Tyhjäkäyntiseokset edelbrockissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja C-Body Polara, 17.8.2017.

  1. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Se on niin moottorikohtaista et mahdoton sanoa, kun vaikuttaa nokka, puristukset ym. ja onko laiha vai rikas seos.
    Mulla on 305 maamoottorissa 1500rpm matka-ajossa 32 astetta ja 2000rpm 35 astetta, kun menen 2000rpm loivaan ylämäkekeen niin herkälle säädetty nakutusvalo alkaa vähän vilkuttaa ja vilkkuminen loppuu heti kun kaasua painaa vähän enemmän et alipaine-ennakko alkaa pieneneen.
     
    C-Body Polara tykkää tästä.
  2. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Toi säädettävä alipainekello ottaa aika nopeesti täydet ennakot tossa 10 in-hg kohdalla eli kun loivassa mäessä seuraan alipainemittaria ja nakutusvaloa niin asian huomaa selvästi.
     
  3. 401

    401 2nd gear

    Sitä bypass suuttimen takana olevaa reikää isontamalla saa rikastettua siirtymävaiheen seosta vaikuttamatta tyhjäkäynti seokseen.
     
  4. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    Jos kaasuläpät kokonaan kiinni, nii se kanavako ei oo sillon näkysällä läppien alla?
     
  5. 401

    401 2nd gear

    Se reikä kuristaa sitä bensan virtausta siirtymä vaiheen aikana.ja se reikä löytyy siitä sekoittajasta mikä tuolla aiemmin on linkitetty.
     
  6. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    Nii sen tiedänkin. Ajattelin vaan että eikös se hieman vaikuta siihenki tyhjäkäyntiseokseen, jos sitä kanavaa isontaa. Sen pietsin laittaman kuvan perusteella se siirtymäpiirin aukko ois vähä näkyvissä kurkuissa läppien alapuolella tyhjäkäynnillä. Kai se sitte siitä siirtymäpiiristä vähä pääsee ruikkimaan. Sillohhan se vähä vaikuttas seoksiin tyhjäkäynnilläki.
     
  7. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

  8. 401

    401 2nd gear

    Joo niin on mutta sillä ruuvilla sinä hallitset sitä tyhjäkäynti seosta.Se reikä jarruttaa enempi vasta sitten siirtymävaihetta kun sitä bensaa tarviis sen koko soikeen reiän mitalta.
     
  9. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    Ok. Asia ymmärretty ☺ joka tapauksessa tuon kimppuun seuraavaks.
     
  10. ikiliikkuja

    ikiliikkuja 1st gear

    sää voisit kokeilla tyhjäkäynnillä käännellä jakajaa (ilman alipainetta kytkettynä) millä ennakolla käy parhaiten (ja suurin alipaine). Pitää tietysti olla läpät ja seosruuvit haettu optimiin. Tässä olis sitten niille tyhjäkäyntikierroksille suunnilleen paras kokonaisennakko mekaaninen + alipaine. Varmaan just jotain 12 mekaanista+täydet alipaine-ennakkoa. On muuten ainakin meikäläiselle hyvä threadi, saa ehkä tuon omankin rojun pelaamaan asiallisesti
     
  11. Weijari

    Weijari Gearhead

    Tämä ei sitten välttämättä kerro mitään ainakaan ns. "kinkkumittareilla" mittailtuna tai korvakuulolla. Mulla ei ole alipaineessa käytännön eroa 16-22 asteen perus ennakolla ja kierroksissakin vaikutus on ehkä 50 rpm. Vetoja löytyy kuitenkin (ymmärrettävästi) oleellisesti paremmin 22 asteella.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Itte oon hakenut täyskaasu ja ajoennakot eka ja antanut tyhjäkäyntiennakon olla sit siinä missä sattunut olemaan, tsekannut toki ettei siellä mitään hirmuista perusennakkoa ole ettei käy startatessa huonosti. Muutoin se tyhjäkäyntiennakko on ihan yhdentekevä, yleensä kun tuuppaa imari alipaineseen alipainekellon siellä on tarpeeksi ennakkoa.

    Läpät ja tyhjäköyntiseokset ei voi olla haettu optimiin ennen sytkänsäätöä kun sytkän säätö vaikuttaa oleellisesti noihin molempiin.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  13. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Sanoisinko, olet jäljillä.
     
  14. ikiliikkuja

    ikiliikkuja 1st gear

    :). kyllähän se tehoalueen ennakko ja täyden ennakon moottorille oikeat kierrokset on ykkösasia.
     
  15. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    Sen verran väliaikatietoja, että nyt preppasin tuon jakajan. Perusennakko aikalailla 12 tuntumassa ja kokonaisennakko 35. Korvakuulolla arvioituna kaikki on pelissä jossain 3500. Alipaineen kanssa tyhjäkäynnillä jo 35 astetta. hämmästyttävän tasasena pysyy käyrä. Pikkuhiljaa lisäilemällä kaasua ennakko käy jossain reilussa 40 asteessa jossain 2500 kiekassa. Mitä se sitten onkaan veto päällä. Mutta ajaessa ei nakuttele. Alipaineen sain nyt kikkailtua suoraan imusarjaan. No miten se sitte vaikutti käyttäytymiseen. Sama tyhjäkäynti ongelma palasi kuin viime kesänä. Vaihteen vetää päälle ni meinaa sammua. Kaasuläpät aikalailla kiinni. Seoksia laihensin ja rikastin. Ei vaikutusta. Tyhjäkäynnin yläpuolella alue, jossa käy vähä laihalla. Täyskaasulla juuri ja juuri pysyy käynnissä mutta hetken kakosteltua lähtee taipaleelle. Ainut etu mikä tuli ni kepeemmin starttaa. Jos nyt haudataan tämä aihe ja siirrytään takasi kaasuttimeen. Eli nyt on kaks vaihtoehtoo. Joko porailla seospiiriä ja lisätä painoa toisiokurkkujen ilmaläppiin tai sitte hommata hollikka. Mitä mieltä ootte? Jos nyt alan tuota edeliä pilaamaan, niin millä keinolla niihin ilmaläppien puntteihin sais lisäpainoo? Vai onko sitä ilmaläppää mahollista keventää?
     
  16. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Niin tota mä kans oon miettiny jos oman jakajan laittasin kiinteeksi niin käynnistys ja tyhjäkäynti olis huono, muuten tuskin hirveää eroa, jotain kuitenki.
    Mutta kyllähän toi kaasari nyt pitäs ensin laittaa säätöihin kerta seosmittarin mukaan menee laihalle ja sun kone nyt näköjään tykkää vain rikkaasta seoksesta, ootko niitä idle air bleedejä vielä koittanu tukkia silikooni mällillä, se vetäis ainakin sen siirtymävaiheen rikkaammalle ?
    Oliko siellä ponttien luona kuin paljon tyhjää tilaa ? kun en muista enään ku muutamaan vuoteen oo avannu omia edeleitä, mahtusko sinne vaikka vanteen tasapainotus puntteja liimata niihin puntteihin ?
    Ei sitä pilata kannata vaan kokeilee noita muutoksia ensin noin et voi aina palata vanhaan.
     
  17. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    Joo tänään illasta tai huomenna tarkotus aukasta tuo ja tehä ne muutokset. En muista itekkään miten siellä on tilaa. Jos sopiski vaikka klemmari olemaan lisäpainona☺
     
  18. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tuollasilla liimapainoilla on hyvä kokeilla ensin, siellä on tilaa ehkä parille 5g painolle puolellaan.
    En ole kuitenkaan itse koskaan lisänny sinne painoja, joten jos joku kokeilee niin tulokset kiinnostaa.

    Ensin on kyllä hyvä varmistaa että ongelma on varmasti toisiopuolella.
    2/3 osaa kaasusta on ensiöpuolen aluetta ja toisiot aukeaa vasta viimeisellä kolmanneksella.
    Rajoitin vaikka polkimen alle siten että toisiot ei aivan vielä aukea, ja sitten polkaisee kaasun pohjaan ja näin selviää onko syy ensiö vai toisiopuolella.
     
  19. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    Tämä ilmenee pelkästään kaasu pohjassa. Jos kerrasta polkasen vaikka puol kaasua, ni rikkaalla mennään. Mulla on nyt nuo ilmaläpät käsissä. Niissä vastapainoissa on "stopparit" jotka rajoittaa läppiä kiinni asennossa. Nuohan on jonkun verra auki koko ajan. Onko mitään järkee, jos niitä stoppareita ois viilannu? Ois lähtötilanne ollu se että ne läpät ois enemmän kiinni.
     
  20. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    Se vastapaino kyllä keventyis sitte. Millähän liimalla uskaltas kokkeilla. Perhana jos luiskahtaa irti
     

Kerro tästä muillekin!