uretaanivaahto + hartsi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja plymouth 71, 4.1.2012.

  1. plymouth 71

    plymouth 71 1st gear

    eli kestääkö uretaani vaahto vetää lasikuitumattoo päälle vai sulattaako hartsi sen pois????
     
  2. lumikola

    lumikola 1st gear

    Kestää.
     
  3. rb

    rb Double Gearhead

    Ei kestä.
     
  4. Kylänvanhin

    Kylänvanhin 3rd gear

    Riippuu siitä mitä uretaania.
     
  5. carbonhammer

    carbonhammer 3rd gear

    Riippuu mitä hartsia. Epoksi, polyesteri....
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Vaahdosta en tiedä mutta sellaiset "levyt" Kestää.
     
  7. C-barge

    C-barge Gearhead

    Tuninghemmot vissiin vetäsee sen muovaillun ureavaahdon päälle lateksin ennenku kuiduttaa?
     
  8. Kylänvanhin

    Kylänvanhin 3rd gear

  9. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Taitaa perus uretaani sulaa polyesteri hartsin alta. Laita jeesus tapea tai vaikka elmukelmua uretaanin päälle jos vaan pystyy, niin ei pitäis sulaa.
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Epoksia nyt kestää melkein kaikki tavara, kun siinä ei ole liuottimia.
    Perus styroksi, Finnfoam eikä styrofoam ainakaan kestä polyesterihartsia.
    Pullovaahto tuntuu kestävän.
    Finnfoamin kanssa kokeilin lateksi talomaalia väliin yhden paksun kerroksen,
    ei kestänyt.
     
  11. rb

    rb Double Gearhead

    Unohtakaa jeesusteippi, käytitte nyt jelkkaria tai veditte suoraan mattoa muottipinnalle, ainakin jos meinaatte sen vedoksen joskus irtikin saada siitä muotista.

    Jos nyt äkkiä pitäisi joku käikäle monistaa, eikä muottivaha tule jostain syystä kysymykseen niin folio voisi olla muotin pinnoittamiseen kova juttu.
     
  12. Frösä

    Frösä 2nd gear

    Pakkausteipin vetäsee vaahdon pintaan, niin lähtee nätisti lasikuitu irti muotista. Mutta jos on vittumainen kappale, niin sitten ei välttämättä saa pakkausteippiä nätisti vedettyä, menee pian hartsit teipin väliin.
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kipsi on helvetin hyvää kamaa jos pitää jostain "herkästä" osasta tehdä muotti. Kamaa vaan menee enemmän kun siitä pitää tehdä lasti ja sitten muotti.
     
  14. Weijari

    Weijari Gearhead

    Kyllä. Styroksi, Finnfoami ja styrofoami ovat kaikki polystyreenejä. Finkku on suulakepuristetttua ja "pallostyroksi" ns. vapaasti laajentunutta.

    Pullokama taas on polyuretaania, samoin kuin osa rakennuslevystä.

    Polystyreeni ei kestä sulamatta hartseja tai liimoja, joissa on styreeniä tai muita liuottimia, esim syanoakrylaattia. Polyuretaani kestää paremmin.

    Lasi / hiili / kevlar yms kuitujen sideaineen käytetään yleensä hartsia. Polyesterihartseissa kiihdyttimenä ja / tai kovettimena toimii styreeni ja ksyleeni. Epoksihartsissa taas ei ko aineita käytetä. Poikkeuksen tekee ns. pikaepoksit, jotka eivät ole puhtaita epokseja. Pikaepoksian kuivumista on kiihdytetty liuottimilla, kuten styreenillä, ksyleenillä ja syanoakrylaatilla. Perus liuotin-kiihdyttämätön epoksi geeliytyy n. 1h ja kovettuu mitä tahansa 1 -4 päivää. Jollain epokseilla geeliytymisaikakin on pidempi.
     

Kerro tästä muillekin!