Tyhmä kysymys ilmastoinnista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja markos, 8.10.2004.

  1. markos

    markos Gearhead

    On varmaan ollukkin täällä aikasemmin mut en löytäny tähän hätään...

    Eli voiko ilmastoinnin kompuran akselitiivisteen vaihtaa vai pitääkö ostaa koko kompura??
    Edellisellä omistajalla oli seisonu koko talven :rotfl: ilman koneen käyttöä ja freonit oli karannu ilmeisesti tiivisteiden kautta..?

    Auto on -90 pontiac.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyllä tiivisteen vaihtaa voi ja ainakin Hella toimittaa tiivisteitä kaikkiin ilmastointikompuroihin, pyydä tilaamaan jostain tarvikeliikkeestä jolla on hellan edustus, tarvitset kompurasta tarkan tyypin.
     
  3. markos

    markos Gearhead

    Vau!
    Luulin jo köyhtyväni taas muutaman satasen..

    Onko kenelläkään kokemusta viivisteen vaihtamisesta?
    Tartteeko erikoistyökaluja+viikkotöitä+nalle12päg?
    löytyisikö räjäytyskuvia yms. jostain?
    Pikainen Googlaus ei paljoa auttanut...
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    tarvit mg-kytkimen ulosvetimen ja siinä ne erikoistyökalut oikeestaan onkin mitä tarttee. homma on tunnin rojekti jos on pelit ja vehkeet.
    Mikä pontiac ? ja minkä merkkinen kompura ?
    aks.tiiv. maksaa noin 30eeroo ja kannattaa tsekata hihnapyörän laakeri samalla.
     
  5. sibe70

    sibe70 Gearhead

    nin edellinen oli mun vastaus ja taitaapi olla harrisonin kompura jolloin se ulosvedin melkein on pakko olla.
     
  6. markos

    markos Gearhead

    Auto on bonneville, ja kone on 3800 ilman pumppua.
    täytyypä käydä kurkkimassa mita kompurassa lukee..

    Kenelläköhän olisi mikkelin lähistöllä ko. ulosvedin.
    Autoforumilla ei varmaankaan oo, kun eivät huolla jenkki-geeämmiä.
    Saattaapi olla sen hintanen työkalu, ettei kannata yhen kompuran takia hommata..?
     
  7. hansa

    hansa 1st gear

    fourseason toimittaa myös tiivisteitä ja hyllykamaa ehkä southwest trade/us-parts
     
  8. makke

    makke 1st gear

    Noiden päätystefojen vaihdon kanssa kannattaa sitten olla hyvin varauksellinen ja osin pessimistinenkin. Meinaan vaan ettei tule sit yllärinä vaikka huolellisesti tehty työ menisikin sudeksi ja rahat hukkaan.

    Aikoinaan firmassa jossa olin pomona ainakin oli se periaate, että kompuroiden stefoja ei vaihdettu, koska 90% alkoivat vuotamaan hetken kuluttua tai heti. Meinaan kun se akselikin kuluu eikä ainoastaan stefa kuiva kasaan tms. Ja kun painepuolella on yli 20 bar paine, niin ei pahemmin väljyyksiä saisi olla jos meinaa et limut pysyy sisällä.
    Jos joskus joku tehtiin asiakkaan erityisestä vaatimuksesta, niin takuuta ei annettu. Mun oli pakko ottaa tyo käytäntö, koska niistä rempatuista meinas saada takuukorjauskierteen joka lopulta päättyi siihen, että tilalle oli asennettava uusi tai tehdaskorjattu kompresori.
     
  9. markos

    markos Gearhead

    No joo, onhan tolla padalla ajettu yli 150000 mailia.
    Ei saata akselikaan olla stefojen kohdalta ihan std. mitoissa.
     
  10. sibe70

    sibe70 Gearhead

    sama meillä yleensä akselintiivisteitä ei vaihdeta koska takuuta ei voi antaa.Melkein aina on jo akseli kulunu niin paljon että uusikaan tiiviste ei pidä. Ei ne jenkkien tehdaskorjatut kompurat niin kauhean kalliita nykyään ole.
    Esim tampereen combi coolista vois ostaa sen ulosvetimen mutta eri asia kannattaako .
     
  11. markos

    markos Gearhead

    Noniin, tää projekti eteneekin vauhdikkaasti.. :rotfl:
    Kyselin tossa paikallisesta huoltoliikkeestä kompuraa, hinta vaatimattomat 740e.
    Kattelin jenkkien varaosaliikkeiden hintoja, en löytänyt juuri tuohon autoon sopivaa, mutta muuten hinnat näyttäis pyörivän N. 130- 250 dollarin hujakoilla...
    Saakohan noita mistään halvemmalla vai onko hintataso tosiaan Suomessa tuo??
     
  12. rokkaaja

    rokkaaja 1st gear

    Suomessa olen saanu hinta-arvion(siis gm pikkari)kompura uusi(ei kuulemma anna takuuta tehdaskorjatuille)ellen väärin muista ni jotaa 600€ tietämil... :eek: ,onneks meillä kävi tuuri,oli vaihettu uus kompura mut ei oltu laitettu töhniä sisää...uuet kamat sisää ni hyvin jäätää
     
  13. rokkaaja

    rokkaaja 1st gear



    Tääl kyl osataa ottaa rahat pois noist jenkkiosista...ja kun toi ameriikoista tilaaminenkaan ei ole ihan simppeliä....
     
  14. markos

    markos Gearhead

    Onneks yks kaveri muuttaa Kanadaan ens viikolla, saa ensi töikseen tarkastaa paikallisen hintatason.

    Mites jos kaveri ostaa kompuran Khänädästä ja postittaa sen mulle, ilmeisesti tosta pitää tullit ja verot maksaa??
     
  15. sibe70

    sibe70 Gearhead

    ainakin meidän kautta 300 e harrison r4 ja a6 , v5 noin 450 e,tehdaskorjattuja.
    eli siis tampereen autokylmästä
     
  16. AstroUser

    AstroUser Gearhead

    Laitetaas saman otsikon alle toinen tyhmä kysymys ilmastoinnista:

    Kuinka tiheään sen kompuran pitäis mennä päälle/pois päältä? Olen lukenu tekstejä täältä OD:ltä aiheesta ja vastausta on monenlaista. Itse tänään kuuntelin ilmastointia, ja se nappaa joka 5. sekunti päälle ja taas saman ajan kuluttua pois. Kylmää ilmaa tulee normaalisti.

    Ja lisäks kolmas tyhmä kysymys: kuinka paljon se kompura siellä vastustaa, kun moottorin lämmöt nousee yhdellä pykälällä minuutin parin sisään (ainakin kuumalla ilmalla) kun ilmastointi on laitettu päälle. Voisko joku havainnollistaa?

    :oops:
     
  17. markos

    markos Gearhead

    Riippunee aikapaljon autosta ja siitä paljonko kylmäainetta on jäljellä, ponussa se kävi päällä täytön jälkeen noin 15-20 sek. välein. Kun aineet alko loppumaan niin kävi noin 5 sek. välein..
    Hiasessa napsahtaa päälle kymmenen sekunnin välein.

    Varmaan myös lämpötila vaikuttaa asiaan? (siis miten paljon kylmää tarvitaan)?
     
  18. sibe70

    sibe70 Gearhead

    niin ja lämppärin puhaltimen nopeus,siis missä asennossa se on.
    jos näilllä keleillä katkoo noin usein kun puhallin on suurimmalla nopeudella niin järjestelmä on vajaa.
    Kompura vie noin 5 % koneen teihoista. jä luonnollisesti kun lauhdutin lämpiää se nostaa koneen lämpöjä.
    Kannattaa tarkistaa että kennot on puhtaat ulkoisesti ja viskot,flektit yms. toimii
     

Kerro tästä muillekin!