USAn autotuotannon nousu ja tuho - "Ensimmäiset ja viimeiset"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja kerkko, 13.8.2022.

  1. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Pohdittavaa kesäviikonlopuksi? Mikä sen teki, amerikkalainen autotuotanto näytti suunnan -08 T-Fordista aina 70-luvun alkuun. Sitten tapahtui jotakin. Toki tiedämme öljykriisin, mutta muutakin varmaan tarvittiin. Detroit on autiokaupunki ja amerikkalaisillekaan ei ole kelvannut kotimainen henkilöauto aikoihin. Umpipöhköt (?) truckit sentään pitävät pintansa kotimarkkinoilla. Vientituotteeksi isommassa mittakaavassa ei taida olla mistään, jossakinmäärin Teslasta. Miten tässä näin kävi?
     
  2. Mietippä, että miten kävi kerran niin mahtavalle brittiläiselle autoteollisuudelle.
     
    isalmela tykkää tästä.
  3. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Overdriven käyttöehdot kieltävät vastaamasta tähän kysymykseen, siks en voi vastata.
     
    kerkko tykkää tästä.
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Amerikkalaiset tekevät edelleen autoja. Osa on muunmaalaisen merkkisiä. Sen jälkeen, kun "tekniikka" taipui jotenkin polttoainekulutusrajoihin, V8 mallisia hlöautojakin on taas ollut. Tuotteet on kuitenkin niin erilaisia muun maailman tuotteisiin verrattuna ja monesti valuutta ja tullisyistä ylikalliita, eivätkä ne noista syistä muualla kiinnosta kuin "erityisryhmiä".

    Brittien saarellakin on edelleen autoteollisuutta. Jaguar, Land-Rover ja sitten niitä ylellisempiä merkkejä. Edellinen rysähdys siellä liittyi lakkoiluihin ja laatuongelmiin, eli hävisivät jopa kotikentällään niillä tavallisemmilla autoillaan. Heinäkuussa museoissaan huomasin, että olivat valmistaneet saarella myös viimeisiä ulkomaan merkkejä, kuten Honda. Brexitin takia siellä ei kannata tehdä autoja EU:n alueelle, joten tehtaat siirtyvät entiseen nk itä-Eurooppaan.
     
  5. hantta

    hantta Double Gearhead

    70 luvulla jenkit havahtuivat japanialaisten suosioon, ja pikavauhtia piti tehdä jotain samantapaista korvaavaa, sillä seurauksella, että nuo ensimmäiset etuvetoviritykset olivat lähinnä irvikuvia jenkeistä ja pikkuautoista.
     
    -71 MoPar tykkää tästä.
  6. On toki siellä paljonkin autoteollisuutta vieläkin, mutta kuinka brittiläistä. Siellä kasataan muiden maiden merkkejä ja ne brittibränditkin on ulkomaisten valmistajien omistamia.

    Toki autoteollisuus on nykyään kansainvälistä, mutta kaukana on ajat, kun sieltä tuotiin Suomeenkin paljon ihan tavallisia käyttöautoja heidän omilla merkeillä.
     
    isalmela tykkää tästä.
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei ole Chrysler vissiin amerikanauto myöskään?

    Missäs vaiheessa sumujen saarten tuotteet sakkasivat? Ennen vai jälkeen EU jäsenyyden? Jos se liittyy siihen ja vapaakauppa-alueeseen, niin nehän sitten nousee sieltä ahdingostaan?
     
  8. Sekin kuuluu nykyään Stellantikseen, mutta taisi senkin amerikanautomaisuus kadota jo aikoja sitten..

    Tämä on hyvä kysymys. Britit liittyi EU:n edeltäjään, Euroopan yhteisöön, vuonna 1973 ja samoihin aikoihin mentiin alaspäin rytinällä. En kyllä usko, että se oli silti syy romahdukselle, vaan jatkuvat lakkoilut ja laatuongelmat jne. kotikutoiset syyt taisi olla aika isossa osassa.
     
    Catiska tykkää tästä.
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Olihan niillä kuitenkin oma valuutta jolla olisi … mut saiko omallakaan rahalla tehdä devalvaatiota EU:ssa kuinka vain? Siis jos vienti tökkäsi, nii Suomessahan se ohje oli kossupullon etiketistä, 38% ja taas vei täysillä!
     
  10. hantta

    hantta Double Gearhead

    Englannista on sittemmin tullut ainakin Toyotaa, Nissania, ja olihan heidän omaan käyttöön rhd- tanelia, eli Cortinaa ihan loppuun asti, samoin GM: n Opelit oli Vauxhalleja, katsoivat vissiin, että kannattaa tehdä omaan käyttöön vääräkätisiä, ja muu eurooppaa omia mallejaan, mutta kyllä siihen kulta- aikaan kuului Morris, Austin, Rover, Rolls, Sumpeam, Hillman jne.
     
  11. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kyllä minusta LX-kori (300, Challenger, Charger, Magnum yms) on ihan tarpeeksi amerikkalainen. Pikkukorisista nyt kukaan välitä.
    Tosin tulevaisuus on sit mielenkiintoinen, kun uusi suora kutonen korvaa osan moottoreista, korvaako myös Hemin? Siitä ei ole vielä mitään varmuutta. Ja myös LX-korin loppuminen ja EV mukana tulevat uusi STLA Large kori. Minusta tuntuu, ettei Stellanis/Dodge/Chrysler tiedä vielä itsekään.
    Varsinkin kun Challenger myy tällä hetkellä enemmän kuin Mustang. Camaro taas on myynnissä kaukana jäljessä molempia.
     
  12. redneck1

    redneck1 Gearhead

    TM on tätä mieltä. Hyvä uutinen.

    Huono uutinen taas se että Chevrolet Expressin ja GMC Savanan vanha 1996 myyntiin tullut alusta (tosin 2003 päivitetty ulkonäkö) kerrotaan loppuvan vuonna 2026 30-vuoden jälkeen. Korvataan ehkä sähköpakuilla.

    Express ja Savana tulee siis olemaan kaikista kauiten perus ulkonäöltään muuttumattomana pysyneet General Motorsin autot. Edellinen "titteli" Chevy Vanilla.

    "
    V8-moottorit pitävät pintansa sähköautoja vastaan USA:ssa – Dodgen seuraavan sukupolven Challengerin ja Chargerin keulalla on edelleen kunnon Hemi V8
    "
    https://tekniikanmaailma.fi/v8-moot...hargerin-keulalla-on-edelleen-kunnon-hemi-v8/
     
  13. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Kyllä 80-luvun alkuun jenkkiauto oli todella suosittu ympäri Yhdysvaltoja. Määrässä prosentuaalisesti vahvoilla kuten esim. Ritari Ässä sarjasta voi todeta. Sitten 80-luvun loppupuolella ei enää niinkään kun tuli liikaa japseja ja muutenkin pieniä autoja myös amerikkalaisilta. Ei tuon ajan japseista enää olekkaan paljoa jäljellä mitään eikä eniten japseja matkivista jenkeistäkään (esim. Corsica). Liikaa japseja nykyäänkin eli 30 vuotta samalla linjalla. Isoja autoja ei enää haluttu joten ne kuoli pois...

    ...vai kuoliko sittenkään.:odroll: Nykypäivänä on valtavan kokoisia SUV:eja ja lava-autoja jotka myy todella hyvin, jopa niinkin hyvin että se on tappanut henkilöautoja todella kovaa tahtia. Samoista autoista on ollut myös vientituotteeksi. Onhan tuolla liikenteessä noin puolet pickupeista amerikasta. Muuallakin kuin Suomessa jenkki pickupit myy hyvin. Keski-Euroopan myyntisivustot täynnä niitä. RAM pickupilla myös edustus Euroopassa joten se auttaa myyntiä.

    Miksi amerikkalainen sitten valitsee pickupin tai suv:in eikä isoa henkilöautoa? Itse ymmärrän hyvin sen valinnan, koska onhan ensiksi mainituissa paljon enemmän tilaa ja käytännöllisyyttä.

    General Motors oli maailman suurin autonvalmistaja 30-luvulta aina 2010-luvun alkuun. Oli myös Yhdysvaltain suurin autonvalmistaja vuoteen 2020 saakka ja tulee olemaan myös jatkossakin kunhan koronan tuomat vaikeudet selätetään.
     
  14. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Tuolllainen löytyi pari viikkoa sitten Youtubesta. Liikenteen perusteella noin vuodelta 1997. Paljon on liikenne muuttunut 20 vuodessa. Ei tuossa näy kuin enimmäkseen pikkuautoja eikä juurikaan pickuppeja. Toisin on nykyään, pelkkää pickuppia ja SUV:ia. Ehkä nykyliikenne on jopa parempi?:D Tuossa ysäri liikenteessä vilahtelee kyllä helmiä seassa.

    Mitkä taas videon autoista ovat nykyään kohtuu yleisiä? Ehkä ne harvat jenkki SUV:it, vanit ja pickupit sekä uudemmat minivanit. Ehkä myös "pappa autot" kuten esimerkiksi Buickit.

     
  15. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Vaikka Detroit meni nurin niin nykypäivänä sen tilanne on hurjasti parantunut. Autotehdas kaupunkeja tuntuu riivaavaan aina samat ongelmat, koska myös "Suomen Detroitissa" on samanlaisia ongelmia kuin esikuvassaan.

    Ajat muuttuu ja merkittäviä uuden alkuja ja vanhan loppuja on ollut mielestäni ainakin vuodet 1913, 1955, 1959 1964 1971, 1976, 1980, 1996, 2011. Kaiken loppu on käsillä jos sähköautot valtaa maailman. Ehkä 2010-luku jäi historia viimeiseksi "oikeiden autojen" vuosikymmeneksi. Autojen sähköistyminen saa etuvetoiset ja pienellä moottorilla varustetut polttomoottoriautot näyttämään huomattavasti mielenkiintoisimmilta.

    1913 Liukuhihnatuotanto
    1955 Uuden alku, V8 ja uudet korit
    1959 Virtaviivaisemmat korit
    1964 Muskeliaika alkaa...
    1971 Öljykriisin ja tehojen laskun aika
    1976 Tänä vuonna rullasi monelta valmistajalta viimeinen täysikokoinen henkilöauto.
    1980 Viimeistään tänä vuonna autojen korit olivat pienempiä/pieniä
    1996 Viimeinen vuosi jolloin tehtiin isoja henkilöautoja ja farmareita General Motorsilla
    2011 Viimeinen vuosi jolloin tehtiin Crown Victoriaa, Grand Marquisia ja Town Caria. Voidaan yhdistää myös Pontiacin, Mercuryn ja Hummerin loppu. Olds ja Plymouth melkein 10 vuotta aiemmin.
    2022 Autojen sähköistymisen alku?
     
  16. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Vastaus on: hyvin vetävät sisämarkkinat.

    Eli toisin sanoen oli keskiluokkaa, jolle myydä niitä liukuhihnalta tulleita autoja.

    Vuosisadan alussa Henry Ford kiihdytti itse maa myyntiään maksamalla työläisille muita suurempaa palkkaa (vieläkin paskaa palkkaa), koska tajusi, että työläisluokasta muuttuu vaurastuessaan kuluttava keskiluokka.

    Ihmiset vaurastui, tehtaat vaurastui, sarjatuotanto toi tuotteisiin halvemman hinnan lisäksi muita hyötyjä kuten toimintavarmuuden ja huollettavuuden. Kansainvälinen menestystuote oli valmis. Ennen isoa sotaa jenkkiauto oli ns. "halpis", jolla oli autottoman maan helppo aloittaa autoistuminen. Ensin vähän Fordeja, Chevyjä ja Dodgeja kuorma-autoiksi ja julkiseen liikenteeseen, huoltoverkoston laajetessa hyviä perusautoja myös kansalle. Jonkun Chevyn ylläpitäminen vaikka Rovaniemellä oli huomattavasti yksinkertaisempaa kuin käsin naputellun Eurooppalaisauton.

    Toinen maailmanpalo teki kaksi asiaa: köyhdytti Euroopan 15 vuodeksi ja aiheutti suunnattoman talouskasvun amerikkaan (Euroopan jälleenrakennus, sotakorvaukset, Marshall avun tuoma bisnes, kotiutuvien jenkkisotilaiden päivärahat jne.). Vaikutus oli niin iso, että keksivät amerikassa vapaa-ajan ja teini-iän. Tämä näkyi "avaruus-ajan" autosuunnitteluna (tuotteen aikainen vanheneminen), cookie-cut -valmistaloina, erilaisena konsumerismin ihannointina (leipäkoneet jne laitteet).

    Vastareaktio alkoi 60-luvulla. 50-luvulla esimerkiksi pienet urheiluautot, joita myytiin lähinnä amerikkalaisille, pitivät Englannin autoteollisuuden kukassa. 1960 esiteltiin Mini ja sen perässä monta muuta kansanautoa, koska niille alkoi olemaan Euroopassa markkinoita, keskiluokka syntyi, meilläkin keksittiin rock ja vapaa-aika. Amerikassakin piti esitellä kompaktit, koska kuusimetriset avaruusalukset eivät kelvanneet kaikille (katsoo vaikka kuinka älytön auto on vuoden 1959 tehtaan halvin chevrolet).

    Kolmipyöristä ja mopoautoista päästiin Saksassa pikkuhiljaa kuplavolkkareihin, kun Japani pääsi peliin mukaan 60-luvun lopulla.

    70-luvulla talous veti vielä jenkeissä hyvin, mutta ympäristö ahdisti puhdasta konsumerismia, tuli Los Angelesin saastesumut, öljykriisit, Ralf Nader. Nämä loivat paineita kehittää ympäristöystävällisempiä, turvallisempia autoja. Harmi vaan, että markkinat tottuivat jo 7 litran koneisiin isoissa laivoissa.

    Eurooppalaiset ja japanilaiset pöristelivät pienemmillä nelisylinterisillä vielä 20 vuotta ilman katalysaattoreita tai turvapuskureita.
     
    Stang_81 ja isalmela tykkäävät tästä.
  17. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    60-luvun elintasokuilua eri mantereiden välillä voi hahmottaa hyvin aiheella "otetaan yleisin perheauto linjalta ja tehdään linjakas urheilullinen kupee".

    Saksa: Opel Kadett Coupe, 1,2l moottori, 2 kurkkuinen kaasari
    Tsekkoslovakia: Skoda 110 coupe 1,1l
    Japani: Toyota Corolla Sprinter, 1,6l moottori, sivuimukaasuttimet, 5 vaihdetta
    Amerikka: Dodge Charger, konevaihtoehdot 3,7l-7,2l...
     
  18. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    80-luvun juppiaikoina alkoi elintaso olemaan Euroopassa ja Japanissa korkea ja tuotantomenetelmät tehtailla modernimmat (ynnä muoti suosi askeettisempaa muotoilua) että voimasuhteet vaihtuivat. "Pienempään tarpeeseen" rakennetut kansanautot täyttivät vahingossa myös päästö/kulutusvaatimukset paremmin mitä väkisin pienennetyt maantieristeilijät, joten Honda/Toyota valloittivat amerikankin markkinat.

    90-luvulla amerikkalainen auto oli perusmuodossaan oli aika outo ilmestys, plyyshisohvat kuin tuulahdus menneestä suuruudesta sullottuna Eurooppalaisen kokoiseen muodottomaan puikulaan.

    Saksalainen teki jo premiuminkin paremmin.
     
  19. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    2000-luvulla näytti siltä, että alkutilanne on kääntynyt päälaelleen: kun autoilun alkuaikoina Eurooppa tuotti käsintehdyt taideteokset loordeille ja amerikka kansanautot, niin 2000-luvulla amerikassa tehtiin monenlaista kulkuneuvoa "eritiseen makuun" ja parhaiten siltä vuosikymmeneltä jää mieleen jenkeistä retromuskeliautojen uudelleenlämmityksen. Tällä kertaa ei enää yritetäkään myydä kaikille vaan nostalgian nälkäisille bensapäille. Näiden päälle täysin kotimarkkinoille ja viranomaiskäyttöön tehdyt pickupit ja viimeiset pantherbodyt. Näitä oli vaikea saada muualle maailmaan edes rekisteröityä.

    Toki siellä on tehty kansanautojakin, Euroopasta lähtöisin olevaa Ford Focusta ja pahasti flopannutta Dodge Darttia.
     
    isalmela tykkää tästä.
  20. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Nyt eletään Teslan jälkeistä aikaa, sähköautoilu on palauttanut Amerikan taas autoteollisuuden kartalle.

    Tosin Harrin profetia on:
    Sähköautoilusta tulee samanlainen ilmiö kuin luomuruuasta. Kallista hyvintoimeentulevan kansan touhua, jolla voi hetkittäin pitää itseään parempana ihmisenä. Jos kaikki ihmiset siirtyisivät syömään luomuruokaa, loppuisi maailmasta ruoka todella nopeasti ja luultavasti tulisi ekokatastrofi, kun luomuviljely on tehotonta ja vaatisi kaiken pinta-alan.

    Sähköautoilun akut vaatii harvinaisia maametalleja eikä millään voida tehdä akkuja jokaisen bensa/dieselauton tilalle.

    Tälle sähköautoilulle on jo oma vääntötopikki, toivoisin, että tästä synkeästäkin tulevaisuuden kuvasta keskustellaan jatkot siellä.

    Tämä on tässä vain kuvastamassa kehityksen kaaren päätä.
     
    kerkko ja isalmela tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!