työntötanko mutkalla..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja eekoo, 17.10.2014.

  1. eekoo

    eekoo Gearhead

    kauan seissyt vakio -80 Miradan 318 heräsi ja käy sähkörempan jälkeen kohtuu siististi, imarin takatiiviste valutti öljyä jonka vuoksi otin imusarjan irti. Yksi imuventtiilin tanko oli mutkalla mutta avasi venttiiliä kuitenkin. Onko jossain vaiheessa kone päässyt ylikierroksille vai mitä on voinut tapahtua?

    Puristuksia en ole vielä mitannut muttei ammu kaasuttimeen.
     
  2. Substitute

    Substitute Gearhead

    Vastaava tapaus sattui projektina ostamani Oldsin 307:n kanssa, mutta tässä oli venttiili karstaantunut ohjuriin jumiin. Tönäri ja venttiili taipui kun koekäynnistin moottorin. Kun avasin kannen, oli ko. sylinteri hyvin karstainen, tahmea/sitkeää nokea. Varmaan oli ollut joku käyntihäiriö esimerkiksi kipinäpuute siinä sylinterissä. Seetipinnassa ei ollut palovauriota joka olisi tullut pidemmästä ongelmasta ja männän osumajälki oli tuore.
    Puhdistin ja vaihdoin venttiilin, liikkuu nyt ihan ongelmitta.
     
  3. C-barge

    C-barge Gearhead

    Varmaan venttiilin jumittumiseta on tossakin kyse. Ei 80 Miradan 318 mene "ylikierroksille", maksimiteho varmaan jotain 3600 rpm?
     
  4. Jülppü

    Jülppü 2nd gear

    Juuri Ooppelin 1700 tappikoneen korkkasin saman vian takia, eli viimeksi 1997 käynyt mylly, vaihdoin öljyt yms. Löin tulille ja ajoin lämpimäksi. Seuraava startti aiheutti 2 pytyn imuventtiilin työntötankon kieroutumisen. Syynä ERITTÄIN paksu ja tervamainen paska venttiilinvarsien ja ohjurien välissä... Venttiili ei vaan kertakaikkiaan liikkunut ohjurissa.
     

Kerro tästä muillekin!