Uuden auton hinta romahti nopeasti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Tuukka, 14.1.2009.

  1. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Tää juttu on lainattu lehden mielipideosastolta suoraan:

    "Ostin uuden auton syksyllä 2007 ja olisin vaihtanut sen taas kalliimpaan talvella 2008. Auto maksoi uutena noin 28000 euroa, ja nyt sama liike olisi hyvittänyt siitä 17000 euroa.
    Auton hinnasta oli siis yli 10000 euroa kadonnut 36000 kilometriä ajettuna ja huollettuna. Autoliike itse asiassa kieltäytyi edes lunastamasta autoa, koska sen hinta oli halvempi kuin jäljellä oleva velka."

    Vetäkää nyt sitten herneet nenään tai ette, mutta mun mielestä ei oo mitään järkeä ostaa uutta velka-autoa, etenkään jos ei pysty lyhentämään sitä velkaa yhtä nopeasti kun auton arvo putoo. Jos on uutta autoo ostamassa niin mun mielestä ei olis iso vaiva kattella minkälaisia hintoja samanlaisista autoista pyydetään vuoden vanhoina ja vähä ottaa selvää mitä on ostamassa.
    Tosin eipä käytettyjäkään autoja olis saatavilla jos ei joku ensin ostais niitä uutena.
    No mää ainaki ajan tyytyväisenä 18 vuotta vanhalla ja 540000km ajetulla OMALLA ja KOKONAAN MAKSETULLA autollani ja jos mää siitä luopuisin niin kyllä mää siitä saman hinnan saisin kun mitä mää siitä puolitoista vuotta sitten itte maksoin
     
  2. Jonssi

    Jonssi 3rd gear

    Ammoisina aikoina ammattikouluni opettaja sanoi, että maamme rikkaimmat ihmiset ajaa uusilla Mosseilla, Skodilla ja Ladoilla. Näiden kolmen automerkin arvo puoliintui, kun se ajettiin autoliikkeen kynnyksen yli.

    TheJonssi
     
  3. willalande

    willalande 2nd gear

    kallista autoilua. arvo tippui melkein tonnin kuussa +vakuutukset, polttoaineet,lainat.huh huh. kannattaako vaihtaa vuoden tai kahden välein?
     
  4. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    tää meni vahingossa tänne, tän piti mennä tonne yleistä keskustelua-osastolle.....
     
  5. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    niinhän se on jos on varaa ostaa uus auto ni aina häviää vaikka veis sen takas seuraavana päivänä kun on ostanut. automyyjät myy autoja ei osta
    tai ostaa mut ei samaan rahaan millä ovat myyneet.
     
  6. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Siis esimerkin tyyppi on ostanut uuden auton pätkällä, ei ole reilussa vuodessa pystynyt lyhentämään edes 10 tonnia ja nyt pitäisi vielä vaihtaa kalliimpaan???
    Eläkää varojenne mukaan dorkat.
     
  7. Stance

    Stance Gearhead

    Heh, tuohon ei voi lisätä mitään.
     
  8. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Ja tossa oli että auton arvo oli 17t€ eli taitaa olla pikkasen autolainaa joillain :eek: On miullakin käyttiksestä pätkää jäljellä mutta olis kuitenkin autoliikkeestä rahan saantipuolella jos veis pois.
     
  9. Jome

    Jome Gearhead

    Ei velkasta autoo kannata vaihtaa kalliimpaan...senhän sanoo järkikin. Loppu tilaanteessa tolla menolla on 20000€ velkaa ja 5000€ auto. Kylläpäs ihmiset on hölmöjä :odroll: Onkohan "halpa" raha tehny sokeeks?
     
  10. fe390

    fe390 Gearhead

    Henkilö joka hoitaa raha-asioitaan tällä tavavalla pitäisi asettaa holhoukseen. Siis ostaa suurella velalla uuden auton, ja vaihtaa sen vuoden kuluttua uuteen ennenkuin vanhasta velasta on maksettu kuin murto-osa.

    Mutta muuten, miksi se on niin vaikea hyväksyä että jotkut haluavat ajaa uudella autolla, ja ovat valmiit maksamaan kalliit huollot ja arvon alennuksen. Varsinkin jos ostaa hieman harvinaisemman uuden auton, niin sehän on vain hyvä asia tulevaisuuden autoharrastajille.

    Kuulin äskettäin vm. 2005 autosta joka oli maksanut uutena n. 100.000,- Nyt uuteen, saman merkkiseen hieman kalliimpaan vaihtaessa hyvitys oli 23.000,- Auton vaihtaja hyväksyi tilanteen eikä edes yrittänyt myydä autoa itse, vaikka vastaavien hintapyyntö on vielä n. 50.000,-
     
  11. Fleetline

    Fleetline Gearhead

    Toi on just tätä päivää, komeat velkavaunut on kiinnitetty antenninhuippua myöten ja uudenpaan ja näyttävämpään haluttais päästä kiinni. Koskahan tän porukan silmät aukeavat todellisuuteen :eek:
     
  12. Putte

    Putte 1st gear

    Tostahan se käytetyn auton hinta saadaan kaavan mukaan 23.000,- x 2 pyöristys ylöspäin lähinpään kymppiin -10,- ja hinnaksi muodostuu 49.990,- eli noin viiskymppiä. Ei olis tainnut herra itse saada tälläistä rahaa kuitenkaan suoramyynnissä käteisenä. Olisi pitänyt myydä osarilla, niin kuin tämä autokauppias tekee ja saa niin sanotusti täyden rahan.
     
  13. Putte

    Putte 1st gear

    Sinä päivänä, kun ulosottomies seisoo oven takana. :poff:
     
  14. fe390

    fe390 Gearhead

    Juuri näin.
     
  15. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Ne jotka haluaa ajaa uusilla autoilla ja ostaa uusia autoja ja kenellä siihen on varaa, ajakoon ja ostakoon. Mutta ei oo mitään järkeä "sijoittaa" kymmenien tuhansien velkarahoja semmoseen autoon, tai yleensä mihinkään, minkä arvo laskee nopeammin kun sitä velkaa pystyy maksamaan :poff: Mutta, kukin tyylillään.....
     
  16. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Tarviihan ihmisillä olla mahdollisuus vaihtaa sitä autoa - se mahdollisuus katoaa jos auton hinta ei puolitu parissa vuodessa. Kolmen käyttövuoden jälkeen sen auton arvo markkinoilla alkaa olla niin ja näin, kymmenen vuoden jälkeen ei yhtään mitään.

    Se on sitte toinen juttu meillä romunkerääjillä... Mutta tavallinen ihminen joka ei muuta kuin ajaa ja vaihtaa vähän päästä uuteen - sillä se homma pitää mennä kuten ylinnä oli.

    Se on hiukan jokaisen oma asia jos ei talous kestä pistää autoiluun pariakymmentä (tai enemmän) tonnia per vuosi.

    Köyhällä pitää olla köyhän systeemit.
     
  17. fe390

    fe390 Gearhead

    Tämä on totta ja olen täysin samaa mieltä.

    Minä otin lähinnä kantaa siihen, että OD:lla moni tuntuu ajattelevan että ainoa järkevä auto on 20 vuotias piilofarmari joka maksoi 750,-
    Se onkin varmati monelle hyvä valinta, mutta ei kaikille.
     
  18. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Enemmän vaan velkaa ja komeempi auto kuin naapurilla. Velkaa voi aina ottaa lisää jos rahat loppuu. Ei tää nousu voi loppua. Kysykää vaikka Islantilaisilta :rotfl:
     
  19. stw307

    stw307 1st gear

    No, muijalla on auto joka ostettiin pätkällä. Auton arvo laskee ~ sitä mukaa kun maksu etenee 300e/kk. Suht uus eli vm2000, varmaa ajoa eikä ole ns katsastusremppaa (vielä). Se on mamman tyyli, sopii mulle ja :pinup:

    No, mulla on muutama :wc: pihassa, ajetaan sillä mikä sattuu olee leimassa. Arvo ei laske eikä nouse. Se raha on kii millä hitsaat/remppaat/huollat. Se on mun tyyli, sopii mulle ja :pinup:

    Eli kukin tyylillään, toiset hakee helppoja kilsoja, toiset halpoja ja joillekin jopa töihin meno on harrastus tahi hiuksia nostattava seikkailu :eek: :D
     
  20. Jani80

    Jani80 1st gear

    kaverilla sama homma... osti 3 vuotta sitten vuoden vanhan auton hintaan 36900e ja nyt samanlaisia autoja myydään jopa alta kymppitonnin! melko reilu hinnanpudotus :D onneksi sai sen hukattua vaikka velkaa on vieläkin siitä
     

Kerro tästä muillekin!