Typpitäyttö renkaisiin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Kenoveiva, 8.11.2018.

  1. Kenoveiva

    Kenoveiva 1st gear

    Onko joku kokeillut ja vakuuttunut typpitäytöstä? Ilmeisesti toisi lisää vakautta renkaaseen ja ilmanpaineet pysyisivät paremmin. Raskas liikenne tieten käyttää typpitäyttöisiä renkaita, mutta markkinoivat nyt myös perus nelipyöräisille. Lisää aiheesta esim. Tekniikan maailmasta.
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kaikkihan ne on enimmäkseen typpitäyttöisiä. Paitsi umpikumiset. Ilmassa on 78% osuudelta N2 ja jos ne muut jakeet sieltä mielummin ulos pyrkii, niin ajan kuluessa typen osuus sen kun kasvaa. Hömppää koko homma.
     
    Jussi289 ja jorkkeri72 tykkäävät tästä.
  3. grantorino

    grantorino Gearhead

    Mitäpä jos täyttäisi renkaat heliumilla, olisi varmaan keventävä vaikutus ajo-ominaisuuksiin..
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Joutusampaan karkaisi rengaspaineet. Lisämiinuksena rengaspaineen hälyttävät paineanturit todennäköisesti menisivät rikki vrt mitä Applen puhelimien antureiden hajoamisesta on lähiaikoina uutisoitu heliumille altistumisen takia. Mut olishan muutaman gramman painoetu...
     
    Rotten tykkää tästä.
  5. maddis

    maddis Gearhead

    Minä olen renkaat yleensä täyttänyt seoskaasulla jossa on 78% typpeä.
     
    Jussi289, Niskalaukaus ja rauarp tykkäävät tästä.
  6. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    joskus mopoaikoina myytiin urpoille kisailmaa mopoihin, näemmä joku muukin keksiny saman isommassa mittakavassa
     
    Roberto, Rotten, xarper ja 1 muu tykkäävät tästä.
  7. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Raskaassa kalustossa imeisesti tuolla on hyötynsä.

    Tuota aiemmin mainittua seoskaasua olen minkäkin kyllä näissä pienemmissä käyttänyt.
     
  8. f34

    f34 Double Gearhead

    Eikä ole edes pahan hintaista..
    Ja pysyy renkaat hyvässä hapessa.
     
  9. 3964

    3964 2nd gear

    En tiedä onko katukäytössä iloa,radalla paineen muutos minimoituu kun rengas lämpee.

    Ilmalla paineet nousi n.0.8 bar ja typellä 0.2 bar.samalla renkaan kuluminen pienenee kun paine ei karkaa.
     
  10. urho3

    urho3 Gearhead

    Mihin laskutoimitukseen se liittyy tuo typen käyttö? Boylen laki?
     
  11. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    katetuottolaskelmaan
     
    Rotten ja xarper tykkäävät tästä.
  12. xarper

    xarper Gearhead

    :rotfl:
     
    Rotten tykkää tästä.
  13. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Suolaliuostäyttö, pito paranee ja painopiste alenee.
     
    Jussi289 ja sdfsd tykkäävät tästä.
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Topikin alun linkistä poimittu:

    ....kuiva typpikaasu kohtelee renkaan kumiseosta, vanteita ja rengaspaineantureita huomattavasti hellemmin kuin kosteampi 21 prosentin hapella varustettu tavallinen ilma...

    Ei siis tuu hyvä jos suolavettä laittaa. Mut voishan sinne ilmatilaan laittaa pussillisen kissanpissahiekkaa kuivaimeksi!
     
    Rotten tykkää tästä.
  15. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    glykolitäyttö ei syövytä yhtä paljon mitä suolaliuos täyttö.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  16. Seejii

    Seejii Gearhead

    Joskus 6 vuottasitten laitatin renkaan vanteelle Lappeenrantalaisessa liikkeessä.
    Siellä ei ollut ilmaa (kompura ehkä rikki?) Niin täyttivät typellä.
    Venttiiliin sai kirkkaan vihreän venttiilin hatun. Liittyi kuulemma täytteenä olleeseen typpeen tunnisteena.
    Tosi kätevä kun näkee hämärässäkin missä venttiili on.

    Mutta etuja noin muuten käyttämisestä. Eipä tule mieleen milloin olisin ajanut pitkiä aikoja kolmeasataa kilometriä tunnissa tai olisin ollut yli 5 vuotta tarkastamatta renkaan paineita.
     
  17. Seejii

    Seejii Gearhead

    Vesi on huono, se paakkuuntuu talvella. Laittaa 250 grammaa muovikuulia tasapainottamaan menoa tai just vaikka hiekkaa !
     
  18. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Miten toi renkaan tyhjiöinti tehdään että saadaan puhdas typpi sisälle ilman että jää sitä seoskaasua pilaamaan lopputuloksen ja aiheuttamaan paine muutokset.
     
  19. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Rengas on varmaan aika vaikea tyhjiöidä, kun se alkaa kai alipaineella helposti vuotamaan. Laitettaisko ne renkaat vanteelle tyhjiössä? Paljonkohan noi tekniikan maailman pojat muuten laittaa painetta renkaisiinsa, kun ideaalikaasun tilayhtälötkin lakkaa pätemästä?
     
  20. urho3

    urho3 Gearhead

    Se vaan tyhjöidään ja typpi perään.
     

Kerro tästä muillekin!