Uudemmat Chryslerit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja redneck1, 28.4.2019.

  1. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Turvallisuus on niitä asioita, joita alkaa arvostamaan siinä vaiheessa kun on jotain menetettävää.
     
    Sounderi, Custom_Rod, Powerstroke ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    No joo joo. Kuinka ssit uskaltaa edes käydä cruisingeissa sillä kesäautolla, jos liikaa pelkää?
    Samanlaillahan se onnettomuus voi sattua sillä matkalla. Eikö?
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    tunteisiinko meni? Ei tämä mikään kilpailu ollut eikä rehentelyn aihe, monella vaan mieli muuttuu kun näkee tilanteita läheltä. Eikös aivoja pääse koskettelemaan jo lääkiksen kurssilla?



    Täällä!
    Ei kolaripaikalla aivoja kaivella, mutta aina ei jälki ole siistiä
    Ajatus ei ole vieras, ja kuten sanoin ja varmaan itsekin viimeksi näit, ajan vanhalla autolla ilman turvavarusteita itsekin.

    Silti tajuan niiden merkityksen. Ei sillä ole pelon kanssa mitään tekemistä. Kaikki 50-70-luvulla tehty ja suunniteltu ei vaan ole parasta vaikka hienoja aikoja oli.



    Oon mä mopoa tehokkaammilla kakspyöräsilläkin 20tkm ajanut eikä se pelottanut.



    Alunperin koko juttu sitäpaitsi oli, että jenkit teki loukkuja vielä silloin kun euroopassa autot oli jo suht kolariturvallisia, eikä tarvi mennä mihinkään 2030 luvun autoihin.
     
    Custom_Rod ja Powerstroke tykkäävät tästä.
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Vähänhän noita autoja kesällä näkyykään :D

    Onhan ne ajetut kilsatkin onnettomuusyhteydessä. Toki joku voi ekaa kertaa peruuttaa tallista rekan alle, mutta yleensä 50tkm vuodessa ajava on isommassa riskissä joutua onnettomuuteen kuin 500km ajava. Jos siis kuski on järkevä ja ajotapakin.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  5. DX

    DX Double Gearhead

    just tota tarkoitin, maailman turvallisimmankin auton hyödyt on sangen helppoa ulosmitata ajamalla sillon tällön prätkällä, tai fillarilla, tai jos todella haluaa elää veitsenterällä, ajaa huppelissa fillarilla.

    silti kuolee yli kymmenen kertaa todennäkösemmin hoitovirheeseen kuin liikenneonnettomuudessa
     
    Muokattu: 4.5.2019
    Custom_Rod, Powerstroke, Gary Grand ja 1 muu tykkäävät tästä.
  6. Jooli

    Jooli Gearhead

    mulla on tommonen vm.00 jeep grand cherokee, selvä jenkkihän se on vaikkei se siltä näytä.
    Siinä on esimerkiks sähköllä säätyvät pehmeät penkit, jäykkä etuakseli simpukka ohjauksineen, bensa v8 suurella kulutuksella, kaikki toimii sähköllä ja laatu ei ole hääppöstä. :)
    kyllä mä ajattelen n0ita 90-luvun tai uudempia amerikkalaisia autoja oikeina jenkkeinä vaikken niitä oikeen osaakkaan arvostaa, enkä käy niillä missään cruisingeissa tms
     
    isalmela ja redneck1 tykkäävät tästä.
  7. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Vaan mikä onkaan se kuolleisuusprosentti silloin jos ei hoideta?
    No joo,itsehän kyllä hoitonsa voi päättää useimmiten,liikenneonnettomuutta ei välttämättä.
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Vaikka rellu jotenkin jo cherokeen xj mallissa oli mukana, niin jeepissä mun mielestä säilyi joku jenkkitatsi pitempään kuin gmmässä vastaavissa malleissa. Opel tulee monen mittaristosta/paneeleista liikaa mieleen jo 94 jälkeen. Tai oli lumina/corsica ysärillä jo aika euro sisältä.
     
  9. JoRkKiS

    JoRkKiS Gearhead

    Kyllä turvalaitteet ja niiden kehitys on ihan hieno juttu kaikenkaikkiaan, mutta ei se silti suurinta epäkohtaa poista eli kuljettajaa/ihmistä. Ja eritoten pidän nykypäivän asenteesta miten lapsia kuljetetaan. Tämä on aimo harppauksen tehnyt muutaman vuosikymmenen aikana. Itsellä vaikkakin kovin vanha vielä olekkaan niin hyvä, jos koroke oli pyllyn alla ja tätä ennen olevat saaneet sukupolvet ovat saaneet pyöriä vapaasti takapenkillä/hattuhyllyllä sylissä tms. Toki aiheuttaa pahaa mieltä itse allekirjoittaneellekkin kun harrastevehkeellä kuljettelee "onnettomissa" vöissä itsekkin. Eli asennemuutos on osaltaan tapahtunut kun kokee tekevänsä "väärin" tavallaan.

    Ymmärrys nykyään, että autot eivät saa kestää mitä vaan on hyvinkin tervettä, jotta saadaan suunniteltua hidastuvuudet yms. kun vaikka auto kestäisikin törmäyksen niin ihminen ei sitä kestä. Kamalaa katseltavaan esim. ne 60/70 luvun formulat kun säilyvät kovastakin kolarista "ehjinä", mutta ihmiset ei niinkään.

    Hyviä apulaitteita kai kaikenkaikkiaan, mutta tuottaa myös omanlaistaan "uusavuttomuutta". Risteyksissä suditaan ja kaarteeseen ajetaan liian kovaa kun "automatiikka" avittaa. Jotenkin välillä tuntuu, että maalaisjärki puuttuu ihmisiltä nykyään täysin.

    Ja kyllä se massa on kolaritilanteessa edelleen se mikä määrittää. Itsekkin paljon mielummin oman excursioni kanssa koppaan jonkun micran/peuran tms... Mutta en sen kanssa halua vallin kanssa ottaa suoraa yhteyttä tai ajaa sitä katolleen ja kaikista vähiten ottaa toista samanlaista vastaan.

    Uskoisin, että tästä johtuukin se, että vanhat jenkit on kestävän maineessa kun eivät juuri anna periksi ja ovat massoiltaan isoja verrattuna sen aikasiin tai hetkisiin "normaaliautoihin". Mahtaakohan mikään nykyajan "pikkuauto" painaa edes alle 1000kg tai edes lähellekkään ?o_O

    Kokonaisuudessaan on epäreilua verrata vanhaa uuteen, kun on aika selvää, että nykyauto on keskimäärin turvallisempi kuin vanha. Ja kyllä niitä pohjanoteerauksia löytyy paljon muualtakin ja varmaan enemmänkin jopa kuin amerikan mantereelta, kun ovat siellä testailleet niitä jo aika tovin. Toki "hyötyajoneuvoluokka" erikseen...

    Ja voihan se uusi corolla olla vaikka kuinka turvallinen kun vallin kanssa törmäät (Ja tämä on se mitä mitataan/vertaillaan), mutta törmääppä vaikka linja-autoon tai rekkaan niin se on hyvinkin tod.näk. sen tarinan loppu olkoon turvallisuusluokitus mitä hyvänsä.
     
    isalmela, redneck1 ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Se on vähän todennäköisyyslaskentaa(kin). Ajan silti mieluummin korkeella jenkkipikapilla, kun se selvittää kissat ja koirat yli menemällä ja hirvikin tulee vähemmän todennäköisesti lasille asti. Pikkuosumissa ei tartte het mennä pajalle maaluu ja oikohommiin. Kevyemmät ja matalat kulkineet jäänee toiseksi kuitenkin ja jos tosiaan rekkaan osuu, niin kaikissa sattuu leukaan.
     
    sdfsd ja Custom_Rod tykkäävät tästä.
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    aika paljonkin liikenneriskit(kin) on todennäköisyyslaskentaa mutta harva asiaa niin ajattelee.

    Kuitenkin niinä kammoksittuina 70- luvun alunkin vuosina riski kuolla liikenteessä oli varsin mitätön, nykyisin vielä mitättömämpi.
     
  12. isalmela

    isalmela Gearhead

    Jussi kiteyttää tämän homman erittäin hyvin!
     
  13. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Pöh.

    Ei ole vuottakaan kun uudenkarhea E-klasse tuli 80km/h maantiellä mutkasta kylkeen. Loistavasti suojasi 70-luvun Chrysler tuotteen ovi pelkissä lannevöissä ollutta kuljettajaa.
    Ei ollut paljosta kiinni, että varapyörän avulla Dodgen olisi voinut ajaa kotiin, vaikka se pyöri penkalla ja perse edellä pusikkoon. Mersu lähti lunastukseen.
    Fyysiset vauriot oli pieni kuhmu pään osumisesta sivuikkunaan. Eivät uskoneet vaan veivät väkisin sairaalaan tarkistukseen. Ei pelota vieläkään, nyt 70-luvun tuotteella tuonne keväisen lumen ja jään sekaan.
     
    redneck1 tykkää tästä.
  14. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    20 senttiä enemmän sivuun niin et olisi asiasta kertomassa... Ja Mersukuski olisi luultavasti kuitenkin kävellyt omin jaloin autostaan ulos.
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Juu hyvää pohdintaa! Nykyään pikkuautotkin alkaa olla 1200-1300kg (eli w124/volvo 740 luokkaa) ja tulevien kevytautojenhan omamassa saa olla max 1500kg...

    Rekat ja linja-autot on pahoja törmättäviä, mutta jos tulee "vahinko-osuma" eikä nokat täysin vastakkain, niin on nykyautolla siihenkin vielä jotkut eväät.


    60-80-luvulla jenkkien kova massaetu toi turvallisuutta. Erothan oli aika huikeita verrattuna muun maalaisiin.


    Fiksuahan ei ole verrata 70's peliä 2010 peliin, siksi ihmettelin näitä 90-luvun lopun 2000-luvun alun testejä missä tosiaan jenkit kusi muiden vastaavanikäisten ollen jo turvallisia
    Hirvi on siitä vittumainen eläin, että se on aika pitkäjalkainen ja sen mahan pohja on aika korkealla. Muutaman hirvikolarin itsekin näin missä hirvi korkean maasturin/pickupin kanssa tuli juuri hyttiin. Keula kiilasi jalat alta ja mahallaan liuku konepeltiä pitkin suoraan sisään. Moni uusi pikkuauto taas heitti jo mallinsa vuoksi hirven yli ja vahvojen rakenteiden takia ei pilarit/katto menneet kasaan.


    Roll over aika myrkkyä monelle pickupille/maasturille
    juu nämä menee täysin tuurin piikkiin. Aina on joku myös 100kmh ilman vöitä ajanut puuhun ja lentänyt autosta ulos, putsannut pölyt vaatteista ja jatkanut matkaa. Tuuria jos mitä on sekin
     
    Custom_Rod tykkää tästä.
  16. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Pääsääntöisesti samaa mieltä.
    Mutta nyt viikonloppuna ajellessa pieni siirtoreissu kesärenkailla täytyy sanoa etten varmaan ikinä oo ajanut noin varovasti.
    Slikseillä kumeilla ei edes hiljaisessa vauhdissa meinannut kääntyä risteykseen ja jos vauhti pääs loppumaan niin liikkeellelähtö oli vaikeaa.
     
  17. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    ei pahaa näkemäestettä aiheuttaisi, mikäli tuulilasin keskikohdalla olisi palkki tai tuulilasi olisi vanhaan malliin jaettu kahdeksi, jolloin hirvi ei pääsisi työntymään ohjaamoon. amazoneissa ja pv-volvoissa sentään pystyi kaatamaan itsensä jalkatilaan, mikäli oli osumassa pitkäkoipiseen hirveen. nykyautoissa ihminen on paketoitu juurikin niille sijoillensa kaiken maailman konsoleilla ja apupaneleilla jne.
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Sepä se. Ja tuulilasit muutenkin isontuneet eli hirvelle isompi aukko tulla sisälle.


    Vaikka a pilarit on sinänsä vahventuneet pirusti. Vanhempien autojen a pilarit napsuu hydesaksilla katki ihan eri malliin kuin 90-luvun lopun ja 2000-luvun alun (sanon tämän siksi, ettei kokoajan ajatella 2019 vaan n 20v vanhatkin on jo eri maata kuin 30-40v vanhat)
     
  19. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    ohkanen, jopa läpinäkyväkin panta katon keskivaiheilta tulipeltiin ankkuroituna voisi estää hirven entryn ohjaamoon vetämällä sopivasti tuulilasin taka-/yläreunaa alaspäin.
     
  20. sectoid

    sectoid Gearhead

    Vanha ketju, mutta menkööt.

    Itse olen kuullut kysymyksen työpaikalla. "Jaa olet jenkillä liikkeellä. Paljonko vie satasella?" Kyseessä on Dodge Stratus 2.5 V6 vm 98. Ei se vie sen enempää kuin mikään muukaan vastaavalla tekniikalla oleva auto. Maksoin Stratuksesta 850€. Parempaa ajettavuutta en olisi samalla rahalla saanut mistään. Nyt olen toki laittanut rahaa huoltoihin sekä korjauksiin aika ison määrän auton ostohintaan nähden, mutta en minä niiltä olisi välttynyt muillakaan vaihtoehdoilla.

    Hieman ironisesti turvallisin omistamistani autoista on juurikin mainittu Stratus. Ajan nyt kuitenkin talviajot kulkineella Toyota Corolla vm 93, joka on kolaritilanteessa varmasti vaarallisempi. Corollan etuina Stratukseen nähden ovat paremmat valot, tehokkaampi lämmityslaite, sekä Webasto. Kaikki muu onkin Stratuksessa parempaa.

    Harrasteautoina ovat ruostevikanen Chevrolet Caprice STW vm 90, sekä Dodge Dart vm 74. Caprice toisi hieman massaetua liki kahden tonnin painollaan. Dartista en osaa sanoa. Painaa se ainakin Corollaa enemmän. Harmi vaan, kun joku Capricen edellisistä omistajista on täysin debiili, ja näin ollen tehnyt/teettänyt pohjan paskasta. Mikään ei vituta enemmän kuin huonosti tehdyt korjaukset/asennukset. Samalla vaivalla olisi voinut tehdä kunnollakin.

    Kyllä minä pidän Mopar autoja vaihtoehtoina edelleen, mikäli auton hankinta tulee eteen. Minulla on niin vähän kokemusta eri autoista, että laadusta en osaa kommentoida mitään. En edes osaa kiinnittää huomiota asioihin, joita joku muu pitää vakavana laatuongelmana. (Muovisen näköiseksi moitittu sisusta? En edes välitä. Pääasia, että pysyy kyydissä.)

    300M 3.5 V6 koneella kiinnostaa aika paljon. Pitäisi vaan löytää riittävän hyvin huollettu yksilö, ja myydä muut autot pois.
     
    mikaa7146 ja redneck1 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!