Tyhjäkäyntiseokset edelbrockissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja C-Body Polara, 17.8.2017.

  1. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    Minunki mielestä turhaan haukuttu. Varmoja kaasureita ovat.
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Quadrajet ja tbi miehet niitä vaan haukkuu...
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kaasutinaikoinani, mennyttä aikaa, mulla on ollut useampikin peli, joilla pitkän maantievedon jälkeen tyhjäkäynti hieman ontui ennen kuin rauhoittui. Kuvittelin, että EGR saattoi tuupata hilppasen öljyä koneeseen ja siitä johtuisi. Mutta voihan se olla myös sitä, että, kun noita seoksia ei silloin tullut tutkituksi, että siis kaasutin kuumenee ja keittää bensaa ja se laihentaisi seokset.
     
  4. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Juu nykyään on ihan huippu hyvä juttu nää seosmittarit saa säädettyä ihan justiinsa, kun ennen sitä vaan pistettiin pakoputken värisävyn ja perstuntuman mukaan.

    Varsinkin toi cruise alue neulassa on tosi tarkka kun laittaa just kohdalleen, kun tossa rottelossa oli 71 rikas ja 73 laiha niin tein ite 72 kun ei jaksanu suutinta vaihtaa.
     
    Muokattu: 18.8.2017
  5. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Mulla on sama vaiva edelin kaasarissa, että muuten ok, mutta just tyhjäkäynnin yläpuolella laiha kohta. Kylmäkäynnistykset tosi hankalaa, kun ei ryyppy toiminnassa. Ja säätösarjassa ei muuta kuin sellasia osia joilla toi ainoastaan pahenee. Pitäis vissiin ite tehdä neulat joissa steppi tosi pieni. Ongelma ratkaistu toistaseksi laittamalla pykälää isommat suuttimet. Kaasu pohjassa vähän turhan paksulla, mut liekö mitään haittaa.
     
  6. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    Eikö auttanu jousien vaihto mitään?

    Itekki viime kesänä huomasin, että tosi tarkka säädöistä. Nyt laitoin tuon seosmittarin, enkä tosiaan enää leiki ilman tuota. Kyllä joka jannun kannattas sijoittaa tuohon. Ei oo kovin kalliskaan ja säästää kyllä aikaa.
     
  7. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    Nyt ajelin jotain 40 kilsaa ja ei ainakaan tuona aikana ollu ongelmaa. Liekkö käytön puutetta. Täys kaasulla vetäs jo kympin puolelle afr. Seokset vähä laihemmalle ja seurailla tilannetta.
     
  8. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Sarjan jäykimmät jouset sisässä. Niillä pelaa parhaiten. Silti ei vielä hyvä.
     
  9. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Jos kaikki mahdolliset säädöt on käyty läpi (läppien asento/kiihdytyspumppu/suuttimet/neulat/jouset/sytkäennakko) niin viimeinen vaihtoehto on homata pieniä poran teriä ja alkaa kairaamaan tyhjäkäyntipiirin bensa ja ilmasuuttimiaa/kanavia. Google löytää lisää juttua EDELBROCK IDLE FEED RESTRICTION
    [​IMG]
     
    C-Body Polara tykkää tästä.
  10. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Mulla oli taas noiden vakioiden chevyn 305 kanssa ainoa ongelma tyhjäkäynnin jälkeen siirtymävaihe meni rikkaalle, ratkaisin sen kaasarin ulkopuolisella venttiilillä joka lisäsi huohotuksen sekaan ilmaa jonka otin ilmanputsarille menevästä huohotus letkusta, kaupan päällisenä tämä vielä siivoaa sinne eksyneet öljyt pois etteivät sotke ilmanputsaria.
     
  11. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Lahes dynokaveri oli tilannu customneuloja,( enkysynymistä) ku tiesi ettei noi normineulat toimi kaikissa tapauksissa ja ittellekkin laitettiin sellaset, jotta saatiin sbm säätöihin.
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  12. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Neuloja on vaikka Us-Partsissa hyllytavarana ja löytyy 28 eri kokoa, joita saa ostettua siis pareittain.
    Suuttimia on 16 eri kokoa, joten erilaisia suutin/neula kombinaatioita saa tehtyä 448 kpl.


    Kimmelin laittamasta kuvasta näkyy hyvin nuo kohteet joista siirtymävaihetta voi rikastaa.
    Se sivussa oleva air bleed on hieman suurempi kooltaan kuin samalla kohtaa oleva idle feed restriction, joten sitä IFR:än kokoa voi suurentaa poraamalla suoraan air bleedin läpi.
    Varsin helppo toimenpide siis.
     
  13. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    Tuo kuvasarja oli kyllä hyvä. Kalajoelle ajeltiin n.170km. Rikkaalla pyörii muuten, mutta tyhjäkäynnin yläpuolella hieman laihalla. Kokeilen ensin jäykempiä jousia. Emäntä ei tykänny, ku kiihyttäessä lens kaasun palautin jousi mäkeen. Kaasu hirtti. Ei muuta ku vaoaalle ja tien sivuun. Kick downin jousi tilalle. Kolmos vaihde oli aika tiukassa.
     
  14. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Toihan onkin tosi helppoa säätämistä, ku poraillaan "oikean kokoisella poralla" reikiä helposti säädettävään kaasuttimeen.

    Dynokaveri on säätäny aika paljon V8 jenkkejä lähinnä liiketoimintana vuosia lahes, et vissiin sekin jotain asiasta tietää. Ei paljo poraillu meitsin kaasaria.
     
  15. xarper

    xarper Gearhead

    Itellä on juurikin tuo kuvailtu ongelma, hyvä että siihen on joku ratkasukin. Nimittäin Holley :rotfl:
    Mut pitää kokeilla jos jaksaa/muistaa ennenku ton hollikan laitan, mitään hajua poranterien koosta?
     
  16. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    [​IMG] vaikkapa tämmönen setti kiinasta, terät 0,2-2mm
     
  17. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    1,3 - 1,4mm
     
    xarper tykkää tästä.
  18. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kyllä se lahen kaverikin porailee sillon kun on tarvis, mutta eihän niitä nyt huvikseen mennä porailemaan, eikä kovin usein ole tarviskaan.

    Kun nyt otit asian esille ja mikäli puhutaan samasta säätäjästä, niin olen samaa mieltä että on osaava kaveri ja tehnyt paljon kyseisiä hommia.

    Mutta kun paljon tekee niin jokaiselle myös sattuu joskus pikku huteja:
    Eräs auto oli menossa säätöön ja tehomittauksen, joten tein sen 750 Edeliin perstuntumalta säädöt siten että toimi hyvin.
    No lahes kaveri oli sanonu että säädöt on senverran lähellä, ettei tarttis välttämättä tehdä mitään, mutta oli kuitenki hienosäätäny vaihtamalla neulat ja poraamalla ifr:ää.

    Auto tuli sit takasi ja omistaja sanoi että se toimi ajossa ehkä vähän paremmin ennen dynoreissua.
    Vilkaisin neulat, niin toisessa oli sellainen litistynyt kohta, aivan kuin olisi vasaralla napautettu.
    Vaihdoin ehjät tilalle ja asia taas kunnossa.
     
  19. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Mä muuten kun ostin aikoinaan neuloja omiin säätöihin niin 71x47 paketissa olikin toinen neula työstetty mittaan 69,5 en tätä heti tajunnut kunnes aloin mittaamaan tarkemmin.
     
  20. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    Laittelin vähä pienemmät suuttimet ensiöpuolelle. Menis varmaan kohtuu bensoillaki nyt. Täys kaasu kiihytyksessä vähä prötää ja seokset menee laihalle sillon. Sen jälkeen tasoittuu. Kiihytyspumpun akselointi kohta rikkaimmalla. Jousisarja tilattu. Mielenkiintosta nähä miten ne vaikuttaa.
     

Kerro tästä muillekin!