Typpitäyttö renkaisiin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Kenoveiva, 8.11.2018.

  1. hantta

    hantta Gearhead

    Ja osoittaa, etten ole ainoa joutava ukko :d
     
  2. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Typellä täytetty rengas ei pakkasella tyhjene, siinä riittävä perustelu.
    Asia on aivan yleisessä tiedossa, minä en jaksaa alkaa kaivelemaan väitöskirjoja asiasta.
     
  3. maddis

    maddis Gearhead

    Ja minä vastaan lainauksella em. sivun linkistä: "Nitrogen filled tires will require pressure be added during the fall/winter months as ambient temperatures and tire pressures drop"

    Sehän oli jo tiedossa, että typpi vuotaa hitaammin renkaasta kuin muut kaasut, mutta sillä taas ei ole mitään tekemistä tuon paineenvaihtelun kanssa.

    "Yleisesti tiedossa" ei tee asiasta faktaa.
     
    juko7 tykkää tästä.
  4. hantta

    hantta Gearhead

    Minulla on yöpynyt auto pihalla 43 vuotta, renkaita ikivanhoista korpuista aivan uusiin, enkä muista koskaan ikinä, että rengas olisi ollut tyhjä pakkasen takia, muutenkin taitaa viimeisestä rengasrikosta olla nelisenkymmentä vuotta, joten tuohon pakkasteoriaan en ihan usko. Pakkasta täälläkin on ollut parhaimmillaan sen 34 astetta.
     
  5. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Compressed air contains oxygen (O2) and water vapour, which leaks through the tyre structure resulting in a decrease in pressure. Nitrogen molecules are larger than oxygen molecules, making them less permeable, so they stay in your tyre longer.

    Having an incorrect tyre pressure can cause unnecessary wear on your tyres and they might even need replacing prematurely.

    Low tyre pressure can create more resistance to movement, meaning more energy is required to move your car, which causes higher fuel consumption.

    It is claimed nitrogen maintains tyre pressure three to four times longer than plain old air, so if you switched to using this inert gas you could save money on fuel.

    The pressure of regular compressed air can also fluctuate considerably when water vapour is present, so NASCAR teams use nitrogen in tyres so they can more accurately predict tyre pressure fluctuation.

    MOISTURE
    If compressed air is used in tyres, the water vapour will cause moisture which can be problematic for certain vehicles. Planes fly at heights where temperatures may be as low as -40°C, and if their tyres contain air, the moisture from the water vapour can condense and freeze at high altitudes, causing vibration and balance problems when landing. Nitrogen is completely dry so it eliminates the potential for freezing, and that is why it is used by NASA, commercial aircraft and US military aircraft.

    In motorsport, the elimination of moisture in tyres can also help reduce tyre temperature when operating in extreme conditions, close to maximum load/speed.

    Se on englantia, mutta kyllä kai kaikki osaa englantia lukea.
     
  6. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Ei se rengas pakkasella kokonaan tyhjene, mutta kyllä siitä painetta vaan katoaa, ainakin mulla, joka ainut talvi.
     
  7. maddis

    maddis Gearhead

    Lainauksesta lainaus: "NASCAR teams use nitrogen in tyres so they can more accurately predict tyre pressure fluctuation."

    Ei se samanpaineisena pysy typpikään, mutta painemuutokset on ennustettavampia kuin (kostean) ilman.
     
  8. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Tämmönenkin rivi tuossa on:

    It is claimed nitrogen maintains tyre pressure three to four times longer than plain old air, so if you switched to using this inert gas you could save money on fuel.
     
  9. maddis

    maddis Gearhead

    No tuo(kaan) ei edelleenkään puhu mitään siitä typen paineen pysymisestä samana lämpötilan vaihtuesssa.

    Tuohan kävi ilmi jo aiemmin ja kaikki(?) sen totesivat jo että typpi pysyy renkaassa ilmaa pidempään.
     
    juko7 tykkää tästä.
  10. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    No sitä minä väitinkin, eikä typen paine saman pysy lämpötilan muuttuessa, vaan typen paine kasvaa kun sitä lämmitetään ja pienenee kun sitä jäähdytetään. Jäähdytettäessä sen paine vaan pienenee vähemmän kuin ilman.
     
  11. maddis

    maddis Gearhead

    Edelleenkään oikein löydy tieteellistä tukea tuolle.

    Täältä: https://www.arden.org/misc/pressure.html

    Kuva:
    [​IMG]

    Sitten:http://www.oceanhvac.com/nitro.php

    Näyttäs äkkiä, että kovin samaa linjaa menee typen paine kuin em. kuvassa. Kosteuden vaikutuksesta ilman vaihtelut voi heitellä jota typellä ei tapahdu koska se on ns. 'kuiva' kaasu ja siitä syystä paineenvaihtelu on ENNUSTETTAVAMPI ei pienempi.

    Joku toinen saa tästä jatkaa. Menee jo jankkaamisesksi.
     
    juko7 tykkää tästä.
  12. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Niin menee ja olet kaiken lisäksi oikeassa, kaikki kaasut on kuumana kovemmassa paineessa ja kylmempänä pienemmässä, tämäkin on ns tunnettu asia.
     
  13. Bud Spencer

    Bud Spencer Gearhead

    Tämähän oli kätsy tieto. Pyöristä tulee siis itsestään kuivalla typellä täytetyt, kun vesihöry ja happi häipyy sieltä pois... pitää vain muistaa ylitäyttää pyörät alussa sillä ilmalla..
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  14. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Ja tämä tapahtuu milloin. Siis montako miljoonaa pitää ajaa,,
     
  15. Bud Spencer

    Bud Spencer Gearhead

    Sinähän tuon tiedon postasit, joten antaa vain kertoa milloin tapahtuu? Tuskin tarttee miljoonia ajaa, kun voihan se ilmatäytteinen pyörä seistä paikoillankin.
     
  16. Jza

    Jza Double Gearhead

    Tyhjenemiseen taitaa vaikuttaa vain ja ainoastaan vuotaminen. Paineen muuttuminen lämpötilan funktiona on vakio. Mutta jos haluaa minimoida vuodot, niin kannattanee valita mahdollisimman suuren moolimassan omaava kaasu, ettei karkaa niin pienestä reiästä kuin typpi ja happi. Jos pyydät rengasliikkeessä ensi kerralla, että täyttävät renkaat radonilla?
     
    sdfsd tykkää tästä.
  17. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Miksei jollain helposti saatavalla yhdisteellä, esim metaanilla? Vuotais vielä vähemmän?
     
  18. max

    max Double Gearhead

    Tein juuri hetki sitten typpitäytön 8:saan renkaaseen.Jokaiseen 245 psi:ä.Käsiä paleli ja vitutti.
     
  19. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    entäs se powerstroken ehdottama suolaliuostäyttö?
     
  20. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    mites, jos tunkis jonkun tyypin renkaaseen?
     

Kerro tästä muillekin!