Uudeksi harrastajaksi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja T.Hell, 10.8.2007.

  1. T.Hell

    T.Hell Gearhead

    Kiinnostusta olisi hankkia itselle joku vanhempi harrasteauto kesäkäyttöön. Ja jos harrasteautolinjalle lähdetään, niin kyllähän siitä V8 pitää löytyä... :wink: Mieltä vain askarruttaa että onko itsellä tarpeeksi edellytyksiä hommaan?
    Kiinnostuksen kohteena olisi lähinnä tämä Nova:
    http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1410067

    Kun tuo tekniikkapuoli ei aivan hanskassa ole, eikä peltihommatkaan itseltä aivan suoraan hoidu, niin onko suoraan sanottuna järkevää lähteä tälle tielle? Vai jatkanko köröttelyä volkswagenillani ja annan muiden harrastaa.. :D
    Sekä kannustavia että vähemmän kannustavia kommentteja haluaisin kuulla kaikesta harrastukseen liittyvästä.
     
  2. lake ender

    lake ender Gearhead

    Työ tekijäänsä opettaa pätee aika moneen hommaan. Tollanen nova on aika simppeli peli vaikka ekaksi harrasteautoksikin ja tekniikka yleistä=suhteellisen halpaa ja helposti saatavilla.
    Netin ihmeellisestä maailmasta löytyy nykyään apua moneen hommaan ja jos kaveripiirissä on vielä harrasteautoilijoita, niin mikä jottei eurot jonoon.
    Tietty talli ja jonkunsortin työkalut yms. tarttee olla, että tollasenkin saa edes ylläpidettyä kunnossa.
     
  3. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tollanen Nova on todella hieno auto ja tekniikka sitä perus amerikkalaista vieläpä halvimmasta päästä + Chevyn osia saa helposti.

    Muuten se menee juuri noin kun lake ender
    sanoi. 8)

    Tervetuloa joukkoon sekavaan ! :pinup:
     
  4. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Tekemistä riittää varmasti enemmän kuin aluksi oli mielessä, vanha suomalais-ugrilainen projektiperinne on että mopo karkaa käsistä. Emmäkään osannu ko vähä mopoa rukata ja polkupyärään vaihtaa ketjut ko aloitin mutta nyt osaan jo turata vaikka mitä
     
  5. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

  6. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Itse vieläkin vasta-alkajana neuvoin joka kerta ostamaan niin hyvän auton kuin perse kestää.

    Se vaikuttaa varmasti harrastemotivaatioon positiivisesti, kun pääsee aloittamaan harrastusta toimivalla ajokilla, verrattuna siihen että on juuri laittanut rahansa epämääräiseen ostokseen, joka osoittautuukin täydelliseksi projektiksi.

    Kuten tuossa aiemminkin todettiin, Chevyt ovat kyllä ihan järkeviä valintoja ensijenkiksi juurikin osasaatavuuden ja niiden hinnoittelun perusteella.

    Työkalupakki kannattaa silti päivittää ensitilassa, sillä sitä joutuu varmasti availemaan tiuhaan tahtiin ensijenkin hankinnan jälkeen 8) Myös neuvoisin hankkimaan tehtaan Service Manualit, koska sisältävät hyvin havainnollisin kuvin ja työmenetelmin eri osa-alueiden purkamis-, kasaus- ja huoltotoimenpiteet.
     
  7. Elevator

    Elevator 1st gear

    tässä vois heittä kaikki kliseet siitä että "kaikkihan jostain ovat aloittaneet" "työ tekijäänsä opettaa" "kukaan ei oo seppä syntyessään" ..."aurinkolaskee länteen" :eek: jne.

    Jokainen harrastaa sitä mistä todellakin pitää. Mikäli on riittävän innostunut ja motivoitunut niin kyl sillon noi kliseetkin toimii. Kokeile, osta auto! Jos et harrastuksesta välitä nii ei tää mikää tatuointi otsassa ole.

    Innostunutta harrastajaa autetaan aina mielellään, siinä missä kukanenkin ehtii ja osaa. Kuten jo edellä sanottiin täältä netistä löytyy sitten kanssa foorumeita siinä missä ostajia, kauppaajia, myyjiä kuin tietäjiäkin.

    Itte oon ollut samassa tilanteessa. Mutta nyt kun jo muutama vuosi on väännetty nii jotain osaa jo tehdäkkin. Jotkut asiat varmaan ihan oikeinkin :D Ittelle tää harrastus on harrastus, ei elämäntapa eikä myöskään vaatteet. Jokainen päivä auton kimpussa on kuitenkin hermolomaa arjesta.

    Tervetuloa kerhoon. Viimeisenä kliseenä: Kaikkea pitää kokeilla. (ai että tuntee taas itsensä dorkaksi :wink: )
     
  8. kingrat

    kingrat Gearhead

    Edellä on jokseenkin kaikki oleellinen sanottu. Lisätään vielä, että into ja uskallus tehdä korvaa paljonkin sitä taitoa. Maalais-/kaupunkilaisjärjellä näiden kanssa pärjää ihan hienosti melkoisen pitkälle.
    Lisäksi täältä OD:lta saapi neuvot melkein mihin ongelmaan vaan.

    Nova on ihan mielekäs ensijenkiksi, osat edullisia ja ihan perustekniikkaa.

    Teretulemas vaan joukkoon ja onnea hankintaan, jos kaupoille tuosta päädyt!
     
  9. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Ja toi on yks juttu mitä pitää välttää, lukematon määrä ihan hyviä autoja on mennyt vituiks kun ne alkuhuumassa on purettu osiksi ja sitten on loppunut aika/raha/motivaatio ja lopulta jäljellä on ruosteinen tyhjä hylsy jossain takapihalla pressun alla. Kohtuukuntoinen aihio ja pikku hiljaa yksi paikka kerrallaan kuntoon eikä heti nelilinkkejä ja isolohkoa suunnittelemaan niin kerkee ajelemaankin ja keräämään inspiraatiota.
     
  10. Elevator

    Elevator 1st gear

    nii mutta hommaa mopari :poff:
     
  11. T.Hell

    T.Hell Gearhead

    Mitään isompaa projektia en ole hakemassa, koska taidot loppuu semmosessa heti ens alkuun. Ajaminen (ja V8:n höpinä) on kuitenkin se juttu mikä tässä kiinnostaisi. Tietenkin huoltaminen ja laittaminen kuuluu asiaan, mutta mielellään sitä aloittais homman ajelulla.

    Säilytys talven yli on myös semmoinen seikka joka mietityttää. Lämmin (ja tilava) talli olisi tietenkin paras. Pysyy kuivana ja mahdollisia huoltoja voisi pakkasesta huolimatta tehdä. Itsellä kuitenkin ainoastaan viileä ja pieni talli :mad: jossa auton voisi vain pitää suojassa talven yli. Onhan sekin tyhjää parempi, mutta mukava olisi kesät pyhittää täysin ajeluun.
    Miten muut täällä autojaan talven yli säilyttää? Lämmin talli ei taida kuitenkaan ehdoton olla?
     
  12. Terosu

    Terosu 1st gear

    Ite ainakin oon siinä mielessä ollut ilonen omaan ensiautovalintaan ('80 Aspen) että se oli vähän projekti ja muutenvaan paskana joka toinen viikko, tuli auton perustekniikka aika hyvin selville... Nyt oon jo kyl myymäs pois, ja meinaan hankkia veronkiertopakun tilalle. Tai sit pidän vielä vähän aikaa Aspenin itellä ja teen konerempan.

    No olisin kai mäkin paremman ostanu, jos sillon olis ollu rahaa... Mut oli miten oli, ei mikään ihan paska valinta just sen takia että nyt on jo vähän paremmat valmiudet auton huoltoon.
     
  13. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Meikäläiselläkin on vain kylmä mutta kuva ulkorakennus tallin korvikkeena missä mm. viime talvena turpa huurussa irroittelin TH350 lootaa Camaron alla :-? Halogenvalot tosin lämmittivät jonkin verran. Ei kyllä kovin mukavaa touhua sinänsä.

    Mut jos edes jonkinlainen katto on auton päälle laittaa niin välttäähän sekin. Ja kun tollasissa askeettisemmissa olosuhteissa hommia aloittelee, voi sit 20 vuoden päästä itse uhota keltanokille
    "Jumalauta, silloin vanhoina hyvinä aikoina mulla ei ollu edes seiniä tallissa...maalattia saakeli soikoon...ei sähköjäkään...nykyään ne nuoret vaatii sitä ja tätä ja..."

    8)
     
  14. magenta

    magenta 2nd gear

    Moi
    Kannattaa liittyä johonkin kerhoon, mistä on mahdollista saada erilaista apua.
    Autoa katsomaan kannattaa ottaa joku mukaan. Katsomaan vähän tekniikkaa ja ruosteita. Ja ennen kaikkea näkemään sen innostuksen hullun kiillon silmissä läpi, että minkälainen auto/projekti oikein on kyseessä.
    Harrastamiselle talli on kyllä melko pakollinen. Ite hankin ilmapumpun lämmittämään tallia. Lattia on tietysti silti kylmä.
    Ehkä ensimmäisen auton eikä ehkä vielä toisenkaan kanssa kannata rempata näyttelyt mielessä. Korjaa vain sen mikä on pakko, että pääsee ajelemaan. Yksin tallissa näplääminen alkaa helposti tökkimään. Kontaktit kerhoissa ja tapahtumissa on kuitenkin se juttu millä taas jaksaa =)
    Budjettia on myös aina hyvä miettiä. Paljonko on valmis laittamaan työkaluihin (köyhän ei kannata halpaa ostaa), varaosiin, ulkopuolisiin töihin, bensoihin, vakuutuksiin, veroihin...ym.
    http://www.diynetwork.com/diy/autos_boats
    Mika
     
  15. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Harrastusta ei kannata pilata alkumetreihin autolla jolla ei voi kesää ajella huolettomasti. Osta mikä tahansa tötterö kunhan on katsastettu ja mielestäsi hyvä ajaa.
     
  16. America

    America Gearhead

    Itse hommasin viime vuonna ekaksi jenkiksi tuon 65' Valiantin, joka oli ostovaiheessa vielä projekti. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että kannatti ostaa projekti, sillä ennen tätä en ymmärtänyt juuri hölkäsen pöläystä autoista.
    Vaikka hommat tulikin opittua kantapään kautta, opin silti perushommat autojen korjaamisessa. Jos ei joku heti onnistu, ei kannata lannistua, vaan tehdä jotain muuta ja palata sitten ongelmakohtaan. Mutta niinkuin aikaisemmin sanottiin, asiaa auttaa paljon, jos on autot tuntevia ystäviä.
    Tulipas ympäripyöreä vastaus, mutta toivottavasti siitä oli edes jotain apua.

    T:Joni
     
  17. make_110

    make_110 3rd gear

    Jokainen taplaa tyylillään ja niin tekee tän auto homman kanssakin.
    Ite ostin reilu vuos sitten ekan jenkin ja se oli katsastettu pari viikkoo ennen ostoo joten luulin ja tarkasteltiin paremmin tietävien kanssa enemmänkin sitä mut ei
    kaikkee voi lähelläkään tietää jos ei pääse katsomaan autoo pohjasta-kattoon.Se osto sokaisee monet ja pakkeli/massa on kohtuu hyvä johtamaan harhaan.

    Jos epäilet omaa tietoa/taitoa niin saattaa olla semmonen kohtuu käyttövarma
    peli hyvä,jossa on korkeintaan peltikorjauksia/vastaavia suht näkymättömillä paikoilla.

    Ite en oo kyllä katunu montaa tuntia sen jälkeen ku ostin ton chevyn et mitä tulikaan tehtyä,nimittäin on helekatin mukava seurata rojektin etenemistä ja ku tietää että tekee sitä itellensä. Vaikka ei sitä ns.ammattitaitoa olekaan tai tule olemaan niin kyllä sitä jokainen jotain osaa sepittää.
     
  18. DX

    DX Double Gearhead

    Jos tykkää ajella autollaan eikä vain roplata sitä niin ostoreissulle kannattaa ottaa joku perehtynyt mukaan jarruksi ettei tule ostettua liian suurta palaa haukattavaksi niin rahallisesti kuin muutenkaan.

    Halvalla saa projektin jonka kuntoon laittaminen on mukavaa jos roplaamisesta tykkää 8) mutta tulee kalliiksi vaikka itse tekis kaiken, harrastajakavereitakaan ei kannata loputtomasti nakittaa tai ne lakkaa morjestamasta :lol: .

    Eli jos haluat mieluiten ajella niin osta oikeasti hyvä laite, eikä vain hyvännäköistä.

    Vaikea mun on silti sanoa, kun koko ikäni olen ollut kädet ja naama mustana värkkäämässä jotain, viikonkin tauko tuo vieroitusoireet. :rotfl:

    Ja Tämä kommentti oli loistava: osta auto, ei se ole tatuointi ottassa josta ei pääse eroon. :rotfl:
     
  19. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Itsekin "harrastanut" 80-luvun lopulta, mutta vieläkään en mitään tekniikasta tajua.... :oops: Mutta yksinkertainen peruskone ilman turhia saaste-häiritsimiä jotenkin minunkin tajuttavissani... :)
    Ei itseänikään varsinainen korjaaminen juuri kiinnosta (eikä edes määräaikaiset huoltamiset) :oops: , mutta koittaa tehdä "parannuksia" niin ettei mitään peruuttamatonta teknisiin ominaisuuksiin tapahdu... Eli tavoite olisi aina että ei viikonloppua kauempaa olisi pois liikenteestä jos muuten toimii.

    Eli ei vieläkään ole lämmintä tallia muulloin kuin kesällä jos on lämmin ilma...
    Mutta ensimmäiset 15 vuotta kun ei ollut edes kattoa.
    Eli säilytys lähinnä pihalla jos ei ole päässyt huollon puolelle (Silloinkin yleensä vain puolet katon alla).
    Ja jos toimii, niin silloinhan on tietysti käytössä :D
     
  20. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    Tervetuloa joukkoomme tummaan kaikki uudet harrastajat. Itseh'n harrastan lähinnä AUTOISTA haaveilua rahantilanteen puitteissaq.
     

Kerro tästä muillekin!