Kyllä, olikohan joissain malleissa 2 anturia ?
     
  12. Yorcci

    Yorcci 3rd gear

    IAC puhdistetaan vain ja ainoastaan "carburettor cleaner":lla tai tuloksena on entinen IAC.

    Edit: SPORT TRUCK olikin jo maininnut asiasta...
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Njaa. Mun Fordin IAC oireili joskus jättämällä ison tyhjäkäynnin päälle. Purkamaton kikkare ei jaksanut liikkua sähköllä oikein mitenkään. Bräkleeniä ja sähkövirralla jumppausta, likainen jarrukliineri ulos ja pikkuisen jollakin monitoimiöljyllä huuhtelua päälle. On se semmoset viis vuotta pelannnut sen jälkeen.

    Ei ole kaasuttimettomassa talossa oikein hyllyssä sijaa kaasuttimen puhdistusaineille. Kukin kerää itselleen semmoisen kirjaston spraytölkkejä kuin ansaitsee.

    Tommosessa IAC venttiilissä näkyi metallinen kara metallisessa pesässä, vähän akselia ja joku jousen näköinen. Ykskään niistä ei liukene hiilivetyliuottimeen. Mut jos on joku kuminen kikkare ja kumi tuntematonta, niin voihan siinä käydä reaktio. Toisaalta jarruissa on kumiosia ja siellä sitä Bräkleeniä vasta käytetään.
     
  14. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niinpä, sitä kliineriä tullu laitettua vähän kaikkeen. Kankaassa olevia rasvatahrojakin saanu aillä onnistuneesti pois. Oikeestaan kaikki mikä rasvasta tai vastaavasta paskasta on milloin missäkin juminu. Lentomuurahaisten onkaloonkin joskus työntäny. Toimii siinäkin ilmeisesti kun koehenkilöt maan pinnalla meni siitä käppyrään ja lopetti liikkumisen.

    Niissä jossain purkeissa valmistajasta riippuen lukee että ”voi vahingoittaa herkkiä muovi ja kumiosia” tai sitten joussain lukee joissain että soveltuu niillekin ilman komplikaatioita. Tossa linkissä on tietoa erosta brake ja carburator cleanerin välillä. Toi kumikäsine testi on oikeestaan hyvä. Sen olen huamannu omissa touhuissakinn. Nitriilikäsineet joita on tallissa esmes sikaflex ym hommia varten että edes ne kädet säilys valkoisena niin tinneri sulattaa jonkun ajan päästä ne nitriilit hauraiksi. Vaan sillä lähtee pois jos menee väärään paikkaan. Hajoo nääs käsiin. Ehkä sitä sprayta voi testata ennenkuin laittaa ehkä kalliiseen tai vaikeasti hankittavaan komponenttiin niillä hanskoilla.

    https://pj1.com/blog/brake-cleaner-and-carburetor-cleaner/

    Paitti että ne nitriilit kestää braken muttei carb cleanerin noitten linkin mukaan.
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kemikaalitestit osaa toisinaan olla vaikeita. On tullut jokunen suoritettua. 10 päivän std sykli ei välttämättä paljasta haurastumisia. Tai muita oireita.

    Heti kun valkosista ledeistä alkoi tulla tehoversioita, liki 20v sitten, ruvettiin tekemään ammattivalaisinta niistä. Valmista tuli ja tuotteista alkoi tulla valmiita alle vuoden käytössä oltuaan. Melkein kaikki alkupään tuotanto tuli remonttiin takuun piikkiin.

    Omassa testissä ei saatu vastaavaa aikaiseksi, kun ei ymmärretty vikaantumismekanismia kokonaisuutena.

    Mutkien kautta Lumiledin labrassa saatiin viimein liimojen sisältämistä aineista syy-yhteys hajoamisiin. Liima vaihtui, ongelma poistui. Mutta ei siis saatu testillä ongelmaa esille.

    Sen sijaan kun IAC sai Fordin menemään 80 km/h kaasuun koskematta ja nopeimmin saatava osa oli Rockautossa, niin ei siinä ollut kahta sanaa…
     
  16. GM1986

    GM1986 1st gear

    Mites herkkään tuon IAC:n kara tulis liikkua? Hommasin uuden niin ei tuo ainakaan liiku ollenkaan.
     
  17. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Jos se liikkuu herkästi niin se on rikki...se on käytännössä sähkömoottori jonka kara liikkuu sisään ulos moottorin pyörittämänä, se ei ole solenoidi.
    Karaa ei saa vetää ulos tai painaa sisään väkisin tai se hajoaa :soosoo:
    Jos sitä kartiota tarvitsee saada sisään päin asennettaessa, niin kierrä sitä yksinkertasesti sisään/ulos...jos se pohjaa sinne reikäänsä ja kiristät sen vaan väkisin paikalleen, niin se hajoaa.

    Yleensä ne on kyllä valmiiksi niin sisässä, että ne voi kiertää/ruuvata turvallisesti paikalleen, mutta kannattaa se mitata varmuudeksi mauserilla.

    Nollaus prosessilla uusi IAC optimoidaan sitten kohdilleen, ECM määrittelee sillon sen oikean asennon.
     

Kerro tästä muillekin!