Työkalut

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja -VVL-, 25.12.2014.

  1. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Näitä saa. Kuinka hyvin hitsatulla saa momenttiin, kovuus kun ei taida olla ihan sama kun tehtaan tekeleessä. Yhden tuollaisen hitsatun olen saanut mutkalle.
     
  2. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Riippuu kai sekin pitkälti momentista. Ja jos tekee niin hylsy tai lenkki joka hitsataan tai käännetään mutkalle ja jolla kääntyy se pultti tai mutteri täytyy olla samassa linjassa eli akselilla momenttiavaimen vääntiön kanssa. Muuten syntyy eri linjoilla olevien kesken vipuvarsi joka muuttaa momenttia. Joku fysiikan tohtori kertonee mikä vaikutus on milläkin millimäärällä.
     
  3. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    85Nm, 9/16 avainkoko, se taipui.

    Tein toisenkin, puolituumaisen ja kun lenkki ei ole suora niin tein hylsyyn hahlon ja hitsasin siihen lenkin niin että lenkki ja hylsy on suorassa toisiinsa nähden, varsi vähän vinossa. Se tuntui vääntyvän mutkalle mutta kun momentti oli 50Nm, niin eipä haitannut. Kylmänä oikastu lenkkipää ei sopinut pultinkantaan. Ja kuumennus pehmentää.

    Jos adapterin silmäväli on 2" ja kun sen laittaa 90 asteen kulmassa momenttiavaimeen niin ei tarvi taulukoista katsella arvoja, se on sama.

    Ja se 2":n silmäväli on juuri se mitä ite tarvin tuossa 9/16 koossa, pitempi ei sovi, eikä lyhyempikään. Sovelin kannenpultit, niissä on muutama johon 2" avain on just. Ja tässä tapauksessa kaikki pultit voi kääntää momenttiin niin että adapteri on 90 asteen kulmassa, mahdollinen heitto on kaikissa sama.
     
    Muokattu: 10.6.2022
  4. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Ostin fillariin Autoliten iridiumit kun halvalla sain, avainkoko 11/16" ja sellaista tulppahylsyä ei pikasella haulla oikein löydykään, ainakaan kotimaasta.

    Tönärillä mitattuna kuusio on noin 17.25mm, mahtaako 17mm hylsy sopia, olisko niin paljon toleranssia...
     
  5. J.J

    J.J Gearhead

    Eikös 18mm tulppahylsy vastaa tuota 11/16 hylsyä, 18mm tulppahylsyjähän löytyy hyvin.

    https://www.etra.fi/en/spark-plug-socket-4606-18mm-11-16-10650008367
     
    Vuppe tykkää tästä.
  6. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Joo, tuntuu vaan aika väljältä kun tönäriin laittaa 18mm. No ei oo momentitkaan isot.
     
  7. Vuppe tykkää tästä.
  8. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

  9. Hai

    Hai Double Gearhead

    Taulukossa on vielä virhe 13/16" kohdalla. Kyllä se on ennemmin 21mm.
     
  10. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Juu tiedossa, mutta kun sitä välimallia ei oikein löydy. Ja tönäritarkkuudella kuusion halkasija tulpassa 17.25mm. Nimellismitta 11/16".
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Pari halpaa hylsyä, toinen poikki ja hitsaamalla edellisen jatkoksi. Semmonen oli puuhasteltava saadakseni 1.2 litraisen Polon koneesta tulpat vaihdettua. Valmis kaupan pitkä hylsy oli liian paksu mahtuakseen kanteen. Ja taispa vielä käydä niin, että se solakka diy-avain tuli tehtyä halvoista tuumahylsystä, koska ne oli tehty aineksia säästäen ohuiksi.
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Eiku 20mm. F-150 pyörän mutterit leipoo tosi hyvin kiinni pulttipyssyn 21mm hylsyyn siksi, että ne mahtuu tekemään sen.
     
  13. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Yhteen relluun vaihdoin tulpat oli 14mm avainvälillä ja tosi ahdas siinäkin sorvilla joutu ottaa lastua hylsystä pois
     
  14. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    13/16: 1 tuuma eli 25,4mm (päätetty 1959 että on just tasan näin) jaetaan 16 ja kerrotaan 13= 20,6375mm eli 13/16=20,6375. Luettelot välillä on noita pyöristänyt ja oon nähny virheitäkin mutta matematiikka ei muuten valehtele (ellet laske väärin). Eli 21mm on minusta lähempänä mutta riippuu koneistajasta tai koneesta miten väljä on 20mm avaimesta tullu.
     
  15. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Ja väljähän se 18mm hylsy on 11/16 tulppaan. 17mm tulppahylsyä ei moponetissa ollutkaan.
    IKH myy pitkää 11/16 hylsyä, sellasen vois vielä hakea kun ohi ajelen.
     
  16. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Oon tehny joskus modauksen öljynpaineanturille tarkoitetulle hylsylle. Kun se ostettu ”pitkä hylsy” kun ei ollukaan tarpeeksi pitkä ja pohjas siihen liittimeen, ni annoin sille katkaisuhoitoa ja jatkoin toisella joka oli samalla ulkohalkaisijalla ja sisäreiällä. Eli normi lyhyestä hylsystä kyllä saa nyt vaikka putkella jatkamalla avaimen kun sahaa hylsyn päästä pätkän jotta on se vääntimen neliö on räikkää varten. Niitä halpoja hylsyjä oon ostanu joskus prisman rautapuolelta tarjouslaarista. Niitä voi surutta silpoa jos tekee omia erikoisavaimia kun ne maksaa 0,50-1€ kpl.
     
    kad_boost, Kalja imuri ja Vuppe tykkäävät tästä.
  17. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Moni kantasia hylsyjä saa tehtyy listaavainten lenkkipäistä. Joskus joutunut kun ei muuten sopivaa siihen hätään ole ollut
     
    Vuppe tykkää tästä.
  18. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Pitkä 11/16 hylsy IKL:stä on just oikeen kokonen (ullatus :p ), 17mm hylsyyn ei 11/16 tulppa sovi, ei laskennallisesti eikä sattunut edes väljät toleranssit kohtaan. Pitkä hylsy on vähän tarpeettomankin pitkä, olis saanu olla parikytä milliä lyhyempikin.
     

Kerro tästä muillekin!