Uuden jaon teko?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Flea, 25.6.2005.

  1. Flea

    Flea 1st gear

    Pitäis tehä uus jako vanteisiin. Aattelin heittää jarrurummun vanteelle, keskittää "jollain?" ja piirtää uusien reikien paikat. Sitten vaan pora esiin. Onkos kokemuksia?
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    eikö ois parempi tehdä jotkut muutosväli palikat...
     
  3. Flea

    Flea 1st gear

    ELI???
     
  4. Flea

    Flea 1st gear

    Sitäpaitsi kaiken mualiman välipalikat taitaapi olla vähä niinku kiellettyjä.
     
  5. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Näin on. Turvallisuussyistä.
     
  6. Flea

    Flea 1st gear

    Mitenkäs mietmi-3 (mututiedon Kuningas) ton kuvan tohon laittoi?
     
  7. gremlin

    gremlin Gearhead

    Mee vanteitten kans sorvarille ja pyyda sita tekeen jako. Sorveissa on astetaulukko niin menee pulttijako varmasti kohdalleen ja pultti kehan saa merkittyy samalla. Ja sitte porailemaan. Halpa vaihtoehto on kurssikeskus mut sit ei ol nii varmaa et kui paljo vanteet vippaa ko sial o kumminki joku tenukeppi turaamas.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    kyllä kurssikeskuksilla on päteviäkin koneistajia,sen tenumpia oo ku oikeetkaan sorvarit....lienekkö ne välilaipat sen laittomampia mitä itse poratut vanteetkaan??eikö helpoin ois aina ettiä kätpäset vanteet autoon??
     
  9. valsu67

    valsu67 1st gear

    Työstökeskuksellahan tuo varmaan ois helpoin
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    eipä taida olla laillista konstia mennä pulttijakoja muuttelemmaan heikkenee vanteen rakenne melkoisestijos on 2 kertainen rei´itys vanhojen reikien kiinnihitsaaminenkin vaikuttaa lujuuteen!
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    monissa ameriikanvanteissa on tuplajako uutuudestaan,että heikkeneekö vanne :eek: :eek: :eek:
     
  12. timppa

    timppa Gearhead

    Mites jos teetät etunapoihin ja vetarinlaippoihin uuden pulttijaon?
    Mikä jako on nyt autossa ja mikä noissa vanteissasi?

    Vanne-Automalli yhdistelmään tarkoitettuja laippoja saa käyttää raideleveyssäännön puitteissa.

    Niihin on valmiiksi laskettu että siinä on 10 reikää 5:n sijaan (keskiosa paksumpaa tavaraa). Normaaliin peltikiekkoon kun kairaa uudet reijät, voi reikien välillä olevat "metallikannakset" jäädä hyvinkin ohuiksi. Ja sopivassa rasituksessa rengas ja osa vannetta lähtee tutkimaan metsähallituksen puolta...
     
  13. bbford

    bbford Gearhead

    Onhan noita tuplajako peltivanteitakin olemassa,sellasilla ajelin kalkkunalla katuslickseillä just pari viikkoa sitten.Summit myy niitä.
    Niissä taitaa olla prässätty siihen pulttikehän kohtaan ne reiänkohdat,eli se muoto jäykistää sitä keskikohtaa vaikka paksuus ei olekaan kovin vahva. Jos aluvanteen ainevahvuus on sama koko pulttijaon kohdalla,eikä esim. takapuolella ole mitään koloja niin miksei se VOIS kestää jos poraa uudet reiät. Ja sit vielä että jos kyseessä on pinnapultit jotka kiristetään kartiomuttereilla niin aika huono on koti konsteilla tehdä jos hyvät haluaa.Eri juttu jos tulee pulteilla kiinni.

    Työstökeskus on tossa kaikista paras.
     
  14. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Ja sitten kun se keskiö repeää satasen vauhdissa ja koko auto on metsässä tai rekan keulassa, niin voidaan laskea paljonko säästettiin... :odroll:

    Elekee porailko niitä vanteita, niitä saapi kaupasta ihan sopiviakin.

    No, jos haluaa kaikesta huolimatta soveltaa, niin muuttaa sen pulttijaon sinne pyörän napaan. Ei ole varmasti yhtään helpompi (tai laillisempi), mutta varmasti turvallisempi.

    Jos navat tekee joku koneistamo, niin nehän on silloin tehdastekoiset, eli lailliset? Käyttää hyviä materiaaleja, niin on varmaan yhtä hyvät, ellei paremmat kuin alkuperäiset.
     
  15. Aako

    Aako 1st gear

    Koneistamokin syyllistyy rikokseen jos menee kairaileen vanteeseen uusia pultinreikiä tai napojen jakoa muuttelemmaan... tietysti voi tehä lujuuslaskennat uusiksi ja koittaa hakkee asialle luvat niin sitten ollaan laillisella pohjalla menossa, en vain ymmärrä että miks pitäs pulttijakoja alkaa muutteleen kun vanteita saa kaupasta ja varmaan löytyy sopivat
     
  16. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Jep. Näinhän se on. Kerran oli katsastusmiehen kanssa puhetta (ei vanteista, mutta vähän vastaavasta "arasta" asiasta) ja katsastusmies sanoi, että jos joku asia tehdään vastaavan kaltaiseksi tai paremmaksi kuin alkuperäinen, ja käytetään siihen oikeita valmistusmenetelmiä ja materiaaleja, niin asiaan ei välttämättä puututa. Erittäin tulkinnanvarainen vastaus...

    Itsekkään en lähtisi poraamaan mitään uusia reikiä mihinkään kriittisiin osiin. Tarkoitin noilla napojen jaon muuttamisella, että navat tehdään kokonaan uusiksi uudesta materiaalista. Tämä taitaa olla kuitenkin niin poikkeustapaus, ettei siihen moni ryhdy...

    Se lienee hyvä nyrkkisäätö, kun muistaa sen, ettei tee osasta heikompaa, kuin mitä se oli aloittaessa.

    Luotan kyllä itsetehtyihin osiin enemmän, kuin joihinkin kiinan/taiwanin tarvikkeisiin...
     
  17. Flea

    Flea 1st gear

    Oolrait. No nyt sitte lotto vetämään niiden vannerahojen toivossa. Oliskos mitään hyviä linkkejä missä olis kuvia/hintoja vanteista.
     
  18. aanarose

    aanarose 1st gear

    Onkos kukaan tehnyt/teetänyt vanteisiin uutta jakoa?
    Omaan biiliin(Ford Explorer vm.95 5x4.5") ku ei oikein löydy vanteita(16":na), joten sen takia on ollut mielessä tuo jaon tekeminen.
     
  19. MudMax

    MudMax Gearhead

    ^Luulisi exploreriin löytyvän myös 16" vanteet, jos nyt ei aivan jotain tiettyä mallia halua.
    5x4,5" jakoahan löytyy useimmista fordeista ja mopareista, ja nelivetoiseen sopivalla offsetillä sama jako löytyy mm. jeep wrangler/cherokee/grand cherokee malleista.
    Fordin keskireiästä ja offsetistä ei tietoa, jeepissä keskireikä hieman alle 72mm, ja offset alkup. 7 tuumaa leveissä vanteissa n. 25mm.
     
  20. mke77

    mke77 Gearhead

    kyl varmaan jos meinaa uutta pulttijakoa ni kaikkein turvallisin!! niin itsen kuin kanssa kulkijoitten kannalta ett teetätät niin isot"speisserit" mitkä pulttaat ensin napaan/levyä/rumpua vasten ja sit siinä on tämä "uusi-pultti jako"uusine pinnapultteineen!!!! JOOHAN!

    onhan tämäkin laiton, mut ei siitä tapposyytettä rosiksessa saa!!
     

Kerro tästä muillekin!