Typpitäyttö renkaisiin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Kenoveiva, 8.11.2018.

  1. mpower

    mpower Gearhead

    Arvioisin lentokoneen olleen kyseessä?Ai vielä teillä psi käytössä?
     
  2. max

    max Double Gearhead

    Juu,ja tuumina ja jalkoina kaikki asiat käsitellään.Sähkön suureet yllättäen kaikilla samat.
     
  3. Jza

    Jza Double Gearhead

    Lentokoneissa sen ymmärrän, kun kyseessä on turvallisuusriski: https://en.wikipedia.org/wiki/Mexicana_Flight_940
    Tossa oli rengas räjähtänyt kotelossaan sisältäpäin, kun kuumentunut jarru oli muodostanut sinne kaasuja, jotka sitten sopivassa lämpötilassa ja paineessa reagoivat hapen kanssa. Typellä sitä ei käy.
     
  4. max

    max Double Gearhead

    Onneksi nykylentsikan renkaissa on ”sulakkeet” eli eri kumia muutamassa kohdassa renkaan jarrun puolella.Ja sulavat pois jos jarru jostain syystä liian kuuma.Näin estetään mahdollinen räjähdys.
     
  5. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Luin tätä ketjua läpi. Ihan turhaan olen käyttänyt monta vuotta tekniikan alan opintoihin, ilmeisesti kaasun lämpölaajeneminen ei olekaan toistettavasti tapahtuva fysikaalinen ilmiö vaan se ilmenee eri henkilöille eri tavoin. On siis eri tulkintoja ja koulukuntia ja kukin olkoon uskossaan autuas.
     
    xarper ja Custom_Rod tykkäävät tästä.
  6. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Tällä typpitäytöllä ei oikeastaan ole enää tekemistä tekniikan tai fysiikan kanssa, vaan enemmänkin psykologian. Ihmiset uskoo mitä ne haluaa uskoa, eli samaa kamaa uskomushoitojen, sähköyliherkkyyksien, kännykkäsäteilyn, enkelihoitojen yms. kaman kanssa. Riittävästi jos uskoo, se alkaa tuntua todelta, ja todellisen maailman havainnointikyky alkaa heikentyä.
     
    xarper, juko7 ja Custom_Rod tykkäävät tästä.
  7. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    viestisi ei ole ratkaisukeskeinen. sisäinen naisesi on sinussa vahvana...
     
    juko7 tykkää tästä.
  8. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    muistaakseni olit se lavettikaveri, jonka lavetti ei mahtunu kääntymään...:poff::odcool:
     
    juko7 tykkää tästä.
  9. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Psit pysyy renkaassa paremmin ja ne vaihtelee vähemmän lämpötilan mukaan kuin muut.
     
    sdfsd, Custom_Rod ja juko7 tykkäävät tästä.
  10. mpower

    mpower Gearhead

    Tämä selvä!:D:D:D
     
    Custom_Rod tykkää tästä.
  11. Baxter

    Baxter 3rd gear

    Rata-autoilussa, ainakin normi jannuja korkeammalla tasolla, käytetään typpitäyttöä renkaissa. Syykin on tässä ketjussa mainittu. Käyttiksessäkö? Kyllä sinne kauppaan pääsee ilmallakin täytetyillä renkailla ihan yhtä nopeasti ja turvallisesti.

    Mutta kyllä siinä typpikaasun käytössä jokin järki on. Eh, nimittäin iskareissa käytetään kaasuna typpeä eikä ilmaa.
     
  12. urho3

    urho3 Gearhead

    Se typpi ei reagoi öljyn kanssa niinkuin happi ja on se kuivaa kun putelista laittaa.
     
  13. Baxter

    Baxter 3rd gear

    Joo, näinhän se on. Lisäksi se on stabiili ja käytös ennalta arvattavaa.

    Yksiputkisissa (monotube) ja lisäsäiliöllisissä iskareissa kaasu ei ole suoraan tekemisessä öljyn kanssa. Niissä on erotinmäntä tai pussi, joka pitää kaasun erossa öljystä. Lisäksi joissain kaksiputkisissa matalapaine kaasuissa typpi on pusseissa ulomman ja sisemmän putken välissä.
     
  14. darpen

    darpen Gearhead

    Uskonasiat sikseen. On pitänyt mainita jo aiemmin mutta on unohtunut.
    Eli talvipyörät mun autossa on typpitäytetyt jo tehtaalta ja paine ei ole muuttunut mihinkään.
    Ei kiinnosta minkä takia, asia nyt vaan kuitenkin on näin.
     
  15. urho3

    urho3 Gearhead

    Onpa niitä yksiputkisiakin jossa öljy on typen kanssa tekemisissä.
     
  16. Baxter

    Baxter 3rd gear

    No tämmöistä ei ole kyllä tullut vielä vastaan. Mikäs siinä, kyllähän tähän maailmaan kaikenlaisia iskareita mahtuu. Ilmeisesti säästetty erotinmännän hinta, kun mitään muuta etua en siitä keksi.

    No oli miten oli, meni vähän ohi renkaista, mutta typpeen kuitenkin liittyy, edes jotenkin.
     
  17. urho3

    urho3 Gearhead

    Se välimäntä ei välttämättä mahdu olemaan iskarissa ja kaasutila jäisi pieneksi. Eikä ole haluttu laittaa lisäsäiliötä.
     

Kerro tästä muillekin!