Uudempi Astro, 1995-> tietoutta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja moscowiz, 29.7.2014.

  1. moscowiz

    moscowiz Gearhead

    Kellään kokemuksia näistä uudempikorisista Astroista? Pienen, alle 750kg asuntovaunun vetoon olen etsiskellyt sopivaa vetoautoa ja tämä uudempi Astro herätti vähän kiinnostusta, varsinkin nelivetoisena. Volvon bensa farkku V70:llä käytiin pyörähtämässä 1500km reissu ja 2 aikuisen, 2 lapsen ja 2 koiran seurueella auto oli ihan liian pieni, vani/paku pitää saada. Janoinen oli Volvo kokoonsa nähden (14l/100km), minkälaisia kulutuslukemia Astrolla olisi tiedossa? Fordin ja Letukan fullsize vaneista on kyllä kokemusta, mutta nyt vois mennä pienempi laite paremmin. Minkälainen tälläinen Astro on vetopelinä? Ajoltaan, kestoltaan? Kokemuksia kiitos.
     
  2. DX

    DX Double Gearhead

    Jos -vaikkakin vähän aiheen sivusta- aloittelen tarinointia

    Itellä -90 , eli vanha "töppöperä", tosin pitkällä koukulla lisätty peräylitystä jotta kärryn saa peruuttaessa vähemmin sivuliikkein kääntymään.

    Vaunua en tuolla ole kiskonut mutta trailerin veturina melko vakaa, maantietä noin 90 lotkottaessa kärryn olemassaolon välillä jopa unohtaa, heitoissa löysä vakioiskunvaimennus antaa heijata persiitä jonninverran ylös-alas, mutta ei kallistele, joten ohjauskaan ei kampea,
    tuossa uuskoppasessa on käsittääkseni päivitetty takajousitus joten ei ole suoraan vertailukelpoinen.

    kulutusta en osaa arvioida kun suhteellisen lyhyitä siirtoja tulee tehtyä, eikä se olisi monipisteruiskutusnelivetoon vertailukelpoinenkaan, semminkin kun itellä on "towing" optio joka sisältää mm. 3.9 perävälityksen,

    takatuupparinakin astron etenemiskyky on aivan oleellisesti parempi kuin esim. hiasessa, suorastaan hyvä,
    että nelivedolle ei ole talvellakaan tarvetta jos ei "tiettömien taipaleiden taakse" pääsylle ole tarvis.
     
  3. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites onkos -95 ja uudemmassa vielä ne kuitujouset takana?
     
  4. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Kokemuksia manuaalivaihteisesta vanhakoppaisesta Astrosta sekä AWD uusikoppaisesta.

    Vanhakoppainen, ainakin man.vaihteinen ei kyllä sovellu raskaalle kärrykuormalle, yhden pystylamppu-Mesen sillä hain ja enää ei tarttenut edes toisia autotraileri-reisuja ees miettiä. Tiedä sitten automaattina?

    Uusikoppaisella nelikolla tullut vedettyä ja onhan se aika mellevä, kunhan traileri ei vaan ala woblaamaan, mutta se tuskin kaameesti on vetoauton vika.

    Kulutuksista en sano mittää kun se riippuu niin monesta tekijästä.
     
  5. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Laitetaan tässä nyt vähän omia kommentteja, ajellut 8 vuotta -97 GMC Safarilla, nyt mittarissa noin 250 tkm joista itse ajanut reilu sata tuhatta.

    Auto on takavetoinen ja trailerin vedosta nyt on aika vähän kokemusta. Hämeenlinnasta Tampereelle hinasin trailerilla n. 1800 kg painoisen auton ja painaisko traileri jonkun 400 kiloa eli kuorma oli aika lähellä auton omaa painoa joka on 2250 kiloa. Ihan ok tuli perässä, tosin traileri tahtoi vähän kiemurrella isommilla nopeuksilla, oletin sen johtuvan trailerista ja kuorman tasapainosta. Kulutuksesta ei kuorman kanssa ole kokemusta mutta normi matka-ajossa menee 10-11 litraa, mielestäni ihan kohtuulukema noin painavalle autolle ja ilmanvastus on tuollaista vaatekaapin luokkaa, auto on siis korotettu 7 hengen versio.

    Matka-ajossa itseä on hieman häirinnyt auton puhdittomuus, kaasua kun antaa niin kyllä etenee, mutta pintakaasulla on lievää nypyttelyä havaittavissa. Sitä on yksi ammattimies testannut ja hänen mielestä ei kannata tehdä mitään kun auto toimii ja kulutuslukemat ovat tuollaiset. Eli ei siellä pahasti voi olla mikään pielessä, mutta en tiedä onko se vika vai ominaisuus. Olen kyllä lukenut että näissä on joku highway-mode joka vetää seokset minimiin kulutuksen kannalta, voi olla että johtuu siitä.

    Autoon on jonkin verran vaihdeltu kulutusosia, apusimpukat jotka ilmeisesti kärsivät kieroista jarrulevyistä, ravistus oli aika melkoinen mutta tuli ne levytkin sitten vaihdettua ja samalla uusittua pyöränlaakerit joista sanotaan olevan näissä kulutustavaraa. Itsellä ne oli kyllä ihan hyvässä kunnossa, alkuperäiset oli Timkenin tavaraa ja nyt tuli kiinalaista tilalle, katsotaan kuinka kestää. Puola on mennyt uusiksi ja ihan huoltohommana vaihdoin tulpat ja johdot. Valitsin Rockauton listalta oikein Boschin johdot kun vaihtotyö on aika hankala, oli aika kalliit ja alkoivat lyömään 20 tuhannen jälkeen läpi, en tiedä miksi eivät kestäneet.

    Nyt sitten viime talvena laitoin auton ensimmäistä kertaa oikealle korjaamolle kun se oli hävittänyt pidempään jo jäähdytysnestettä. Itse epäilin vesipumppua, kun vuoto näytti jostain sieltä päin tulevan, ei ollut mitään silminnäkijähavaintoa enkä viitsinyt alkaa talvella pihalla tutkimaan, konehuone on kyllä niin ahdas. No korjaamo paikallisti vuodon imusarjan tiivisteeseen, ei pitäisi olla kyllä näiden Vortec-koneiden mikään heikko kohta. No pakko se oli sitten korjauttaa, työhön käytettiin 12 tuntia mikä itsestä kuulostaa kyllä aika korkealta kun käytössä on tilat, työkalut ja tietotaito. Tuohon 12:een tuntiin sisältyy ruiskun tiivistesarjan vaihto jota ei sitten vaihdettu suuttimien osalta, olivat kuulemma niin tiukassa. Tuo spider ruiskuhässäkkähän on hieman huonossa maineessa. Kun auto oli saatu nippuun niin nestevuoto oli edelleen, se oli se vesipumppu... pari kolme tuntia lisää töitä ja lasku kokonaisuudessaan 1500 euroa...

    Aika vähänhän näitä on Suomessa eli kokemuksia ei paljon varmaan löydy. Ruostumiselle ei tunnu olevan herkkä enkä ole yhtäkään anturia joutunut uusimaan, aika varmaa perustekniikkaa tuntuu olevan
     
  6. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Nyt on tolla yhdellä kioskilla aika monta vähän ajettua uuskoppasta kaikilla nameilla kaupan. Tosin on kyllä hintaakin,mutta jos kilsat pitää paikkansa,niin on noissa kai autoa moneksi vuodeksi eteenpäin.Itellä jos olisi käyttöä ja kassaa,niin harkitsisin vakavasti jotain noista:

    http://www.nettiauto.com/chevrolet/astro/6613980
     
  7. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Mulla on ollut 90 "metroauto-starcraft" ja 95 conversion bussi. Uudempi vortekki konella menee ihan eri tavalla kuin vanha tbi ruiskulla. Molemmilla vedin asuntovaunua ja traileria ja uudempi tietysti kiskoi selvästi paremmin kärriäkin. Samoin uudempi pitkäperäinen takaveto jossa oli sohva perässä kulki jopa liukkaalla johonkin vastoin kuin töpöperä. Kulutusta en koskaan mitannut mutta perstuntumalla 90 + 1300kg asuntovaunu ei ainakaan yli 14 vienyt
     
  8. moscowiz

    moscowiz Gearhead

    Tuo Rauman putiikki tuntuu olevan enempi autokeräilijän verstas kuin autokauppa. Samat laitteet vuodesta toiseen nelinkertaisella hinnalla mitä muualla. En tosin koskaan ole käynyt kyselemässä onko tinkivaraa.

    Joka tapauksessa kiitän ja kumarran kaikille kommentoijille, nyt on vähän enemmän tietoutta asteroidista ja voin alkaa kyttäämään josko sopiva sattuis kohdalle. Tarjota saa vaikka yyveenä jos jollain on joutilaana tuollainen uudempi koppainen astro
     
  9. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Asiakkaalla tuollainen AWD pikkubussi ja sitä tullut korjattua ja ajettua. Ajoltaan hyvä ja kulkeva peli, mutta ohjaussimpukka pitäisi vaihtaa ei säätö riittänyt, sivutuulella aika kauhea. Etuperä räkäisi öljyt pihalle ja taka-akselin vetarien stefat piti uusia kun oli rasvainen ylläri vastassa jarruremontissa. Oli nuo uudet Raybestos jarrurummut valmiiksi kierot, harkitaan pitäisikö laittaa vanhat takaisin.. Onneksi lähti perästä lukitepultti ehjänä, tuo on kai GM ongelma jos sen katkaisee vetareita irrottaessa.
    Ja tosiaan hämmästyttävän pienellä bensalla menee, n. 11 litraa satasella.

    Kuitujouset löytyy.. Mutta voisin harkita tuollaista jopa itselle. Vaan tosiaan moottoritila ei ole mikään unelma remonttikohde.
     
  10. moscowiz

    moscowiz Gearhead

    No nyt on omakohtaistakin kokemusta aiheesta. Ostaa täräytin eilen -95 AWD Starcraftin, siis se hiukan korotettu neliveto bussimalli. Puolivuorokautta omistettuani auton en osaa kovin tarkkaan sanoa juuta tai jaata kärrystä, mutta mukavalle tuntuu ajossa. Tänään täytyy kokeeksi köyttää vaunu perään ja käydä kokeilemassa minkälainen vetoautona. ABS valohan tuossa palaa ja syyläri vuotaa, joten remonttiakin on tiedossa. Muovihelmat repsottaa ja rikkikin, onko kellään tietoa saako niitä jostain, vai onko romikset ainoa paikka josta ehjiä helmoja voisi tuurilla löytää?
     
  11. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Josko Starcraft on Astro (?) niin SouthWestTradessa oli juuri sellainen purussa, voi olla vielä korin osia jäljellä. Transcar malli levikkeet ja korotus kattoikkunalla.
     
  12. moscowiz

    moscowiz Gearhead


    Tänks, pitääpä kysellä
     
  13. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Jos tuollainen uudempikoppainen jotain kiinnostaa niin oma vois olla myynnissäkin, kenties. Malli on AWD.
    Laita YV:tä. :webmaster:
     
  14. moscowiz

    moscowiz Gearhead

    Olen tässä tovin jo taistellut tämän astraalin kans. Neuvoja kaivataan. Tyhjäkäynti seilaa melko pahasti. Ei jaksa käydä, ecm pienentää käyntiä liikaa ja menee liian pienelle ja meinaa sammua (välillä sammuukin). Ecm koittaa korjata tilanteen ja kierrokset nousee hetkeksi ja taas hyytyy. Kylmänä käy hyvin ja starttaa heti kuin palmun alta.

    Operaatio alkoi kun imusarjantiivisteet vuosi ja imi ilmaa tiivisteiden välistä, tyhjäkäynti oli liian iso ja koneessa hirvittävä alipaine. Vaihdettuani tiivisteet alkoi ongelmat tuon tyhjäkäynnin kanssa. Sen jälkeen vaihdettu:

    Puola, sytytysmoduli, tulpat ja -johdot, iac, lambda, ruiskuyksikkö "spider"+ polttoaineletkut imusarjan sisällä, polttoaineensuodatin.

    Kaveri skannaili järjestelmää ja havaisi seuraavaa: TPS voltit kunnossa, fuel trim seilaa, ei vikakoodeja.

    Muuta havaittua: läppärungonsäätöruuvissa plommi tallella, eli ilmeisesti ei ole räpelöity. Bensanpaineet mitattu ja ok. Katsastuksessa ei mennyt päästöistä, oli co ja hc koholla. Saattaa tosin johtua siitä kun sytytys on liian myöhäisellä. Myöhäisellä tyhjäkäynti ei seilaa ja pystyy ajamaan normaalisti,

    Mitä hittoa voisin vielä kokeilla? Onko ehdotuksia tai peräti ollut samankaltaista ongelmaa? Kysessä siis -95 awd astro, CPI ja obd1.5
     

Kerro tästä muillekin!