Uudet jarrut Dodgeen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja BB Coronet 500, 8.5.2019.

  1. BB Coronet 500

    BB Coronet 500 Gearhead

    Meni hermot Coronetin jarrurempassa! Kaikki on kokeiltu paitsi päälläseisontaa asennuksessa. Eli kyseessä Dodge Coronet 1967 383cid eikä kunnon jarruja löydy, useammankaan yrittäjän toimesta. Korjaussarjaa, letkua yms. nippeliä on laitettu. Edessä levyt, takana rummut ja proportioning valve sekä tehostaja löytyy. Suositelkaa kohtuuhintaista settiä, että saadaan rotke taas liikenteeseen.
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mikäs niissä jarruissa ei toimi? Onko levyt/palat/rummut/kengät uutta tai muuten kunnollisia?
     
  3. MJF

    MJF Double Gearhead

    Alkuperäiset levyjarrut ja orkkis tehostin/pääsylinteri?
     
  4. BB Coronet 500

    BB Coronet 500 Gearhead

    Ilmeisesti 90-luvun lopulla tai 2000 luvun alussa tehty muutos. Ilmeisesti A-bodyn kilkkeet edessä ja ovat toimineet moitteettomasti 2010 asti kunnes katsastusmiehen kehotuksesta vaihdettu jarruletkut eteen eikä sen jäljiltä ole kunnon jarruja löytynyt. Pääsylinteri on ilmattu irrallisena ja kiinnityksen jälkeen järjestelmän läpi on mennyt ainakin 3 litraa jarrunestettä. Ilmaa ei pitäisi olla. Proportioning valveen ei ole puututtu. Palat rummut ja kengät pitäisi olla ok.
     
  5. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Mitä ne jarrut tekee? Eikö jarruta?
    Poljin menee pohjaan?


    Jotain muutakin siellä on tehty, kuin pelkät letkut vaihdettu.


    Palat jos on purettaessa vaihtaneet paikkaa, joustaa sen verran, ettei poljintuntumaa saa hyväksi.
     
  6. BB Coronet 500

    BB Coronet 500 Gearhead

    Poljin menee pohjaan, mutta pumppaamalla saa pientä eloa. Ei kuitenkaan niin paljon, että uskaltaisi omalta pihalta lähteä. Etuletkut on vaihdettu ensin ja jarrujen "hävittyä" pääsylinteriin on asennettu korjaussarja kevyen hoonauksen jälkeen.
     
  7. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Ainoo asia jota olet muuttanut ja jonka jälkeen tuntuma meni huonoksi on nuo jarruletkut? Tsekkaisin vielä että olihan ne varmasti oikean pituiset/kokoiset sisähalkaisijalta noihin A-bodyn jarruihin. Jos ne on liian pitkät/avarat niin poljintuntuma muuttuu. Sama ilmiö tapahtuu jos vaihtaa pääsylinterin halkaisijaa.
     
  8. BB Coronet 500

    BB Coronet 500 Gearhead

    Jaa eipä moinen tullut mieleen, mutta paikallisen speedshopin kaveri tilasi letkut vanhan mallin mukaan ja arvaa onko niitä vanhoja enää tallessa! Letkujen vaihdosta on kulunut jo tovi.
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Pääsylinteri kaput tai siellä on edelleen jossakin ilmaa. Kun siellä on "toisen auton jarrut" sovitettuina, niin onhan satuloiden ilmausruuvit ylimmissä kohdissaan? Ja jos ne on nelimäntäiset satulat, niin tuli ilmattua molemmat molemmin puolin?

    Kasasin Darttini jarrut 9 vuotta sitten niin uusista osista kuin oli saatavilla. Pääsylinterin ilmaaminen on jonkinmoinen suoritus, mutta kun siihen tekee putket, jolla neste palautuu takaisin säiliöön, niin jossakin vaiheessa kuplat loppuvat. Satuloissa oli kanssa joku muukin haaste kuin tehdaskorjauksen laatu (mm pitämätön ilmausruuvi) mutta hyvät niistä lopulta tuli.

    Huonoja pääsylintereitä on ollut vuosien varrella useita. Jopa suoraan paketista.
     
  10. BB Coronet 500

    BB Coronet 500 Gearhead

    Juu pääsylinterin ilmauksessa oli käytössä taivutetut jarruputken pätkät ja muistaakseni pääsylkkyä piti pitää myös hieman kallellaan "käsin" ilmatessa. Ilmausruuvit on ylimmissä kohdissa. On sen verran pitkä aika kun viimeeksi oli jarrut auki etten muista moni mäntäiset satulat on kyseessä. Oikeasti kyllä kiinnostaisi laittaa kaikki uusiksi. On niitä sen verran monesti tuskailtu.:mad:
     
  11. Seejii

    Seejii Gearhead

    Millaista ilmaus tekniikkaa olet käyttänyt?
    Kaveri polkenut jarrua ja olet avannut ilmausnippaa vai jotain bilteman imuvälinettä?

    Palstalla kehotettu konsti jättää liitoksia löysälle ja odottaa kunnes neste valuu ulos vaikuttaa myös toimivan tai ainakin auttavan ilman poistossa
     
  12. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Poljin jos on kuin kumipallo, joku paikka joustaa.

    Lukkopihdit etu ja takaletkuihin, jos on edelleen pehmeä poljin, syyllinen pääsylkässä.

    Mikäs toi proportion valven tehtävä olikaan, joku letkurikkoventtiili?
     
  13. BB Coronet 500

    BB Coronet 500 Gearhead

    Molempia menetelmiä on kokeiltu joskin motonetin laitteella.
     
  14. BB Coronet 500

    BB Coronet 500 Gearhead

    Poljin menee pohjaan, mutta pumppaamalla saa pientä vaikutusta jarruihin. Ei siis kumipallo efektiä. Proportion valve ilmeisesti tasaa painetta levy ja rumpujarrujen välillä. Korjatkoon joku viisaampi, jos tietää tarkemmin. Itselläni tuli mieleen voisiko koko häslinki johtua nimenomaan tuosta venttiilistä.
     
  15. pubitupi

    pubitupi 3rd gear

    Jonkun vuoden seisseessä -74 Monacossa oli jarrurempan jälkeen vastaavanlaisia ongelmia. Siihen uusittiin muistaakseni putket, letkut, palat, takasylinterit ja kengät. Lopulta laitettiin uusi pääsylinteri, eikä vieläkään toiminut, poljin aina lattiaan, ja jarrut takapainoiset.
    Jostain kaveri tilas uuden proportioning valven, ja ongelmat loppus siihen. Saattaa toi venttiili tehdä kiusaa...en kyllä tiedä varmaksi sanoa
     
  16. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Eikai sentäs? Pääsylinterin mäntä jos työntää x määrän nestettä, se sama määrä siirtyy työsylinteriin myös isommalla letkulla, koska neste ei puristu kasaan, eikä letku jousta, ainakaan sen kuulu ehjänä joustaa, eikä letkussa ole ilmaa.
     
    Mikkis tykkää tästä.
  17. Taitaa se kumiletku ihan hiukan joustaa. Kilpureissa ne käyttää teräspunoletkua, joka ei jousta yhtään (vähemmän?). Muuten logiikkasi on nesteenpitävää.
     
    caprice305 tykkää tästä.
  18. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Aika pientä se jousto on, että sen jalassa tuntee, ellei kyseessä ole fxa puutarha letku ;)

    Ps. edelliseen esimerkkiin, jos pääsylinterin halkaisijaa muuttaa, se siirtää eri määrän nestettä, eli siksi työsylinterin pitää natsata määrään.
     
  19. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    En tiedä kuinka hartaudella tätä on hierottu, mutta se propovalve ainakin gm:läisessä yleensä lähtee ilmautumaan auton ollessa käynnissä ja takapiirin ilmaantumista helpottaa kun on perä ylempänä. Paa vaikka kuva proposta ni voidaan arpoa liekö se on gm-mallinen tahi muuten vaatii kikkailua ilmaamisen kanssa (joissain malleissa se nasta vedettävä ulos/painettava sisään en muista itsekään enää kumminpäin oli.
     
    caprice305 tykkää tästä.
  20. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Propoa itsekin tutkisin.
     

Kerro tästä muillekin!