USA-autojen hinnat uutena 1940-1990-luvuilla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja kaarne Nieminen-, 18.9.2021.

  1. kaarne Nieminen-

    kaarne Nieminen- 1st gear

    [​IMG] Voidaan sanoa suurin piirtein, että yhden uuden full-size amerikanraudan hinnalla sai ostettua noin viisi kappaletta euro, itä tai japanilaisia autoja.
     
  2. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Noh, nyt uuden itäauton hinnalla saa vähintään viisi PT Cruiseria. Tasoissa ollaan.
     
  3. kerkko

    kerkko 2nd gear

    Oikein mielenkiintoinen aihe ja maukas aloituskuva! Kukakohan tunnistaisi herran, auton ja tilanteen?

    Pitäisikö hinnoissa kuitenkin fullsizeria verrata vaikka Volvoon tai MB:iin? Toisaalta jos amerikkalaiset ovat olleet meillä arvokkaita, eurooppalaiset Saab, Volvo, MB, ym. ovat aina olleet merkittävän kalliita varakkaamman älymystön autoja USAssa? Edullisia ja yleisiäkin amerikkalaisia meillä on ollut, mm. Dart, Valiant ja American.
     
  4. kerkko

    kerkko 2nd gear

    Mitä Missä Milloin -vuosikirjoissa taisi muuten olla useampi sivu vuoden autouutuuksia teknillisine tietoineen ja hintoineen. Olisiko jollakin noita kädenulottuvilla?
     
  5. xp

    xp Gearhead

    Noin ilman Google vertailua tulisi mieleen että kuva on Helsingistä Etelä Esplanadilta Kappelin kohdalta, eli numero 4, valtion virastoja.
     
  6. kerkko

    kerkko 2nd gear

    ...äh, niinpä onkin. Olisihan tuo pitänyt huomata. Kiitoos.
     
  7. litres

    litres 2nd gear

    Auto mopar, ukkeli Ahti Karjalainen?
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  8. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Suomivarusteisen eli ilman varusteita olevan perus-full-sizejenkin hinnalla sai yhden halvan Mersun, 1.5 Volvoa, pari keskiluokan Ooppelia tms. tai noin neljä Mossea. Vuoden -63 hintoja selailin kirjasta "Auto 60-luvulla".
     
  9. palotila

    palotila 3rd gear

    Mitä Missä Milloin löytyy pitkä rivi, mutta hintoja löytyi vain 1972 kirjasta. Tekniikan Maailmasta löytyi hinnat muistaakseni 80-luvulla, ne on kaikki tallessa.
     
  10. spinout

    spinout Gearhead

    Uskomatonta, kaarne on elossa ja täällä taas.

    Moottori-lehdessä oli aina joka vuoden eka numerossa 50-60-luvun vaihteesta lähtien täydelliset tiedot Suomessa myytävistä autoista hintoineen.

    Esim. -65 Chrysler New Yorker maksoi n 33tmk. Sillä sai viisi Kuplaa. MB 220 SE oli halvempi, sai yhden ja siitä ylöspäin 300 SE kalliimpi. Impala V8:n hinnalla sai kaksi Opel Rekordia.
     
    Muokattu: 18.9.2021
  11. hantta

    hantta Gearhead

    Mitenkähän oli hinnoiteltu -60 luvulla 2 d ht auto verrattuna 4 d tolppa?
     
  12. spinout

    spinout Gearhead

    No, esim. v. -67 Dodge Monaco 4d sedan 383 hinta 39830mk ja Monaco 500 2d Ht 383 hinta 55450mk eli niiden erotuksella sai kaksi VW 1200 Kuplaa.
     
    hantta tykkää tästä.
  13. hantta

    hantta Gearhead

    Nohuh, liippaa läheltä, kun minulla oli 66 500 Monaco :)Ja maksoi tuota enemmän :d
     
  14. nimat-13

    nimat-13 3rd gear

    Jos tuo "mopar"mies olisikin Yrjö Pessi niin tuo -72 New yorker on mulla tallissa tuon kuntoisena säilyneenä.
     
  15. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Muistelen, että 1990-luvun vaihteessa uusi Mercury Sable maksoi parisen sataa tuhatta markkaa, halvimmat Mersut suunnilleen saman verran. Chrysler Saratoga taisi olla samaa luokkaa? Jenkkiautoissa oli ihan hyvä perusvarustelu, Mersuissa taas niin köyhä että tuskin nykyään halvimmassa Daciassakaan. Muutama kymppitonni lisää niin sillä sai ihan asuinkelpoisen omakotitalon parin kilometrin päässä pienehkön kaupungin keskustasta, omalla tontilla. Autot ovat nyt halvempia mutta talot ei. Autovero on ihan pirun paljon pienempi, muistan että silloin uusia lankkufarmareita myytiin noin 130 tuhannella markalla, ja pehmeällä takapenkillä hinta taisi olla oli neljännesmiljoonan. Nyt näkyy C-Mersujen verottomat hinnat lähtevän alta 40 tonnin, veroa päälle alkaen n. 6 donaa. Laskin kokeeksi mikä vero olisi Capricen kulutuksella (tehtaan ilmoittama 18 mpg) niin silloin se olisikin jo 20 tonnia. Eli kyllähän niitä autoja nyt kelpaisi ostella, mutta vuosiverot jos pitäisi alkuperäisen hintaisilla Iiro-tarroilla maksaa, pitäisi niitä liimata lasiin puolen tusinaa.
     
  16. f34

    f34 Double Gearhead

    Uskomatonta, kaarne on elossa ja täällä taas.
    Voisi olla myös Kaarnen neitseellisesti syntynyt jälkeläinen.
     
  17. NY4dHT

    NY4dHT 1st gear

    Kuvan auto on vm 1970 Chrysler New Yorker, mies on Ahti Karjalainen ja paikka Etelä-Esplanadi 6 kuten aiemmassa kommentissa. Talo on nimeltään Smolna ja se on valtioneuvoston juhlahuoneisto, jossa pidettiin aiemmin mm. budjettineuvotteluja.

    Auto oli pitkään harrastekäytössä rek. numerolla NN-507 mutta taitaa nyt olla siirtynyt autuaammille kruisailumaille. Viimeksi kun se nähtiin se oli umpiruosteessa ja ilman moottoria. - Síinä oli vaalea kitin värinen kangassisustus, erillispenkit edessä, ilmastointi, sähköikkunat, takatilan lämmitin, "cornering lights" ja tehdasasenteinen radio. Hyvin varustettu siis. Perusvarusteinen 1970 New Yorker 4d Sedan maksoi uutena 65 000 markkaa, mutta noilla varusteilla hinta on ollut lähemmäs 75 000 markkaa. Sillä olisi jo saanut 2 kpl Mercedes-Benz 200D -mallia, jonka hinta oli noin 32 000 markkaa.
     
    kerkko tykkää tästä.
  18. MJF

    MJF Double Gearhead

    On se Jorkkeri olemassa vielä, ainakin vuoden sisään on ollut torissa myynnissäkin.
     

Kerro tästä muillekin!