Unelma Mustang

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja TopyCa, 7.6.2025.

  1. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Ja paras Jenkki Super auto. Se pystyy mutkateilläkin menemään kovaa vaikka on kaukana Euro Super autoista.
    Sorry vaan, Corvette....
    https://www.yahoo.com/autos/mustang-isn-t-just-fast-123013403.html
    Clippi Nurburgring'iltä;

    Moottorissa EI ole flat plane crank vaan tavallinen - eri tietojen mukaan. Syytä ei kerrota.
    Ehkä ei sovi/tarvita compressorin kanssa? Kone kun ei ole kierroskone vaan vääntävä.

    Lisää infoa: https://www.ford.com/performance/mustang-gtd/

    Kiva kun Jenkit satsaa myös ajettavuuteen. Lie yhteistyö Red Bull'in F1 team'in kanssa yksi syy?
    Ehkä smamanlaista tapahtuu myös Cadillac'ille? Toivottavasti.
    Ekana voisivat romuttaa ruman "junankeula" tyylin! Se alkoi Jenkeissä suositusta "tuo lapsi työpaikalle" päivästä - 5v lapsi piirsi sen ja isä kopsi tuotantoon...
    Cadillac'it olivat ennen aina edellä muita tyylissä ja kauneudessa, kuten ikooninen'59 yhä on.
     
    Ford67 ja Isamu tykkäävät tästä.
  2. Isamu

    Isamu Gearhead

    Cadillacilla on jo aika kovia vehkeitä, CTS-V, CT5-V blackwing yms :)

    [​IMG]

    Tietääkseni tosi kovia myös radalla vaikka painotus taitaa ollakin enemmän muskeli/sportsedan suunnalla ja omaan kulmaan myös paremman näköisiä kun mustang, varmasti myös "käytettävämpiä" oikeassa maailmassa ja teillä.
     
  3. ..Series 61 Coupe ..

    [​IMG]
     
    teddy99 tykkää tästä.
  4. Riku Rotten

    Riku Rotten Gearhead

    Google: AI-yhteenveto
    The 2025 Corvette ZR1 has been tested at the Nürburgring Nordschleife, with the C8 ZR1 achieving a lap time of 6:29.09, and the C7 ZR1 clocking in at 7:04.00. The C6 ZR1 also completed a lap in 7:19.63. While the C8 ZR1 has a significantly faster lap time, it's important to note that the C7 ZR1's lap time was unofficial.
     
  5. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Virallinen aika;
    "The Mustang GTD has already made history, as the first sports car from an American automaker with an under-7-minute Nürburgring lap time"
    Epävirallinen aika:
    "While the C8 ZR1 has a significantly faster lap time, it's important to note that the C7 ZR1's lap time was unofficial."

    Sorry..... :)
     
  6. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ford67 tykkää tästä.
  7. Ford67

    Ford67 Gearhead

    Hienoa, että joku jenkkitehdas panostaa välillä kunnolla eurooppalaisten reviirille! Nordschleife on se mittatikku ollut vuosikymmeniä rataorientoidulle kalustolle, ja jenkkejä on vähän kärkikahinoissa nähty. Lähinnä Corvetten variaatiot Viperin multiinmenon jälkeen.

    Ford tällä kertaa tehnyt Musseen paljon muutakin, kuin tehokkaampi motti, jäykempi alusta ja enemmän spoilereita. Voisi jo sanoa, rakentanut auton täysin uusiksi:

    [​IMG]



    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]
    "Multimatic mounts its Adaptive Spool Valve (ASV) dampers at all four corners of the GTD. Unlike the DSSV units in the likes of the Chevrolet Camaro ZL1 1LE, the ASV dampers incorporate a motor to switch among 16 different bump and rebound responses. Fitting them required Multimatic to redesign the Mustang's rear suspension, with inboard-mounted dampers cutting through the trunk and resting over the transaxle. Track mode drops the ride height by nearly 1.6 inches."
     
  8. TopyCa

    TopyCa Gearhead

  9. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Hieman tulee tuosta mieleen "unelma-transit" olisiko ollut jostain 90-luvun vaihteesta Fordin tekemänä. Cossun F1 moottori formulan kisavaihteistolla ja koko paketti taisi olla siellä pakettiauton tavaratilassa ja mitälie muutakin ratatilpehööriä.

    Yhtään ei taidettu tehdä myytäväksi mutta jos olisikin niin ehkä niitä olisi saman verran myyty kuin 90-luvun vaihteen ikonia eli McLarenin F1:stä.

    Onneksi tuo ei ole sentään mikään Shelby... :)
     
  10. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Mustang unelma

    [​IMG]
     
    leivonharri ja eeko tykkäävät tästä.
  11. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Tuo on kuuma kuin entinen B-ryhmäläinen.... ja selvästi takaveto.
     
  12. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Ford teki monta Super Van mallia.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Supervan

    Tässä yx näyte. Moottoriksi mainitaan V10 mutta lie ollut V8 F1 motti, sama mitä Pekka ja Wiki sanoo.
    Vanit menivät kovaa mm mäkikisoissa! Mm Pikes Peak.
    Koko sähkö powered on jotenkin hengetön ja ei herätä minussa tunteita kun ei ole kunnon ääniä...
    Yritin katsella pari kertaa E-formuloita mutten päässyt ekan kierroksen loppuun kun vaihdoin kanavaa. Old school rules!

     
  13. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Vanhan etumoottorisen C7 veten aika on tuossa epävirallinen, nyt tuotannossa oleva keskimoottorinen C8 on huomattavasti nopeampi kuin toi musse. Sorry.

    Vai kuinka monen generaation veten pitää olla nopeampi kuin tämä unelma mustangi, että vette olisi nopeampi? Sorry.
     
  14. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Molemmat mallit mun suosikkeja joten No Problem :)

    Eikä tuo Musse ole yhtään vakio... liekö yhtään osaa katuautosta?

    Jos/kun joku kopsaa tuon Mussen makean korimuodon ja tekee korisarjoja voisin vaikka ostaa sellaisen replican kadulle.

    Corvette'ista C3 ja C2 ovat mulle mieluisimmat. C1'kin menee kun muuttaa ohjausakselin ym että tulee inhimillinen ajoasento.
     
  15. Tähän pippelimiekkailuun löytyy kyllä listaus:

    Nürburgring Nordschleife Lap Times Records

    Top 10 fastest production cars at the Nürburgring

    Mercedes AMG ONE | 6:29.09 minutes | 20,832 km
    Porsche GT2 RS MR 991.2 | 6:43.30 minutes | 20,832 km
    Mercedes AMG GT Black Series | 6:48.04 minutes | 20,832 km
    Porsche GT3 RS 992 | 6:49.32 minutes | 20,832 km
    Lamborghini Aventador LP 770-4 SVJ | 6:49.42 minutes | 20,832 km
    Porsche GT2 RS MR 991.2 | 6:51.45 minutes | 20,832 km
    Ford Mustang GTD | 6:52.07 minutes | 20,832 km
    Radical SR8 LM | 6:52.70 minutes | 20,832 km
    Porsche GT3 992.2 | 6:56.29 minutes | 20,832 km
    Lamborghini Huracan LP 640-4 Performante | 6:56.45 minutes | 20,832 km

    Edit: Wikipediassa on parempi/pitempi listaus, jossa on se Corvettekin:

    7:10.52 C8 Corvette Z06 (2024)
     
    Muokattu: 10.6.2025
  16. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ja se vette jolta odotetaan virallista aikaa on 400hp tehokkaampi kuin tuo Z06 ja parempi varustelu radalle muutenkin. Mutta antaa mustangien kikkelöidä kun se vielä on mahdollista.
     
  17. Ford67

    Ford67 Gearhead

    Kehitys kehittyy. Todennäköisesti seuraava versio GTD:stä päihittää sitten sen, jos spekuloidaan:rolleyes:. Hyvä joka tapauksessa, että uudelta mantereelta vaivaudutaan Green Helliin haastamaan sakuja ja italoja.

    Kun seuraa tuota aikakehitystä, yksi asia on vienyt eteenpäin autojen paremmuudesta riippumatta. Renkaat ovat parantuneet helvetisti. Tämä antaa osviittaa: Porsche Carrera GT oli kukkulan kuningas 20 vuotta sitten:

    7:28.0 Porsche Carrera GT (980) Walter Röhrl 2004-07-02 Auto Bild (07/04)

    Nykyrenkailla ajettu testi 20v myöhemmin:

    7:12.69 Porsche Carrera GT (980) Jörg Bergmeister 2024-12-12 sport auto (12/12)
    (Car: Porsche Carrera GT, Driver: Porsche test and development driver Jörg Bergmeister, Track: Nordschleife (20,6 km), Lap Time: 7.12,69 min, Tyre: Michelin Pilot Sport Cup 2 N0)






    Edit: lisätty lontooksi kommentoitu sama ratakierros, ei käännökset toimikaan edellisessä. Vertailee Carrera GT:n käytöstä nykyautoihin, myös Mustang GTD:hen, ja miten vakiosäädöissä alusta ei lisäpidosta näytä saavan kaikkea irti. Eli kovempaakin olisi päässyt.
     
    Muokattu: 12.6.2025
    Volvo_5.7 tykkää tästä.
  18. Ford67

    Ford67 Gearhead

     
    Volvo_5.7 tykkää tästä.
  19. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    2025 aika-ajot toistaiseksi. Aikalailla yksiin ovat Jenkkien nopeudet.

    5. Corvette Z06 LMGT3.R #81 TF Sport – Tom Van Rompuy / Rui Andrade / Charlie Eastwood – 03.57.690
    6. Ford Mustang LMGT3 #88 Proton Competition – Stefano Gattuso / Giammarco Levorato / Dennis Olsen – 03.57.827

    LeMans'in outo ja erikoinen BoP (Balance of Performance) vesittää ja antaa väärän kuvan autojen tehoista ja nopoeudesta. Sillä tasataan suorituskykyä että tulee tasainen kisa.
    USA'n IMSA on paras mittatikku - kaikki tehot sallitaan.

    'vette kuski totesi pari vuotta sitten "Mun katu Corvette'ssa on enemmän tehoa vakiona kuin LeMans kilpurissa!"
     
  20. TopyCa

    TopyCa Gearhead

Kerro tästä muillekin!