Unohdettuja metallimalleja 70-luvulta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Pienoismallit', aloittaja TeeTee, 11.6.2004.

  1. TeeTee

    TeeTee Gearhead

    Pari isoa metallista mallia on nyt hukassa. Hämärä muistikuva molemmista on 70-luvulta.

    Isäukko osti mulle aikoinaan Mini Cooperista jonkun "safarimallin", muistaakseni keulalla oli lisävaloja ja katolla vararengas yms. Aukeavat luukut, väriltään kelta/musta tms. Olikohan katolla ralliruudutus? Pituutta ehkä n. 10-12 cm. Varmaan aikalailla 70-luvun puolivälissä, koska muistikuvia ei juurikaan ole. Tämä taisi mennä meikäläisen käsissä aika pieniksi palasiksi...

    Toinen, ehkä hiukan myöhemmin saamani auto oli hiukan vielä isompi Fiat/Lada. Aukeavilla luukuilla ja etuovilla, silti taisi olla 4d malli. Metallia, pirun painava kapistus. Väriltään oranssinpunainen. Kohtalo koko lailla sama, kuin em. Minillä... Ettei tämä jälkimmäinen vaan olis jotain venäläistä valmistetta, olikohan siellä tuolloin noin laadukkaita juttuja??

    Harmittaa, kun nuo tuli rikottua mukulana. Tuskinpa niitä enää tilalle saa mistään, sen verran harvinaisilta vaikuttavat. Mutta jos jollakin olisi edes varmaa tietoa, kenen tekeleitä kyseiset mallit olivat... Joku kuvakin olisi mukava nähdä.
     
  2. KajS

    KajS Gearhead

    Menee ohi topicin enkä taaskaan osaa auttaa alan Moparmiestä, mutta noista ryssähommista:

    Vanha isäni oli kova poika keräilemään pienoismalleja ja hänellä on malleja 1900-luvun alun Russobald-autoista, jotka on tehty neuvostovenäjällä ja ne ovat aikalailla laadukkaita, joten neuvostoalkuperä Fiatisi kohdalla saattaa olla totta. Pitää kysellä vanhalta isältä, jos vaikka muistaisi jotain.

    PS. oliko se Mini Corgi vai Dinky Toysin?
     
  3. TeeTee

    TeeTee Gearhead

    Heh, kun edes tuon muistaisin. Sen mitä olen netistä Dinkyn ja Corgin malleja löytänyt, niin eipä näytä tutuilta!! Ei lainkaan yhtä yksityiskohtaisia, kuin tämä mun leluni. Mun Minissäni taisi olla myös aika levittävät vanteet. Ja sitten siinä oli jo "kulmikas" maski, tämä varmaan antaa jotain viitteitä vuosimallista 68-69->???

    Täytyypä kotitalolla käydessä etsiä vanhoja lelulaatikoita. Jos vaikka jonkun romulootan pohjalle olisi unohtunut palasia... :sad:
     
  4. KajS

    KajS Gearhead

    Juu, kulmikas minin maski tuli tuolloin (mun 1:1 mallissa vuodelta 69 oli se)

    offtopikin offtopikki: Nähtiin pojan kanssa Kesäheikissä neliovinen Ladan pienoismalli, made in USSR, jossa oli aukeavat takaovet. Mittakaava lieni 1:43, niin kyseessä oli varsinaisen Työn Sankarin suoritus.
     
  5. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Näitä venäläisten autojen 1:43 malleja tuntui jo aikaisemmin 90 luvun alussa moni keräilevän. Niitä olis vielä 80 luvun puolessavälissä saannut uusina ihan pilkkahintaan :smile:
     
  6. Vallu

    Vallu Gearhead

    Noita ladoja ja mosseja ym. oli 80-luvulla myytävänä ainakin Teboil -huoltamoilla. Kyllä niitä satunnaisesti näyttää löytyvän tänäkin päivänä erilaisista "häppeningeistä". Viimeksi näin moisia Myyrmäen maalaismarkkinoilla(!).
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Paljonko pitävät hintaa tuollaisella Ladalla?
     
  8. Vallu

    Vallu Gearhead

    en ikävä kyllä muista yhtään hintoja, oiskohan ollut 15e luokkaa?
     
  9. TeeTee

    TeeTee Gearhead

     
  10. JPeltsi

    JPeltsi 3rd gear

    Noita 1:43 malleja on tullut kerättyä, tuossa kuva

    mistä noita saisi vielä kohtuuhintaan, venäjältä? Kanttilamppulada olisi pakkohankinta.

    Muutaman olen löytänyt kirppikseltä euron parin lelupussista : )
     
  11. Wolfheart

    Wolfheart 1st gear

    No niin, tässtä nyt ei selviä mitään varmaa, mutta...

    Muistaisin lukeneeni juuri tuollaisesta, mutta missä... Luultavasti Mobilistissa, muta varma en ole. Juttu oli kuitenkin eri Mini malleista.
     

Kerro tästä muillekin!